תנ"ך - אראנו
ולא
עתה
אשורנו
ולא
קרוב
דרך
כוכב
מיעקב
וקם
שבט
מישראל
ומחץ
פאתי
מואב
וקרקר
כל־בני־שת:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אֶרְאֶ֙נּוּ֙
וְלֹ֣א
עַתָּ֔ה
אֲשׁוּרֶ֖נּוּ
וְלֹ֣א
קָר֑וֹב
דָּרַ֨ךְ
כּוֹכָ֜ב
מִֽיַּעֲקֹ֗ב
וְקָ֥ם
שֵׁ֙בֶט֙
מִיִּשְׂרָאֵ֔ל
וּמָחַץ֙
פַּאֲתֵ֣י
מוֹאָ֔ב
וְקַרְקַ֖ר
כָּל־בְּנֵי־שֵֽׁת:
(במדבר פרק כד פסוק יז)
אֶרְאֶנּוּ
וְלֹא
עַתָּה
אֲשׁוּרֶנּוּ
וְלֹא
קָרוֹב
דָּרַךְ
כּוֹכָב
מִיַּעֲקֹב
וְקָם
שֵׁבֶט
מִיִּשְׂרָאֵל
וּמָחַץ
פַּאֲתֵי
מוֹאָב
וְקַרְקַר
כָּל־בְּנֵי־שֵׁת:
(במדבר פרק כד פסוק יז)
אראנו
ולא
עתה
אשורנו
ולא
קרוב
דרך
כוכב
מיעקב
וקם
שבט
מישראל
ומחץ
פאתי
מואב
וקרקר
כל־בני־שת:
(במדבר פרק כד פסוק יז)
אראנו
ולא
עתה
אשורנו
ולא
קרוב
דרך
כוכב
מיעקב
וקם
שבט
מישראל
ומחץ
פאתי
מואב
וקרקר
כל־בני־שת:
(במדבר פרק כד פסוק יז)
חֲזֵיתֵיהּ
וְלָא
כְעַן
סְכֵיתֵיהּ
וְלָיְתוֹהִי
קָרִיב
כַּד
יְקוּם
מַלכָּא
מִיַעֲקֹב
וְיִתרַבַּא
מְשִׁיחָא
מִיִשׂרָאֵל
וִיקַטֵיל
רַברְבֵי
מוֹאָב
וְיִשׁלוֹט
בְּכָל
בְּנֵי
אֱנָשָׁא
:
אשורנו
-
ג'
(בלישנא):
במ'
כג
,
ט;
כד
,
יז;
הו'
יד
,
ט.
אשורנו
-
ג';
כוכב
-
ל';
וקרקר
-
ל'.
אראנו
-
רואה
אני
שבחו
של
יעקב
וגדולתו
,
אך
לא
עתה
הוא
,
כי
לאחר
זמן.
דרך
כוכב
-
כתרגומו.
דרך
כוכב
-
לשון
"דרך
קשתו"
(איכה
ב
,
ד)
-
שהכוכב
עובר
כחץ
,
'דישטנט'
בלעז
,
כלומר:
יקום
מזל.
שבט
-
מלך
רודה
ומושל.
ומחץ
פאתי
מואב
-
זהו
דוד
,
[שנאמר]
"...
השכב
אותם
ארצה
וימדד
שני
חבלים
להמית"
(ש"ב
ח
,
ב;
ראה
מא"ג
במ'
כד
,
יז).
וקרקר
-
לשון
'כורה'
,
כמו
"אני
קרתי"
(מ"ב
יט
,
כד);
"מקבת
בור
נקרתם"
(יש'
נא
,
א);
"יקרוה
עורבי
נחל"
(מש'
ל
,
יז);
'פורייר'
[בלעז].
כל
בני
שת
-
כל
האומות
,
שכולם
יצאו
משת
,
בנו
של
אדם
הראשון.
אראנו
-
אני
רואה
עתה
ועכשיו
את
העתידות
,
ולא
עתה
יהיה.
כל
בני
שת
-
לפי
הפשט:
זה
מלך
המשיח.
אראנו
ולא
עתה
-
הקרוב
אלי
,
כי
זאת
הנבואה
על
דוד.
ואמר
ולא
עתה
,
כי
אחרי
ארבע
מאות
שנה
היתה.
אשורנו
ולא
קרוב
-
הטעם
כפול.
והמשל
הוא
כוכב
ושבט.
דרך
כוכב
-
יש
דמות
כוכבים
דורכים
ברקיע
,
שלא
היו
בתולדת
,
ולא
נודעו.
וקם
שבט
-
מלכות.
