תנ"ך - הן־עם
כלביא
יקום
וכארי
יתנשא
לא
ישכב
עד־יאכל
טרף
ודם־חללים
ישתה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
הֶן־עָם֙
כְּלָבִ֣יא
יָק֔וּם
וְכַאֲרִ֖י
יִתְנַשָּׂ֑א
לֹ֤א
יִשְׁכַּב֙
עַד־יֹ֣אכַל
טֶ֔רֶף
וְדַם־חֲלָלִ֖ים
יִשְׁתֶּֽה:
(במדבר פרק כג פסוק כד)
הֶן־עָם
כְּלָבִיא
יָקוּם
וְכַאֲרִי
יִתְנַשָּׂא
לֹא
יִשְׁכַּב
עַד־יֹאכַל
טֶרֶף
וְדַם־חֲלָלִים
יִשְׁתֶּה:
(במדבר פרק כג פסוק כד)
הן־עם
כלביא
יקום
וכארי
יתנשא
לא
ישכב
עד־יאכל
טרף
ודם־חללים
ישתה:
(במדבר פרק כג פסוק כד)
הן־עם
כלביא
יקום
וכארי
יתנשא
לא
ישכב
עד־יאכל
טרף
ודם־חללים
ישתה:
(במדבר פרק כג פסוק כד)
הָא
עַמָא
כְּלֵיתָא
שְׁרֵי
וּכאַריָא
יִתנַטַל
לָא
יִשׁרֵי
בְאַרעֵיהּ
עַד
דְּיִקטוֹל
קְטוֹל
וְנִכסֵי
עַמְמַיָא
יֵירַת
:
הן
-
ה'
(בסגול):
ראה
לעיל
,
ט.
עם
-
י"ז
(בקמץ):
ראה
לעיל
,
ט.
[הן
עם
כלביא
יקום
-
כשהן
עומדין
משנתם
שחרית
הן
מתגברין
כלביא
וכארי
לחטוף
את
המצות
-
ללבוש
ציצית
ולהניח
תפילין
ולקרות
את
שמע
(ראה
תנח'
בלק
יד)
.
לא
ישכב
-
בלילה
על
משכבו
עד
שהוא
אוכל
ומחבל
כל
מזיק
הבא
לטורפו;
כיצד?
קורא
קרית
שמע
על
מטתו
ומפקיד
רוחו
ביד
המקום
,
בא
מחנה
וגייס
להזיקם
-
הקדוש
ברוך
הוא
שומרם
ונלחם
מלחמתם
ומפילים
חללים
(ראה
שם).
דבר
אחר:]
הן
עם
כלביא
יקום
-
כולו
כתרגומו.
ודם
חללים
ישתה
-
נתנבא
שאין
משה
מת
עד
שיפיל
מלכי
מדין
חללים
ויהרג
הוא
עמהם
,
שנאמר
"ואת
בלעם
בן
בעור
הקוסם
הרגו
[בני
ישראל]
בחרב
על
חלליהם"
(יהו'
יג
,
כב;
ראה
תנח'
בלק
יד).
הן
עם
כלביא
יקום
-
רמז
כי
ינצח
מלכי
כנען.
והקרוב
אל
הדעת
-
הדבר
הקרוב:
על
מלחמת
מדין
,
שלא
נשמע
מלחמה
כמוה:
שלא
נפקד
מזרע
ישראל
אחד
(ראה
במ'
לא
,
מט)
,
ומתו
חמשה
מלכים
(ראה
שם
,
ח)
,
ונפש
אדם
אשר
לא
ידעו
משכב
זכר
היו
שנים
ושלשים
אלף
(ראה
שם
,
לה).
ודם
חללים
-
המלקוח
(ראה
שם
,
יא)
ואת
כל
חילם
(ראה
שם
,
ט).
ועל
דרך
הדרש:
לא
ישכב
-
משה
,
עד
יאכל
טרף
-
כטעם
"ואחר
(בנוסחנו:
אחר)
תאסף
אל
עמך"
(שם
,
ב).
