תנ"ך - ויקר
אלהים
אל־בלעם
ויאמר
אליו
את־שבעת
המזבחת
ערכתי
ואעל
פר
ואיל
במזבח:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיִּקָּ֥ר
אֱלֹהִ֖ים
אֶל־בִּלְעָ֑ם
וַיֹּ֣אמֶר
אֵלָ֗יו
אֶת־שִׁבְעַ֤ת
הַֽמִּזְבְּחֹת֙
עָרַ֔כְתִּי
וָאַ֛עַל
פָּ֥ר
וָאַ֖יִל
בַּמִּזְבֵּֽחַ:
(במדבר פרק כג פסוק ד)
וַיִּקָּר
אֱלֹהִים
אֶל־בִּלְעָם
וַיֹּאמֶר
אֵלָיו
אֶת־שִׁבְעַת
הַמִּזְבְּחֹת
עָרַכְתִּי
וָאַעַל
פָּר
וָאַיִל
בַּמִּזְבֵּחַ:
(במדבר פרק כג פסוק ד)
ויקר
אלהים
אל־בלעם
ויאמר
אליו
את־שבעת
המזבחת
ערכתי
ואעל
פר
ואיל
במזבח:
(במדבר פרק כג פסוק ד)
ויקר
אלהים
אל־בלעם
ויאמר
אליו
את־שבעת
המזבחת
ערכתי
ואעל
פר
ואיל
במזבח:
(במדבר פרק כג פסוק ד)
וְעָרַע
מֵימַר
מִן
קֳדָם
יְיָ
בְּבִלעָם
וַאֲמַר
קֳדָמוֹהִי
יָת
שִׁבעָה
מַדבְּחִין
סַדַּרִית
וְאַסֵיקִית
תּוֹר
וּדכַר
עַל
כָּל
מַדבַּח
:
ויקר
-
ב':
במ'
כג
,
ד
,
טז.
ויקר
אלהים
-
ג'
זוגין
מן
ב'
ב'
בחד
עינין
,
חד
'יי''
וחד
'אלהים'
(שלושה
זוגות
של
שני
פסוקים
באותו
ענין
,
בפסוק
אחד
כתוב
'יי''
ובפסוק
האחר
כתוב
'אלהים'):
שמ'
ה
,
ח
,
יז.
-
במ'
כג
,
ד
,
טז.
-
תה'
מ
,
יז;
ע
,
ה.
המזבחת
-
ג'
(חסר
,
בלישנא):
כל
אורייתא
(במ'
ג
,
לא;
כג
,
א
,
ד
,
יד
,
כט);
מ"ב
כא
,
ג
,
ד.
ערכתי
-
ג':
במ'
כג
,
ד;
תה'
קלב
,
יז;
איוב
יג
,
יח.
[ויקר
-
לשון
עראי.]
[ויקר
-
לשון
גנאי
,
לשון
טומאת
קרי
,
כלומר:
בקושי
ובבזיון
היה
נגלה
עליו
ביום
,
אלא
להראות
אהבתם
של
ישראל
(ראה
תנ"ב
וישלח
כד).]
את
שבעת
המזבחות
-
'שבעה
מזבחות
ערכתי'
אין
כתיב
כאן
,
אלא
שבעת
המזבחות;
אמר
לפניו:
אבותיהם
של
אילו
בנו
לפניך
שבעה
מזבחות
,
ואני
ערכתי
כנגד
כולן:
אברהם
בנה
ארבעה:
"ויבן
שם
מזבח
ליי'
הנראה
אליו"
(בר'
יב
,
ז);
"ויעתק
משם
ההרה"
וגו'
(שם
,
ח);
"ויאהל
אברם"
וגו'
(בר'
יג
,
יח);
ואחד
בהר
המוריה
(ראה
בר'
כב
,
ט).
יצחק
בנה
אחד:
"ויבן
שם
מזבח"
וגו'
"ויכרו
שם
עבדי
יצחק
באר"
(בר'
כו
,
כה).
יעקב
בנה
שניים:
אחד
בשכם
(ראה
בר'
לג
,
כ)
,
ואחד
בביתאל
(ראה
בר'
לה
,
ז;
תנ"ב
צו
א).
ואעל
פר
ואיל
במזבח
-
ואברהם
לא
העלה
בו
אלא
איל
אחד
(ראה
בר'
כב
,
יג).
ויקר
אלהים
אל
בלעם
-
בעבור
שלא
היה
האיש
הזה
מגיע
למעלת
הנבואה
,
על
כן
יאמר
בו
כלשון
הזה
,
כי
עתה
בא
אליו
דבור
השם
דרך
מקרה
,
לכבוד
ישראל;
ולכך
אמר
בו
"ויבא
אלהים
אל
בלעם"
(במ'
כב
,
כ)
,
כי
הלשון
הזה
לא
יאמר
בנביאים
,
רק
במי
שלא
בא
במדרגה
ההיא;
וכן
"ויבא
אלהים
אל
אבימלך"
(בר'
כ
,
ג);
"ויבא
אלהים
אל
לבן"
(בר'
לא
,
כד).
ואיפשר
שפירושו:
ביאת
הרצון
בדבור
מן
העליון
אל
השכלים
אשר
יחלימו;
כי
גם
בלעם
ביום
"נופל"
(במ'
כד
,
ד)
-
ותרדמה
נפלה
עליו
(ע"פ
בר'
טו
,
יב)
-
"וגלוי
עינים".
וטעם
ויקר
אלהים...
ויאמר
אליו
-
כי
כאשר
קרה
לבלעם
כמקרים
אשר
יקראו
לאנשי
רוח
הקדש
בהתבודדם
,
שחלף
רוח
על
פניו
,
תסמר
שערת
בשרו
,
פחד
קראתהו
ורעדה
ורב
עצמותיו
הפחיד
(ע"פ
איוב
ד
,
יד
-
טו)
,
והודו
נהפך
עליו
למשחית
(ע"פ
דנ'
י
,
ח)
והוא
נופל
על
פניו
ארצה
,
אז
אמר:
את
שבעת
המזבחות
ערכתי
-
והוא
דרך
תפלה
,
כאשר
פירשתי
(לעיל
,
א);
והשם
לא
שמע
אליו
על
כונתו
,
ואמר
לו:
"כה
תדבר"
(להלן
,
ה).
את
שבעת
המזבחות
ערכתי
וגו'
-
ידמה
שצוהו
השם
יתעלה
לעשות
כן
קודם
זה
,
כדי
להמשיך
אליו
הנבואה
,
ולזה
אמר:
את
שבעת
המזבחות
ערכתי
,
ולא
אמר
'שבעה
מזבחות
ערכתי'.