תנ"ך - וירא
את־הקיני
וישא
משלו
ויאמר
איתן
מושבך
ושים
בסלע
קנך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיַּרְא֙
אֶת־הַקֵּינִ֔י
וַיִּשָּׂ֥א
מְשָׁל֖וֹ
וַיֹּאמַ֑ר
אֵיתָן֙
מֽוֹשָׁבֶ֔ךָ
וְשִׂ֥ים
בַּסֶּ֖לַע
קִנֶּֽךָ:
(במדבר פרק כד פסוק כא)
וַיַּרְא
אֶת־הַקֵּינִי
וַיִּשָּׂא
מְשָׁלוֹ
וַיֹּאמַר
אֵיתָן
מוֹשָׁבֶךָ
וְשִׂים
בַּסֶּלַע
קִנֶּךָ:
(במדבר פרק כד פסוק כא)
וירא
את־הקיני
וישא
משלו
ויאמר
איתן
מושבך
ושים
בסלע
קנך:
(במדבר פרק כד פסוק כא)
וירא
את־הקיני
וישא
משלו
ויאמר
איתן
מושבך
ושים
בסלע
קנך:
(במדבר פרק כד פסוק כא)
וַחֲזָא
יָת
שָׁלְמָאָה
וּנטַל
מַתלֵיהּ
וַאֲמַר
תַּקִיף
בֵּית
מוֹתְבָך
וְשַׁו
בִּכרָך
תַּקִיף
מְדוֹרָך
:
ויאמר
-
צ"א
(בפתח):
ראה
במ'
יא
,
כז.
מושבך
-
ג':
בר'
כז
,
לט;
במ'
כד
,
כא;
ש"א
כ
,
יח.
קנך
-
ג':
במ'
כד
,
כא;
יר'
מט
,
טז;
*עו'
א
,
ד.
וירא
את
הקיני
-
לפי
שהיה
קיני
תקוע
אצל
עמלק
,
כעיניין
שנאמר
"ויאמר
שאול
אל
הקיני"
וגו'
(ש"א
טו
,
ו)
[וראה
שעתיד
שאול
להסירו
משם
(ראה
ש"א
טו
,
ו)
,
אמר:
איתן
מושבך]
,
הזכירו
אצל
עמלק
(ראה
לעיל
,
כ).
נסתכל
בגדולתן
של
בני
יתרו
,
שנאמר
"תרעתים
שמעתים
סוכתים"
(בנוסחנו:
שוכתים;
דה"א
ב
,
נה).
איתן
מושבך
-
תמה
אני
מפני
מה
זכית
לכך
,
הלא
אתה
הייתה
עמי
בעיצה:
"הבה
נתחכמה
לו"
(שמ'
א
,
י)
,
ועתה
נתישבת
באיתן
ובמעוז
של
ישראל
(ראה
סנה'
קו
,
א)!?
איתן
מושבך
-
כסבור
אתה
שאיתן
יהא
מושבך
ושיהא
בסלע
קנך
קיים?
לא
יהיה
כמו
שאתה
סבור;
אלא
אחר
כן
יהיה
לבער
קין
,
עד
מקום
רחוק
אשר
אשור
תשבך
-
מלכות
אשור
תַגלה
אותך
בשבי.
וירא
את
הקיני
-
ממשפחת
יתרו
,
וכתוב:
"המה
הקינים"
(דה"א
ב
,
נה);
וחבר
הקיני
(שו'
ד
,
יא).
והמשל:
ושים
בסלע
קנך.
והטעם
כפול
,
כי
אילו
היה
מושבך
גבוה
כקן
העוף
,
לא
יצילך.
וירא
את
עמלק...
וירא
את
הקיני
-
אילו
שני
אומות
לקח
ביחד.
שעמלק
היה
ראשית
מלחמות
ישראל
,
כמתרגם
אנקלוס.