והנכון
בעיני
,
שמלת
דרך
-
שיֵרָאה
בדרכו
,
כטעם
"הכוכבים
ממסלותם"
(שו'
ה
,
כ).
ורבים
פירשוהו
(ראה
דב"ר
א
,
כ)
על
המשיח.
וקדמונינו
אמרו
(ראה
יומא
נד
,
א)
שסנחריב
בלבל
הגוים
,
והנה
מואב
ועמלק
ואשור
(ראה
להלן
,
יז
,
כ
,
כב)!
ועוד:
למה
השלים
וענו
עבר
(להלן
,
כד)?
רק
היה
ראוי
להיות
דרך
כוכב
בסוף
מְשָלוֹ!
וחסירי
דעת
יחשבו
,
כי
המפרש
דרך
כוכב
על
דוד
הוא
מכחש
ביאת
המשיח;
חלילה
חלילה!
כי
המשיח
מבואר
באר
היטב
בנבואת
דניאל
,
כאשר
פרשתי
(דנ'
ז
,
יד)
,
שהזכיר
עמידת
מלכות
יון
,
וקום
החשמונים
,
ועמידת
הבית
,
ושני
המצור
,
והגלות
והישועה
,
זה
אחר
זה.
ואין
צורך
לנביא
בעולם
עם
דברי
משה
,
שהוא
העקר:
"אם
יהיה
נדחך
בקצה
השמים...
ושב
יי'
אלהיך
את
שבותך"
(דב'
ל
,
ד
-
ג).
ומחץ
פאתי
מואב
-
כן
עשה
דוד
(ראה
ש"ב
ח
,
ב).
וקרקר
-
כמו
"מקרקר
קיר
ושוע"
(יש'
כב
,
ה);
והטעם:
הורס
הקיר
,
כמו
"מסעף"
(שם
י
,
לג).
בני
שת
-
כמו
'בני
אדם'
,
כי
הוא
העיקר
,
כי
נח
מבני
בניו
היה.
ויאמר
היצחקי
,
כי
פירושו
על
בני
עמון
גם
מואב
,
והטעם
כפול.
ואמר
שהוא
מגזרת
"וחשופי
שת"
(יש'
כ
,
ד)
-
רמז
לבנות
לוט
(ראה
בר'
יט
,
לא
-
לו).
והוא
רחוק
בעיני
,
כי
השת
הוא
האחור
,
שהוא
כמו
היסוד
,
כמו
"כי
השתות
יהרסון"
(תה'
יא
,
ג).
ורבים
פירשו
כל
בני
שת
-
מגזרת
"כי
השתות"
,
והטעם
,
כי
יהרוס
המדינות;
ואיננו
רחוק.
אשורנו
-
אני
שר
ורואה
אותו
,
אבל
לא
יהיה
קרוב;
וכפל
מלה
הוא.
דרך
כוכב
מיעקב
-
נתחזק
הכוכב
והמזל
של
יעקב.
ודרך
-
לשון
חוזק;
כמו
"תדרכי
נפשי
עוז"
(שו'
ה
,
כא).
וגם
יש
לפרש
דרך
-
לשון
'דֶרֶך';
כלומר:
'איימנא
אשטיילא'
(בלעז):
כבר
נכנס
הכוכב
והמזל
בדרך
-
שיעלה
ויעמוד
מלך
חזק
על
ישראל
,
שימחץ
פאתי
מואב
-
כלומר:
השרים
שהם
הפאות;
כמו
'אבן
הפיאה'
,
שמעמיד
כל
הבניין.
ועל
דוד
ניבא
,
דכתיב
ביה
"ויך
דוד
את
מואב
וימדדם
בחבל
השכב
אותם
ארצה
וימד
שני
חבלים
להמית
ומלא
החבל
להחיות"
(ראה
ש"ב
ח
,
ב).
וקם
שבט
-
גם
הוא
לשון
כוכב
,
שהולך
ונמשך
דרך
הילוכו
אל
מקום
המזל;
ודמיא
דכוכבא
דשביט
(ע"פ
ברכות
נח
,
ב).
ויש
לפרש
(ראה
רש"י
וראב"ע):
לשון
מקל
ורצועה
וממשלה;
אך
לפי
שהוא
כפל
מלה
על
דרך
כוכב
,
יש
לפרש
לשון
כוכב.
דרך
כוכב
מיעקב
-
בעבור
כי
המשיח
יקבץ
נדחי
ישראל
מקצה
הארץ
,
ימשילנו
לכוכב
הדורך
ברקיע
מקצה
השמים
,
וכמו
שנאמר
בו
"וארו
עם
ענני
שמיא
כבר
אנש
אתה
הוה"
(בנוסחנו:
הֲוָא;
דנ'
ז
,
יג).
