תנ"ך - וצים
מיד
כתים
וענו
אשור
וענו־עבר
וגם־הוא
עדי
אבד:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְצִים֙
מִיַּ֣ד
כִּתִּ֔ים
וְעִנּ֥וּ
אַשּׁ֖וּר
וְעִנּוּ־עֵ֑בֶר
וְגַם־ה֖וּא
עֲדֵ֥י
אֹבֵֽד:
(במדבר פרק כד פסוק כד)
וְצִים
מִיַּד
כִּתִּים
וְעִנּוּ
אַשּׁוּר
וְעִנּוּ־עֵבֶר
וְגַם־הוּא
עֲדֵי
אֹבֵד:
(במדבר פרק כד פסוק כד)
וצים
מיד
כתים
וענו
אשור
וענו־עבר
וגם־הוא
עדי
אבד:
(במדבר פרק כד פסוק כד)
וצים
מיד
כתים
וענו
אשור
וענו־עבר
וגם־הוא
עדי
אבד:
(במדבר פרק כד פסוק כד)
וְסִיעָן
יִצטָרְחָן
מֵרוֹמָאֵי
וִיעַנוֹן
לְאַתּוּר
וִישַׁעבְּדוּן
לְעֵבֶר
פְּרָת
וְאַף
אִנוּן
לְעָלְמָא
יֵיבְדוּן
:
וגם
-
הוא
-
ז':
*בר'
מח
,
יט;
במ'
כד
,
כד;
ש"ב
כא
,
כ;
מ"א
א
,
ו;
יש'
לא
,
ב;
דה"א
כ
,
ו;
דה"ב
כו
,
כ.
וצים
-
ל';
וגם
-
הוא
-
ז'.
צים
מיד
כתים
-
יעברו
כתיים
,
שהם
רומיים
(ראה
ת"א)
,
בבירניות
גדולות
על
אשור.
וענו
אשור
וענו
אותם
שבעבר
הנהר
,
וגם
הם
עדי
אובד;
וכן
פירש
דניאל
(ז
,
יא):
"עד
דקטילת
(לפנינו:
די
קטילת)
חיותא
והובד
גשמה".
צים
-
ספינות
גדולות
,
כדכתיב
"וצי
אדיר"
(יש'
לג
,
כא)
-
תרגומו:
"ובורני
רבתא".
וצים
-
כמו
"וצי
אדיר"
(יש'
לג
,
כא);
'דרומון'
בלעז
,
הוא
בורני
גדולה.
וישא
משלו
ויאמר
-
הוא
וצים
מיד
כתים
-
כאשר
הזכיר
שאשור
ישבה
הקיני
(ראה
לעיל
,
כב)
,
אמר:
גם
יבא
עת
שיעונה
אשור
ועבר
עִמו.
והטעם:
העברים
שישבה
אשור
,
כי
הקינים
היו
דרים
עם
ישראל.
ופירוש
המתרגם
ארמית
ידוע
,
רק
אין
מנהג
הלשון
להזכיר
'עבר'
בלא
'נהר'.
יש
מפרשים
(ראה
רס"ג
תורה;
השרשים:
'צי')
וצים
-
לשון
רבים
,
מגזרת
"וצי
אדיר"
(יש'
לג
,
כא).
ויש
אומרים
שפירושו
כמו
"ופגשו
שם
ציים"
(ראה
יש'
לד
,
יד)
,
כי
דִמָם
לציים
,
שישוֹם
אדם
מראותם.
וטעם
אוי
מי
יחיה
משומו
אל
-
הטעם:
על
מלך
אשור
,
ששם
נפשו
כמו
אל;
וכן
כתוב
בספר
ישעיהו
(י
,
ז).
או
טעמו:
מי
יחיה
מן
הגזרות
ששם
אל
בעולם
על
ידי
אשור
,
כי
מלך
אשור
נצח
את
כל
הגוים
,
כי
כן
כתוב
(ראה
שם
,
ה
-
ט).
וכתים
-
מבני
יון
,
כי
כן
כתוב
(בר'
י
,
ד).
ויתכן
להיותו
רמז
למלכות
יון
הרשעה.
