תנ"ך - לא־הביט
און
ביעקב
ולא־ראה
עמל
בישראל
ה'
אלהיו
עמו
ותרועת
מלך
בו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
לֹֽא־הִבִּ֥יט
אָ֙וֶן֙
בְּיַֽעֲקֹ֔ב
וְלֹא־רָאָ֥ה
עָמָ֖ל
בְּיִשְׂרָאֵ֑ל
יְהוָ֤ה
אֱלֹהָיו֙
עִמּ֔וֹ
וּתְרוּעַ֥ת
מֶ֖לֶךְ
בּֽוֹ:
(במדבר פרק כג פסוק כא)
לֹא־הִבִּיט
אָוֶן
בְּיַעֲקֹב
וְלֹא־רָאָה
עָמָל
בְּיִשְׂרָאֵל
יְהוָה
אֱלֹהָיו
עִמּוֹ
וּתְרוּעַת
מֶלֶךְ
בּוֹ:
(במדבר פרק כג פסוק כא)
לא־הביט
און
ביעקב
ולא־ראה
עמל
בישראל
ה'
אלהיו
עמו
ותרועת
מלך
בו:
(במדבר פרק כג פסוק כא)
לא־הביט
און
ביעקב
ולא־ראה
עמל
בישראל
יהוה
אלהיו
עמו
ותרועת
מלך
בו:
(במדבר פרק כג פסוק כא)
אִסתַּכַּלִית
וְלֵית
פָּלְחֵי
גִלוּלִין
בִּדבֵית
יַעֲקֹב
וְאַף
לָא
עָבְדֵי
לֵיאוּת
שְׁקַר
בְּיִשׂרָאֵל
מֵימְרָא
דַייָ
אֱלָהֲהוֹן
בְּסַעדְּהוֹן
וּשׁכִינַת
מַלכְּהוֹן
בֵּינֵיהוֹן
:
לא
-
ז'
ראשי
פסוקים
בסיפרא:
ראה
במ'
ט
,
יב.
אלהיו
עמו
-
ה':
במ'
כג
,
כא;
עז'
א
,
ג;
דה"ב
א
,
א;
טו
,
ט;
לו
,
כג.
לא
-
ז'
ראש'
פסוק'
בסיפ';
ותרועת
-
ל'.
לא
הביט
און...
[ביעקב]
-
כתרגומו.
ואחרי
פשוטו
הוא
נדרש
מדרש
נאה:
לא
הביט
הקדוש
ברוך
הוא
און
שביעקב
-
כשהן
עוברין
על
דבריו
,
אינו
מדקדק
אחריהן
להתבונן
באוניוּת
שלהן
ובעמלן
שהן
עוברין
על
דתו.
עמל
-
לשון
עבירה
,
כמו
"הרה
עמל"
(תה'
ז
,
טו);
"כי
אתה
עמל
וכעס
תביט"
(תה'
י
,
יד)
-
שהעבירה
עמל
הוא
לפני
המקום.
יי'
אלהיו
עמו
-
אפילו
מכעיסין
וממרין
לפניו
,
אינו
זז
מתוכם.
[(תרי"ק:)
ואני
המעתיק
,
יוסף
ברבי
שמעון
,
אומר
אני:
לא
הביט
הקדוש
ברוך
הוא
און
ביעקב
ולא
ראה
עמל
בישראל
-
און
ו
עמל
לשון
עבירה
,
כמו
שנאמר
"למה
תראה
(לפנינו:
תראני)
און
ועמל
תביט"
(חב'
א
,
ג);
שני
דברים
הללו
אינן
נוהגין
בבית
יעקב:
לא
הביט
ולא
ראה
בהן
הקדוש
ברוך
הוא
און
או
עמל
,
כי
אינן
בהם.
ולשון
בני
אדם
,
כשאדם
הוא
נקי
,
הבריאוֹת
אומרים
עליו:
אין
בירייה
יכולה
לראות
בפלוני
שום
דבר
דופי
,
ולפיכך:
-
יי'
אלהיו
עמו.]
ותרועת
מלך
בו
-
לשון
חיבה
ו'ריעות':
[מלכו
של
עולם
ביניהם];
כמו
"רעה
דוד"
(ש"ב
טו
,
לז)
-
אוהב
[דוד];
"ויתנה
למרעהו"
(שו'
טו
,
ו);
וכן
תרגם
אונקלוס:
"ושכינת
מלכהון
ביניהון".
לא
הביט
און
ביעקב
-
אינו
רוצה
לעונשן
אפילו
כשהן
חוטאין
,
כדכתיב
"וירא
און
ולא
יתבונן"
(איוב
יא
,
יא).
לא
הביט
-
אינו
רוצה
להביט.
ותרועת
מלך
-
ריעוּת;
כמו
"איש
רעים
להתרועע"
(מש'
יח
,
כד)
,
כי
שוכן
ביניהם.
ולמה
שוכן
אתם
ומחבב
אותם?