ואמר
שהוא
רואה
לזמן
רחוק
,
שידרך
כוכב
מקצה
השמים
ויקום
ממנו
שבט
מושל
,
ומחץ
פאתי
מואב
וקרקר
כל
בני
שת
בן
אדם
,
שהוא
אבי
כל
האומות.
והזכיר
פאתי
מואב
-
להודיע
לבלק
,
כי
עמו
לא
יפול
ביד
ישראל
עתה
,
אבל
באחרית
הימים
לא
ינצל
מואב
מיד
השבט
המושל
בו.
וטעם
פאתי
מואב
-
לומר
כי
זה
השבט
יקרקר
כל
בני
שת
,
ולא
ינצל
מואב
מידו
אע"פ
שהם
קצוצי
פאה
(ראה
יר'
ט
,
כה)
ואין
להם
שם
באומות
ולא
ילחמו
בישראל.
אראנו
ולא
עתה
-
רוצה
לומר
,
שאחר
זמן
רב
יהיה
זה
,
לפי
שמה
שזכר
תחלה
ממואב
,
לא
היה
כי
אם
אחר
זה
כמו
ארבע
מאות
שנה;
כי
כשנבנה
הבית
היו
ארבע
מאות
ושמֹנים
שנה
מעת
צאת
בני
ישראל
מארץ
מצרים
(ראה
מ"א
ו
,
א).
אשורנו
ולא
קרוב
-
כפל
הענין
במלות
שונות.
או
הוא
שב
למה
שזכר
ממלך
המשיח
,
שיהיה
אחר
כן
זמן
ארוך
אורך
נפלא
(ראה
מא"ג
במ'
כד
,
יז);
והוא
היותר
נכון.
ולזה
שִנה
לשונו
ממה
שאמר
תחלה
'ולא
עתה'
,
כי
כבר
יצדק
על
מה
שיהיה
אחר
זמן
קרוב
,
שהוא
לא
עתה
,
ולא
יצדק
עליו
שהוא
לא
קרוב;
ולזה
הורה
אמרו
'ולא
קרוב'
על
מרחק
יותר
עצום.
דרך
כוכב
-
רמז
למלך
המשיח
שיגָלו
ויֵרָאו
פעולותיו
בקצות
הארץ
,
ולזה
המשילו
לכוכב
,
שהוא
נגלה
ונראה
לכל;
ולהורות
גם
כן
על
עליונותו
ורוממותו
(ראה
תנ"ב
דב'
הוספה
ו).
ועוד
,
שכמו
שמהכוכב
יושפעו
פעולות
רבות
בזה
העולם
מזולת
שיפגש
במתפעלים
ממנו
,
כן
יושפעו
מהמשיח
פעולות
רבות
בזולת
פגישה
,
כאמרו
"והכה
ארץ
בשבט
פיו
וברוח
שפתיו
ימית
רשע"
(יש'
יא
,
ד).
ולזה
אמר
דרך
-
להתפשט
פעולותיו
בקצות
הארץ.
וקם
שבט
מישראל
-
רמז
לדוד;
והנה
קראוֹ
'שבט'
-
שיַכֶּה
בִּפגישה
,
וכן
הענין
במלחמות
דוד.
ואמר
עליו
'וקם'
-
להורות
על
שפעולותיו
במלחמותיו
לא
יתפשטו
בקצות
הארץ
,
אבל
יעמוד
במקומו
וילחם
בסביבותיו.
ולפי
שאמר
לו
שיודיעהו
מה
יעשה
העם
הזה
לעמו
באחרית
הימים
(ראה
לעיל
,
יד)
,
הקדים
לזכור
תחלה
מלחמת
דוד
על
מואב
,
שמדדם
בחבל:
שני
חבלים
להמית
וחבל
אחד
להחיות
(ראה
ש"ב
ח
,
ב).
ויִדמה
,
שהחבל
שהיה
להחיות
היה
באמצע
,
ולזה
אמר
שהוא
הכה
'פאות
מואב'.
ואחר
זה
זכר
מלחמת
המשיח
על
כל
הגוים
,
כי
הם
כלם
בני
שת
,
כי
לו
לבדו
נתקיים
המציאות
ונח
היה
מזרעו.
וטעם
וקרקר
כל
בני
שת
-
שיהרוס
אותם
וירמסם
,
כטעם
"מקרקר
קיר"
(יש'
כב
,
ה;
ראה
מא"ג
במ'
כד
,
יז).