וכבר
בארתי
בספר
דניאל
(ב
,
לט)
,
כי
מלכות
יון
ורומי
אחת
היא
,
והיא
החיה
השלישית
בראיות.
מיד
כתים
-
ממקום
,
כמו
"על
יד
הירדן"
(במ'
יג
,
כט);
"ויד
תהיה
לך"
(דב'
כג
,
יג).
וגם
הוא
-
כתים
,
שהוא
שם
יחיד
,
ואם
הוא
על
משפט
לשון
רבים;
והעד:
"ובני
יון
אלישה
ותרשיש
כתים"
(בר'
י
,
ד).
וצים
מיד
כתים.
וצים
-
ספינות
גדולות;
כמו
"וצי
אדיר
בל
(בנוסחנו:
לא)
יעברנו"
(יש'
לג
,
כא).
מיד
כתים
-
מן
הרומיים;
כמו
שתירגם
אונקלוס.
אותם
רומיים
ענו
אשור.
ואע"פ
שאשור
יגדל
,
כמו
שאמר
למעלה
"עד
מה
אשור
תשבך"
(פס'
כב)
,
אפילו
הכי
יענו
אותם
הרומיים.
וענו
עבר
-
כל
בני
עבר
הנהר:
ישראל
ובני
יפת.
וגם
הוא
-
רומי
,
שיגדל
ויחריב
בית
שיני
,
ועתה
מושלים
בכל
העולם
,
עדי
אובד
-
לבסוף
,
כשיבא
מלך
המשיח.
ועל
שראה
האומות
כלות
בימי
המשיח
,
היה
מקונן
עליהם
לאמר:
"אוי
מי
יחיה"
(לעיל
,
כג).
ועל
האומות
קורא
"אוי".
ולכך
נשא
משלו
על
אשור
,
שיבא
עת
ארצו
גם
הוא
(ע"פ
יר'
כז
,
ז)
,
ואין
מי
שינצל
מיום
יי'
הגדול
והנורא
על
כל
העמים;
שיבאו
צים
מיד
כתים
-
והם
הרומיים
,
וענו
את
אשור
הנזכר
(לעיל
,
כב)
,
וענו
עבר
-
שהם
ישראל
,
לומר
,
שיְענו
המַגלים
והגולים;
וגם
הוא
-
עַם
כתים
,
עדי
אובד
-
בסוף.
והנה
השלים
דבריו
באבדן
כתים
,
כי
הם
החיה
הרביעית
שתכרת
ביד
המשיח
,
כמו
שאמר
"והובד
גשמה
ויהיבת
ליקידת
אשא"
(דנ'
ז
,
יא);
כי
עדי
אובד
-
הִכָּרֵת
זכרם
לגמרי.
וזה
דבר
מפורסם
מדברי
רבותינו
,
כי
החיה
הרביעית
שראה
דניאל
היא
רומי
אשר
הגלתנו
,
והיא
אשר
תאבד
ביד
המשיח.
ואל
תשתומם
בזה
מפני
שהמלכות
השלישית
הוא
יון
,
כמו
שמפורש
שם
בדניאל
(ח
,
כא)
,
וכתים
הוא
מזרע
יון
,
שנאמר
"ובני
יון
אלישה
ותרשיש
כתים
ודודנים"
(בר'
י
,
ד)
-
כי
זה
אמת
הוא
,
ורבותינו
מודים
בו
,
כמו
שאמרו
(ראה
מגילה
ו
,
ב):
איטליא
של
יון
זה
כרך
גדול
שברומי
,
והוא
ידוע
כי
שם
הארץ
אשר
רומי
מִכְּללהּ
תקרא
בסיפריהם
ובלשונם
'איטליא'.
אבל
הענין
הוא
כמו
בכנען
,
כי
היבוסי
והאמורי
והגרגשי
והחוי
הם
בניו
,
והם
ואביהם
יחשבו
כל
אחד
לגוי
בפני
עצמו
,
כמו
שנאמר
"החתי
והגרגשי
והאמורי
והכנעני
והפרזי
והחוי
והיבוסי
שבעה
גוים
גדולים
(לפנינו:
רבים)
ועצומים"
(דב'
ז
,
א);
והיה
כן
בעבור
כי
כל
אחד
מאלה
הבנים
היה
לגוי
עצום
,
ונקראו
הגוים
ההם
בשם
אביהם
,
ושאר
בני
כנען
אשר
לא
גברו
כאחיהם
נתיחסו
אליו;
וכן
ארץ
מצרים
תתיחס
לאב
,
ופלשתים
וכפתורים
בניו
לעמים
אחרים.
