תנ"ך - כי
לא־נחש
ביעקב
ולא־קסם
בישראל
כעת
יאמר
ליעקב
ולישראל
מה־פעל
אל:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כִּ֤י
לֹא־נַ֙חַשׁ֙
בְּיַֽעֲקֹ֔ב
וְלֹא־קֶ֖סֶם
בְּיִשְׂרָאֵ֑ל
כָּעֵ֗ת
יֵאָמֵ֤ר
לְיַֽעֲקֹב֙
וּלְיִשְׂרָאֵ֔ל
מַה־פָּ֖עַל
אֵֽל:
(במדבר פרק כג פסוק כג)
כִּי
לֹא־נַחַשׁ
בְּיַעֲקֹב
וְלֹא־קֶסֶם
בְּיִשְׂרָאֵל
כָּעֵת
יֵאָמֵר
לְיַעֲקֹב
וּלְיִשְׂרָאֵל
מַה־פָּעַל
אֵל:
(במדבר פרק כג פסוק כג)
כי
לא־נחש
ביעקב
ולא־קסם
בישראל
כעת
יאמר
ליעקב
ולישראל
מה־פעל
אל:
(במדבר פרק כג פסוק כג)
כי
לא־נחש
ביעקב
ולא־קסם
בישראל
כעת
יאמר
ליעקב
ולישראל
מה־פעל
אל:
(במדבר פרק כג פסוק כג)
אֲרֵי
לָא
נַחָשַׁיָא
צָבַן
דְּיִיטַב
לִדבֵית
יַעֲקֹב
וְאַף
לָא
קַסָמַיָא
רָעַן
בִּרבוּת
בֵּית
יִשׂרָאֵל
כְּעִדָּן
יִתאֲמַר
לְיַעֲקֹב
וּליִשׂרָאֵל
מָא
עֲבַד
אֱלָהָא
:
ולישראל
-
ו':
שמ'
יח
,
א;
לב
,
יג;
*במ'
כג
,
כג;
מ"א
ח
,
סו;
*מי'
ג
,
ח;
דה"ב
ז
,
י.
מה
-
פעל
-
ב'
(אחד
פתח
ואחד
קמץ):
במ'
כג
,
כג;
תה'
יא
,
ג.
ולישראל
ו'
וישמע
יתרו
כהן
מדין
זכר
לאברהם
ליצחק
ולישראל
כעת
יאמר
ואולם
אנכי
מלאתי
כח
ביום
השמיני
וביום
עשרים
ושלשה.
כי
לא
נחש
ביעקב
-
כי
ראויים
הם
לברכה
,
שאין
בהם
קוסמים
ומנחשים.
כעת
יאמר
ליעקב
-
עוד
עתיד
להיות
[עת]
כעת
הזאת
אשר
תגלה
חבתן
לעין
כל
,
שהם
יושבין
לפניו
ולומדים
תורה
מפיו
ומחיצתם
לפנים
ממלאכי
השרת
,
והם
ישאלו
להם:
מה
פעל
אל?
שנאמר
"והיו
עיניך
רואות
את
מוריך"
(יש'
ל
,
כ;
ראה
תנח'
בלק
יד).
דבר
אחר:
יאמר
ליעקב
אינו
לשון
עתיד
,
אלא
לשון
הווה:
אינם
צריכים
למנחש
וקוסם
,
כי
בכל
מה
שצריך
להאמר
ליעקב
ולישראל
מה
פעל
הקדוש
ברוך
הוא
ומה
גזרותיו
במרום
-
אינם
מנחשים
וקוסמים
,
אלא
נאמר
להם
[לישראל]
על
פי
נביאים
מה
היא
גזירת
המקום
,
או
אורים
ותומים
מגידים
להם
(ראה
תנח'
בלק
יד).
ואונקלוס
לא
תרגם
כן.
[כי
לא
נחש
ביעקב
-
אינם
צריכים
לנחש
וקוסם
―
שיהיה
צריך
לשאול
למנחשים
וקוסמים
כשאר
האומות
―
לפי
ש"יי'
אלהיו
עמו
ותרועת
מלך
בו"
(לעיל
,
כא)
.