הן
עם
כלביא
יקום
-
כלומר:
אתה
היית
סבור
להשפילם;
לא
כן
,
אלא
יתנשאו
ויתגברו
כלביא
וכאריה.
לא
ישכב
-
על
המנוחה
ועל
הנחלה
,
כמו
שתירגם
אנקלוס.
ויש
לפרש:
לא
ישכב
בלילה
,
עד
שיאכל
טרף
וישתה
דם
חללים
,
כמו
הארי
שטורף;
וכשהוא
שבע
,
רובץ
ושוכב.
ונתנבא
עליהם
,
כי
כלביא
יקום
,
שהוא
הגור
,
ואחרי
כן
יתנשא
כארי
,
ולא
ישכן
בארצו
עד
יאכל
טרף
וישתה
דם
מלכי
כנען;
כדברי
אנקלוס.
והנה
הוסיף
עתה
בנבואה
הזאת
השנית
להגיד
לבלק
כָּבְשָם
הארץ
והָרְגם
מלכים
אדירים.
והנה
בלק
יודע
כי
ישראל
לא
ינחלו
את
ארצו
,
ולפיכך
אע"פ
שהגיד
לו
עתה
שסופם
לנצח
מלכי
כנען
,
ירצה
עוד
שיקללם
בנצוחו
עד
שיוכל
הוא
להתגבר
עליהם
,
אולי
יוכל
להלחם
בו
ולהכות
מהם;
על
כן
אמר
עוד:
"ואקחך
(לפנינו:
אקחך)
אל
מקום
אחר
אולי
יישר
בעיני
האלהים
וקבותו
לי
משם"
(להלן
,
כז).
לא
שיחזיר
אחור
ברכתו
,
שכבר
הודיעו:
"לא
איש
אל
ויכזב
ובן
אדם
ויתנחם"
(לעיל
,
יט)
,
אבל
חשב:
הנה
הם
עתידים
לכבוש
ארץ
כנען
שהיא
נחלתם
ולהרוג
מלכיה
,
אבל
איפשר
שאתגבר
אני
עליהם
ואכה
בו
,
כאשר
עשו
העמלקי
והכנעני
היושב
בהר
ההוא
,
שהכום
עד
החרמה
(ראה
במ'
יד
,
מה).
וזאת
כונתו
-
מפחדו
מהם
,
כאשר
הזכיר
לזקני
מדין
(ראה
במ'
כב
,
ג
-
ד);
או
היה
ענינו
,
שיוכל
להשיב
אליו
כל
מה
שתפסו
מיד
סיחון
מאשר
למואב
,
כמו
שמפורש
בדברי
יפתח
(שו'
יא
,
יג);
וכבר
הזכרתיו
(במ'
כא
,
כט;
כב
,
ד).
הן
עם
כלביא
יקום
וכארי
יתנשא
-
רוצה
לומר:
מצד
עוצם
השגחת
השם
יתעלה
בהם
יקומו
בגבורה
נפלאה
לכלות
אויביהם
במהירות
,
כמו
הלביא
והאריה
,
שלגבורתם
יטרפו
תמיד
ובזריזות
גדול;
כן
זה
העם
לא
ישכב
עד
יאכל
טרף
ודם
חללים
ישתה
,
כי
השם
יתעלה
המשגיח
בם
-
לא
תקצר
ידו
מעשות
כל
אשר
חפץ.
והנה
בזה
המאמר
הישיר
בלעם
את
בלק
לדעת
מאי
זה
מקום
יבא
הטוב
לישראל
,
ובסבת
אי
זה
דבר;
רוצה
לומר
,
שזה
יהיה
להם
כשישמרו
מחטוא
ליי'
בדרך
שלא
יראה
בהם
און
ועמל
(ראה
פירושו
לעיל
,
כא).
ומזה
המקום
נתישר
בלק
לקחת
עצה
להחטיא
את
ישראל.
או
אפשר
שבלעם
נתן
לו
בביאור
העצה
ההיא
,
רוצה
לומר:
להפקיר
בנות
מואב
לישראל
כדי
שיסיתום
לטעות
אחר
עבודה
זרה
(ראה
תנח'
בלק
יח).