והקיני
בא
להקביל
פניהם
במדבר
ועשה
עמהם
חסד
,
שעל
פיו
העמידו
שרי
אלפים
ושרי
מאות
(ראה
שמ'
יח
,
כא
-
כב).
ומקומם
ביחד
,
כדכתיב
"ויאמר
שאול
אל
הקיני
לכו
סורו
רדו
מתוך
העמלקי"
(בנוסחנו:
עמלקי;
ש"א
טו
,
ו).
ועתה
ראה
מה
בין
הנלחם
לגומל
החסד:
עמלק
-
עדי
אובד
,
שיהיה
נאבד
מן
העולם;
כדכתיב
"אמחה
את
זכר
עמלק
מתחת
השמים"
(שמ'
יז
,
יד)
,
והקיני
-
איתן
מושבך.
ושים
-
שם
דבר
,
כלומר:
ושימת
מושבך
בסלע
חזק.
וטעם
וירא
את
הקיני
-
גם
כן
שראה
את
ארצם
(ראה
פירושו
לעיל
,
כ)
,
כי
עם
עמלק
היה
יושב
(ראה
ש"א
טו
,
ו).
וישא
משלו
ויאמר
להם
בדרך
עצה:
איתן
מושבך
ושים
בסלע
קנך
-
כלומר:
שים
מושבך
איתן
ובסלע
קנך
,
שתסור
ותרד
מתוך
עמלק
פן
תספה
עמו
(ראה
שם)
,
ותשים
בסלע
איתן
מושבך
עם
ישראל
,
כמו
שאמר
"ובני
קיני
חותן
משה
עלו
מעיר
התמרים
את
בני
יהודה...
וישב
את
העם"
(שו'
א
,
טז).
ואמר:
כי
אם
יהיה
לבער
קין
-
כאומר:
ואל
תפחד
בבואך
בישראל
,
כי
אם
תהיה
לבער
עמהם
―
כי
כאשר
יגלו
את
ישראל
,
יבערו
את
הארץ
מיושב
―
עד
מתי
אשור
תשבך?
לא
ישבה
אותך
לעולם
,
כי
תגָאל
מידו
עם
ישראל;
ואם
תהיה
עם
עמלק
,
תהיה
אחריתך
עדי
אובד
עמהם
(ראה
לעיל
,
כ).
וכן
"עד
מה
יי'
תאנף
לנצח"
(תה'
עט
,
ה);
"עד
מה
כבודי
לכלמה"
(תה'
ד
,
ג)
-
כמו
'מתי'.
או
שיבאו
לגודל
דבר
,
כגון
"מה
אמולה
לבתך"
(יח'
טז
,
ל);
"מה
אמך
לביָא"
(יח'
יט
,
ב);
כלומר:
עד
מה
יעלה
ויגדל
השבי
אשר
אשור
תשבך?
איננו
נחשב
לך
כלום
,
כי
לא
תאבד
כאשר
היית
אובד
בעמלק.
וירא
את
הקני
(בנוסחנו:
הקיני)
-
הוא
היה
ממשפחת
יתרו
(ראה
שו'
ד
,
יא).
והנה
היה
מושבו
סמוך
לישראל
,
כמו
שנתבאר
בספר
שופטים
(ראה
שם;
שו'
א
,
טז)
,
ובין
ישראל
היה
יושב;
והגלהו
מלך
אשור
ונהג
אותו
בשבי.
ולאורך
ימי
שביו
אמר
זה
המאמר:
הנה
מושבך
חזק
,
וקנך
שמת
בסלע
,
שהוא
מקום
תקיף;
וכל
זה
לא
יצילך
,
כי
יהיה
לכליון
קין.
ועד
מתי
תשבך
מחנה
אשור?!
הנה
מאורך
השבי
ידמה
,
שיהיה
התכלית
-
היות
קין
לכליון!
או
ירצה
בזה:
אם
יהיה
לכליון
קין
-
יותר
טוב
להם
מהיותם
בזה
השבי
כל
זה
הזמן
הארוך.