כעת
-
בבוא
העת
שצריכים
לו
,
יאמר
ליעקב
ולישראל
מה
פעל
אל
-
מה
שעתיד
להיות
בדבר
זה;
כי
הוא
בכבודו
משרה
שכינתו
ביניהם
ומגיד
להם
מה
שצריך
להם].
כי
לא
נחש
ביעקב
וגו'
-
אינם
מעוננים
וקוסמים
כמונו
ולא
שואלין
אוב
וידעוני
,
אלא
כעת
יאמר
ליעקב
ולישראל
מה
פעל
אל
-
מתוך
ששכינה
ביניהם
אומרים
להם
הנביאים
,
ליעקב
ולישראל
,
היום
מה
פעל
וגזר
הקדוש
ברוך
הוא
לימים
הבאים
,
ואינם
צריכים
נחש
וקסם.
כעת
יאמר
-
מה
שעתיד
לבא
כעת
מחר
או
(לאחר)
הרבה
ימים
ושנים
,
יאמר
להם
היום
על
ידי
נביא.
וכן
כל
"כעת"
מדבר
בעתידות
,
כדכתיב
באשת
מנוח
"לו
חפץ
יי'
להמיתנו"
עכשיו
,
"לא
לקח
מידינו
עולה
ומנחה...
וכעת
לא
השמיענו
כזאת"
(שו'
יג
,
כג)
-
לידת
הבן
,
שהודיענו
שתהיה
"כעת"
,
לשנה
הבאה
,
לא
השמיענו;
אלא
ודאי
נחיה
ויתקיים
לנו
בן!
שאם
היינו
מתים
,
היאך
יהיה
לנו
בן
לשנה
הבאה?
וכן
"כעת
חיה
את
חובקת
בן"
(מ"ב
ד
,
טז).
כעת
-
הזאת.
והטעם:
בכל
עת
יאמר
להם
בלי
דעת
ניחוש
מה
פעל
אל
-
מה
יפעל
אל.
ומלת
עבר
,
בעבור
היות
כל
דבר
נגזר;
ואם
הוא
לעתיד
,
כבר
נגזר
בתחלה.
וזה
יאמר
לישראל
בדרך
נבואה
,
שהוא
האמת.
לישראל
ווליעקב
-
דבר
כפול;
וכן
"מראש
שניר
וחרמון"
(שה"ש
ד
,
ח).
כי
לא
נחש
ביעקב.
נחש
-
כמו
ניסיון;
כמו
"נחשתי
ויברכיני"
(בר'
ל
,
כז)
,
דמתרגמינן:
"ניסיתי"
(ת"א).
כלומר:
אין
לנסות
אם
יקללם
,
כי
ודאי
לא
יקללם.
ולא
קסם
בישראל
-
ואם
תאמר:
ודאי
אין
הקדוש
ברוך
הוא
חפץ
לקללם
,
אבל
על
ידי
כשפים
וקסמים
יכול
אדם
להרע
להם!
לכך
אמר:
לא
קסם
מועיל
בישראל
,
כי
הקדוש
ברוך
הוא
שומרם
ויעשה
להם
ניסים
ונפלאות.
כעת
יאמר
ליעקב
ולישראל
מה
פעל
אל.
כעת
-
הכא;
כמו
"כעת
חיה"
(בר'
יח
,
יד).
ארחי
המקרא
הוא
לדבר
כך.
כעת
-
כיום.
יאמר
ליעקב
ולישראל
מה
פעל
-
כלומר:
על
יעקב
ועל
ישראל;
כמו
"אמרי
לי
אחי
הוא"
(בר'
כ
,
יג)
,
שהוא
כמו
'עלי'.
מה
פעל
אל
-
כלומר:
כל
כך
יעשה
הקדוש
ברוך
הוא
ניסים
וגבורות
לישראל
,
עד
שיאמרו
כל
העולם:
כמה
פעולות
פעל
הקדוש
ברוך
הוא
עם
אילו!