לא
הביט
און
-
לפי
דעתי
,
כי
מזאת
המלה
למד
בלק
לשלח
נשי
מואב
במחנה
ישראל;
והטעם
,
כי
אין
השם
כבן
אדם
שיתנחם
,
כי
לא
ראה
און
בישראל.
והנה
אם
יהיה
בהם
און
,
לא
יקום
דבר
השם
,
כי
כל
דברו
הוא
על
תנאי;
רק
במקום
שבועה.
וכן
הנביא
אומר:
"רגע
אדבר"
(יר'
יח
,
ז
ואי')
,
וזה
טעם
"בדבר
בלעם"
(במ'
לא
,
טז).
ולא
ראה
עמל
-
הטעם
כפול
,
והוא
אחי
האון.
והטעם:
מה
יביא
האדם
לעמל
בסוף.
והנה
כל
עת
שלא
הביט
און
ביעקב
,
השם
עמו.
ותרועת
מלך
בו
-
במחנה
ישראל;
וזה
"ותקעתם
תרועה"
(במ'
י
,
ה).
לא
הביט
און
ביעקב
-
כלומר:
למה
יחזור
הקדוש
ברוך
הוא
מלברכם?
הלא
לא
הביט
הקדוש
ברוך
הוא
שום
און
ותוֹך
ביעקב.
וגם
לא
ראה
עמל
-
כל
פעולה
רעה
קורא
עמל;
כדכתיב
"ורהבם
עמל
ואון"
(תה'
צ
,
י).
אבל
אם
היה
בהם
עמל
ואון
,
אז
היה
הקדוש
ברוך
הוא
מתנחם
מן
הטובה
,
להרע
להם
,
כמו
שפירשתי
למעלה
(פס'
יט
-
כ)
,
שהקדוש
ברוך
הוא
מתנחם
מטובה
לרעה
ומרעה
לטובה
,
כשאדם
מתהפך
לפניו
מטובה
לרעה
או
מרעה
לטובה.
אבל
בישראל
לא
ראה
עתה
עמל
ואון
,
שיהפוך
להם
ברכתו.
ולפיכך
,
שאין
בהם
עמל
ואון
,
יי'
אלהיו
עמו
ותרועת
מלך
בו
-
לשון
ריעות
וחיבה.
לא
הביט
און
ביעקב
-
יחזור
אל
האל
הנזכר
(לעיל
,
יט);
יאמר
,
שלא
הביט
השם
און
ושקר
ביעקב
,
ולא
ראה
בהם
עמל
וכעס
שיעשו
לפניו;
ועל
כן
הוא
עִמם
ותרועת
מלכותו
בהם
-
כי
יריע
אף
יצריח
על
אויביהם
יתגבר
(ע"פ
יש'
מב
,
יג).
זה
דעת
רבי
אברהם
,
ונכון
הוא.
ויתכן
עוד
לפרש
,
כי
און
במקום
הזה
-
כמו
"תחת
און
ראיתי
אהלי
כושן"
(חב'
ג
,
ז)
,
ועמל
-
כמוהו
,
וכן
"תחת
לשונו
עמל
ואון"
(תה'
י
,
ז)
-
כזב
ושקר;
כי
הדבר
שלא
יהיה
ולא
יבא
כי
שקר
הוא
יקָרא
'און'
ו'עמל'
,
בעבור
שלא
יגיע
לאדם
ממנו
,
רק
העמל.
יאמר:
"הנה
ברך
לקחתי
וברך
ולא
אשיבנה"
(לעיל
,
כ)
,
כי
לא
הביט
אדם
ביעקב
ולא
ראה
איש
בישראל
און
ודבר
כזב
,
אין
בטחונם
שקר
ואין
תוחלתם
נכזבת
,
אבל
כל
ברכותיהם
ובטחונם
יתקיימו
לעולם;
כלשון
"הנה
כה
מבטנו"
(יש'
כ
,
ו);
"וחתו
ובשו
מכוש
מבטם"
(שם
,
ה)
,
וכן
"ולא
הבטתם
אל
עושֶׂהָ
ויוצרה
מרחוק
לא
ראיתם"
(יש'
כב
,
יא)
-
ענין
בטחון
ותקוה.
ואמר
הטעם:
כי
יי'
אלהיו
עמו
,
אשר
לא
יכזב
ולא
ינחם
(ראה
לעיל
,
יט)
,
ותרועת
מלך
גבור
בו
,
שלא
יְנֻצַח
לעולם;
כי
בהוציאו
אותם
ממצרים
הנה
לו
תוקף
גדול
,
כתועפות
ראם
על
כל
בהמה
,
ואיך
לא
יתקיימו
כל
ברכותיהם?!
ואין
בהם
נחש
וקסם
(ראה
להלן
,
כג).
לא
הביט
און
ביעקב
ולא
ראה
עמל
בישראל
-
רוצה
לומר:
כאשר
לא
הביט
השם
יתעלה
און
ועמל
בישראל
,
והוא
בלכתם
בדרכי
התורה
-
אז
יי'
אלהיו
עמו
-
להשגיח
בו
ולהפיל
לפניו
אויביו
בתרועה
חזקה
ובמקרים
מרעידים.