תנ"ך - וירא
את־עמלק
וישא
משלו
ויאמר
ראשית
גוים
עמלק
ואחריתו
עדי
אבד:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיַּרְא֙
אֶת־עֲמָלֵ֔ק
וַיִּשָּׂ֥א
מְשָׁל֖וֹ
וַיֹּאמַ֑ר
רֵאשִׁ֤ית
גּוֹיִם֙
עֲמָלֵ֔ק
וְאַחֲרִית֖וֹ
עֲדֵ֥י
אֹבֵֽד:
(במדבר פרק כד פסוק כ)
וַיַּרְא
אֶת־עֲמָלֵק
וַיִּשָּׂא
מְשָׁלוֹ
וַיֹּאמַר
רֵאשִׁית
גּוֹיִם
עֲמָלֵק
וְאַחֲרִיתוֹ
עֲדֵי
אֹבֵד:
(במדבר פרק כד פסוק כ)
וירא
את־עמלק
וישא
משלו
ויאמר
ראשית
גוים
עמלק
ואחריתו
עדי
אבד:
(במדבר פרק כד פסוק כ)
וירא
את־עמלק
וישא
משלו
ויאמר
ראשית
גוים
עמלק
ואחריתו
עדי
אבד:
(במדבר פרק כד פסוק כ)
וַחֲזָא
יָת
עֲמָלְקָאָה
וּנטַל
מַתלֵיהּ
וַאֲמַר
רֵישׁ
קְרָבַיָא
דְיִשׂרָאֵל
הֲוָה
עֲמָלֵק
וְסוֹפֵיהּ
לְעָלְמָא
יֵיבַד
:
ויאמר
-
צ"א
(בפתח):
ראה
במ'
יא
,
כז.
ראשית
-
כ"ח:
ראה
במ'
טו
,
כ.
וירא
את
עמלק
-
נסתכל
בפורענותו
של
עמלק.
ראשית
גוים
עמלק
-
הוא
קדם
את
כולם
להלחם
בישראל;
וכן
תרגם
אונקלוס.
ואחריתו
-
לאֹבַד
בהם
,
שנאמר
"תמחה
את
זכר
עמלק"
(דב'
כה
,
יט).
וירא
את
עמלק
-
ממקום
שהיה
שם
,
משם
רואה
אותם.
ראשית
גוים
-
כתרגומו.
וירא
את
עמלק
-
ברוח
נבואה.
והמשל:
ראשית
גוים;
ופירושו
,
כי
הוא
הגוי
הנלחם
עם
ישראל
בראשונה
,
ואחריתו
-
עד
שיהיה
אובד.
וכן
היה
בימי
שאול
,
שהמית
מאיש
ועד
אשה
,
עולל
(ראה
ש"א
טו
,
ג)
וזקן.
ורבים
פירשו
ראשית
גוים
-
כי
הם
יחשבו
בראש
הגוים;
ולא
היה
כן.
וירא
את
עמלק...
וירא
את
הקיני
-
אילו
שני
אומות
לקח
ביחד.
שעמלק
היה
ראשית
מלחמות
ישראל
,
כמתרגם
אנקלוס.
והקיני
בא
להקביל
פניהם
במדבר
ועשה
עמהם
חסד
,
שעל
פיו
העמידו
שרי
אלפים
ושרי
מאות
(ראה
שמ'
יח
,
כא
-
כב).
ומקומם
ביחד
,
כדכתיב
"ויאמר
שאול
אל
הקיני
לכו
סורו
רדו
מתוך
העמלקי"
(בנוסחנו:
עמלקי;
ש"א
טו
,
ו).
ועתה
ראה
מה
בין
הנלחם
לגומל
החסד:
עמלק
-
עדי
אובד
,
שיהיה
נאבד
מן
העולם;
כדכתיב
"אמחה
את
זכר
עמלק
מתחת
השמים"
(שמ'
יז
,
יד)
,
והקיני
-
איתן
מושבך.
ושים
-
שם
דבר
,
כלומר:
ושימת
מושבך
בסלע
חזק.
וירא
את
עמלק
-
נסתכל
בפורענותו
של
עמלק.
ראשית
גוים
עמלק
-
הוא
קדם
את
כולם
להלחם
בישראל;
וכך
תרגם
אנקלוס.
ואחריתו
-
ליאבד
בידם:
"תמחה
את
זכר
עמלק"
(דב'
כה
,
יט).
לשון
רבנו
שלמה.
ויתכן
כי
וירא
-
כפשוטו
,
שהיה
ב"ראש
הפעור
הנשקף
על
פני
הישימון"
(במ'
כג
,
כח)
והביט
כנגד
ארץ
עמלק
היושב
בהר
ההוא.
ואמר
,
כי
הוא
עתה
ראשית
גוים
-
כי
בראש
העמים
יחשב
,
כי
גבורים
היו
ואנשי
חיל
למלחמה;
ואלולי
כן
לא
עלה
בלבו
לבא
להלחם
בישראל
,
ולא
הוצרך
משה
לבחור
אנשים
ולתפלה
ולנשיאות
כפיו
,
לחולשתו;
ובנה
מזבח
וקרא
שמו
"יי'
נסי"
(שמ'
יז
,
טו)
-
כי
חשָבהּ
לנס
גדול.
ולכך
אמר
זה
,
כי
הוא
ראשית
העמים;
ואחריתו
-
יאבד
יותר
מכולם
,
כמו
שאמר
"כי
מחה
אמחה
את
זכר
עמלק
מתחת
השמים"
(שם
,
יד).
וכן
"ראשית
שמנים"
(עמ'
ו
,
ו)
-
המשובח
שבהם
,
שהוא
נמנה
ראשונה;
וכן
"ראשית
החרם"
(ש"א
טו
,
כא);
"לראש
ולקצין"
(שו'
יא
,
יא);
"בשמים
ראש"
(שמ'
ל
,
כג).
וירא
את
עמלק
וגו'
ראשית
גוים
עמלק
-
רוצה
לומר
,
שהוא
הראשון
שנלחם
בישראל
(ראה
מא"ג
במ'
כד
,
כ).
ואחריתו
עדי
אובד
-
על
יד
שאול
(ראה
ש"א
טו).