תנ"ך - וישא
משלו
ויאמר
אוי
מי
יחיה
משמו
אל:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיִּשָּׂ֥א
מְשָׁל֖וֹ
וַיֹּאמַ֑ר
א֕וֹי
מִ֥י
יִחְיֶ֖ה
מִשֻּׂמ֥וֹ
אֵֽל:
(במדבר פרק כד פסוק כג)
וַיִּשָּׂא
מְשָׁלוֹ
וַיֹּאמַר
אוֹי
מִי
יִחְיֶה
מִשֻּׂמוֹ
אֵל:
(במדבר פרק כד פסוק כג)
וישא
משלו
ויאמר
אוי
מי
יחיה
משמו
אל:
(במדבר פרק כד פסוק כג)
וישא
משלו
ויאמר
אוי
מי
יחיה
משמו
אל:
(במדבר פרק כד פסוק כג)
וּנטַל
מַתלֵיהּ
וַאֲמַר
וָי
לְחַיָבַיָיא
דְיֵיחוֹן
כַּד
יַעֲבֵיד
אֱלָהָא
יָת
אִלֵין
:
ויאמר
-
צ"א
(בפתח):
ראה
במ'
יא
,
כז.
יחיה
-
י"ח:
*בר'
יז
,
יח;
לא
,
לב;
*שמ'
יט
,
יג;
במ'
כד
,
כג;
*דב'
ח
,
ג
(פעמיים);
ש"ב
א
,
י;
מ"ב
י
,
יט;
יח'
יח
,
יג
,
כב;
לג
,
יט;
מז
,
ט;
חב'
ב
,
ד;
תה'
פט
,
מט;
מש'
טו
,
כז;
קה'
ו
,
ג;
יא
,
ח;
נחמ'
ב
,
ג.
וכל
'חיו
יחיה'
דכותהון.
יחיה
-
י"ח
וכל
חיו
יחיה
דכות'.
וישא
משלו
וגו'
-
כיון
שהזכיר
את
שביית
אשור
,
אמר:
אוי
מי
יחיה
משמו
אל
-
מי
יוכל
לחַיות
את
עצמו
משומו
את
אלה
,
שלא
ישים
עליו
הגוזר
את
אלה:
שיעמוד
סנחריב
ויבלבל
את
כל
האומות
(ראה
משנה
ידים
ד
,
ד);
ועוד
יבאו
אוי
מי
יחיה
מפני
מלך
המשיח
,
בשומו
הקדוש
ברוך
הוא
אלה
הדברים
שיקרקר
כל
בני
שת
(ראה
לעיל
,
יז).
וישא
משלו
ויאמר
-
הוא
וצים
מיד
כתים
-
כאשר
הזכיר
שאשור
ישבה
הקיני
(ראה
לעיל
,
כב)
,
אמר:
גם
יבא
עת
שיעונה
אשור
ועבר
עִמו.
והטעם:
העברים
שישבה
אשור
,
כי
הקינים
היו
דרים
עם
ישראל.
ופירוש
המתרגם
ארמית
ידוע
,
רק
אין
מנהג
הלשון
להזכיר
'עבר'
בלא
'נהר'.
יש
מפרשים
(ראה
רס"ג
תורה;
השרשים:
'צי')
וצים
-
לשון
רבים
,
מגזרת
"וצי
אדיר"
(יש'
לג
,
כא).
ויש
אומרים
שפירושו
כמו
"ופגשו
שם
ציים"
(ראה
יש'
לד
,
יד)
,
כי
דִמָם
לציים
,
שישוֹם
אדם
מראותם.
וטעם
אוי
מי
יחיה
משומו
אל
-
הטעם:
על
מלך
אשור
,
ששם
נפשו
כמו
אל;
וכן
כתוב
בספר
ישעיהו
(י
,
ז).
או
טעמו:
מי
יחיה
מן
הגזרות
ששם
אל
בעולם
על
ידי
אשור
,
כי
מלך
אשור
נצח
את
כל
הגוים
,
כי
כן
כתוב
(ראה
שם
,
ה
-
ט).
וכתים
-
מבני
יון
,
כי
כן
כתוב
(בר'
י
,
ד).
ויתכן
להיותו
רמז
למלכות
יון
הרשעה.
וכבר
בארתי
בספר
דניאל
(ב
,
לט)
,
כי
מלכות
יון
ורומי
אחת
היא
,
והיא
החיה
השלישית
בראיות.
מיד
כתים
-
ממקום
,
כמו
"על
יד
הירדן"
(במ'
יג
,
כט);
"ויד
תהיה
לך"
(דב'
כג
,
יג).
וגם
הוא
-
כתים
,
שהוא
שם
יחיד
,
ואם
הוא
על
משפט
לשון
רבים;
והעד:
"ובני
יון
אלישה
ותרשיש
כתים"
(בר'
י
,
ד).
אוי
מי
יחיה
משמו
אל
-
כאדם
המקונן
ואמר:
אוי
,
מי
יוכל
לחיות
מאותה
שׂוּמא
שיָשים
הקדוש
ברוך
הוא
בעולם
,
שאני
רואה
אותה!
ועל
מלך
משיח
נתנבא.
וישא
משלו
ויאמר:
אוי
מי
יחיה
משומו
אלה
הדברים
על
לבו
ממלך
אשור
(ראה
לעיל
,
כב)!
כי
הוא
יעשה
רעות
רבות
לגוים
רבים.