כמו
"מה
רבו
מעשיך"
(תה'
קד
,
כד)
,
שהוא
כמו
'כמה
רבו
מעשיך'.
ולכך
הוא
חציו
קמץ
וחציו
פתח
-
שאינו
שם
דבר.
כי
לא
נחש
ביעקב
-
אינם
צריכין
לנחש
ו
קסם.
בכל
[עת]
שצריך
[להאמר]
ליעקב
ולישראל
מה
פעל
אל
ומה
גזרותיו
במרום
,
אינם
מנחשים
וקוסמים
,
אלא
נאמר
להם
על
פי
נביאים
מה
גזרת
המקום
,
או
אורים
ותומים
מגידים
להם.
לשון
רבנו
שלמה.
והנכון
בעיני
,
כי
בעבור
היותו
קוסם
,
ובלק
שלח
לו:
"כי
ידעתי
את
אשר
תברך"
בקסמיך
"מבורך
,
ואשר
תאֹר"
בהם
"יואר"
(במ'
כב
,
ו)
,
ושלח
לו
קסמים
(ראה
שם
,
ז)
,
על
כן
אמר
לו:
אין
נחש
ביעקב
להרע
או
להיטיב
להם
,
ולא
קסם
בישראל
מזיק
או
מועיל
,
כי
בכל
עת
יאמר
ליעקב
ולישראל
מה
פעל
אל
בכם
,
כי
מפי
עליון
תצא
להם
הרעות
והטוב
(ע"פ
איכה
ג
,
לח);
לומר
,
"כי
חלק
יי'
עמו"
(דב'
לב
,
ט)
-
אינם
בממשלת
שרים
וכוכבי
השמים
וכסיליהם
(ע"פ
יש'
יג
,
י)
,
שיזיק
להם
אדם
בקסם
ונחש
כגוים.
וזה
כאשר
אמר
משה:
"אשר
חלק
יי'
אלהיך
אותם
לכל
העמים
תחת
כל
השמים.
ואתכם
לקח
יי'
להיות
לו
לעם
נחלה"
(דב'
ד
,
יט
-
כ);
כאשר
פירשתי
בסדר
'אחרי
מות'
(וי'
יח
,
כז).
והנה
העיר
בזה
על
שהצלחות
ישראל
הם
למעלה
מהצלחות
שאר
האומות
,
כי
בכל
עת
שילכו
בדרכי
השם
יתעלה
,
בדרך
שלא
יראה
בהם
און
ועמל
(ראה
פירושו
לעיל
,
כא)
,
הם
מושגחים
ממנו
בצד
שלא
תועיל
לאויביהם
ההצלחה
שתהיה
להם
מפאת
הכוכבים
,
כי
האל
המשגיח
בם
הוא
שליט
על
הכל
ועושה
כרצונו
מהכל.
וזה
גם
כן
ממה
שימנע
מהקוסם
ידיעת
מה
שיתכן
שיקרה
לישראל
מטוב
או
רע;
וזה
,
כי
הקוסם
יעמוד
על
זה
מצד
שפע
הכוכבים
,
כמו
שבארנו
בשני
מ'ספר
מלחמות
יי''
(ראה
פרקים
ו
-
ח)
,
וישראל
אינם
תחת
ממשלת
הכוכבים
בעת
שהם
טובים.
ולזה
אמר:
כי
לא
נחש
ביעקב
ולא
קסם
בישראל
-
רוצה
לומר
,
שאין
כח
בנחש
ובקסם
לעמוד
על
אמתת
מה
שיתחדש
להם
,
לסבה
שזכרנו.
ולזאת
הסבה
,
הנה
כאשר
יאמר
ליעקב
ולישראל
מה
פעל
אל
-
רוצה
לומר:
מה
גזר
לפעול
במה
שעתיד
,
לא
יבאו
בידיעת
זה
מצד
הנחש
והקסם
,
אבל
יוָדע
להם
זה
מצד
הנבואה
(ראה
תנח'
בלק
יד).