וכן
במשפחות
הנזכרות
בפרשת
פינחס:
"למכיר
משפחת
המכירי
,
ומכיר
הוליד
את
גלעד
,
לגלעד
משפחת
הגלעדי"
(במ'
כו
,
כט)
,
וכן
רבים.
אף
כאן
,
בני
יון
אלישה
ותרשיש
יתיחסו
ליון
והם
מלכות
שלישית
,
וכתים
היה
לגוי
עצום
ויחשב
מלכות
רביעית
,
והיא
שתמָשך
מלכותה
עד
המשיח
ותאבד
בידו.
ורבי
אברהם
נשתבש
בזה
(בפירושו
לדנ'
ב
,
לט)
והכניס
בהן
מלכות
ישמעאל
,
כי
נפל
פחדם
עליו
,
וטען:
איך
לא
תמָנה
מלכות
גדולה
ועצומה
כמוה?
וזו
הטענה
מחסרון
דעת:
הארבע
מלכיות
שראה
דניאל
כולן
עומדות
זו
אחר
זו
,
כל
אחת
גוברת
על
הקודמת
ותופסת
המלכות
ממנה
,
וכל
אחת
ממשכת
בישראל
שעבוד
וגלות
בימי
מלכותה;
ולכך
הָראה
דניאל
בחלומו
כי
ישתעבדו
בנו
הכשדים
,
ואחריהם
יתפסו
הפרסיים
המלכות
וישתעבדו
בנו
,
ואחריהם
במקומם
היונים
,
ואחרי
כן
יגברו
הרומיים
ויתפסו
המלכות
וישעבדו
אותנו
עד
עת
קץ
,
כי
לא
תפסק
מלכותם
,
רק
ביד
הגואל.
והנה
גלותינו
כימי
ארבע
מלכיות;
אבל
אם
יהיו
בעולם
מלכיות
אחרות
בימי
ארבע
אלה
,
לא
יִמנה
אותן
הכתוב
ולא
ראה
אותם
דניאל
,
ואין
לו
צרך
כלל
בראייתם
לידיעת
הגאולה.
והנה
בימי
פרס
ויון
,
וגם
היום
,
יש
בעולם
מלכויות
גדולות
מלבד
רומי
וישמעאל
,
כאנשי
הודו
וכוש
ורומנא
והתתר
וזולתם
,
ואם
כן
יחשוב
מלכויות
רבות!
וידוע
כי
רומי
הגלתנו
בימי
אספסיאנוס
וטיטוס
,
לא
ישמעאלים;
ולכן
בכל
מקום
שאנו
,
גם
בישמעאל
גם
מהודו
ועד
כוש
,
בגלות
רומי
אנחנו
,
עד
שתאבד
זכרה
ונגָאל
ממנה.
ומי
יודע
ואולי
תאבד
עוד
מלכות
ישמעאל
קֹדם
המשיח!
אבל
החיה
הרביעית
היא
אשר
הגלתנו
,
כמו
שאמר
בה
"וקרנא
דכן
עבדא
קרב
עם
קדישין
ויכלה
להון"
(ראה
דנ'
ז
,
כא)
,
ותמשוך
בנו
גלותה
עד
המשיח
,
דכתיב
"עד
אתא
עתיק
יומיא
ודינא
יהיב
לקדישי
עליונין
וזמנא
מטא
ומלכותא
החסינו
קדישין"
(ראה
שם
,
כב).
וכל
מבין
במראות
דניאל
ימצא
זה
מפורש
שם;
כי
במראה
השנית
ראה
האיל
המנגח
(דנ'
ח
,
ד)
,
ונתפרש
לו
כי
הוא
מלכות
פרס;
והצפיר
השעיר
הוא
מלך
יון
,
והקרן
הגדולה
הוא
המלך
הראשון
אלכסנדרוס
הגובר
על
פרס.
"וכעצמו"
(דנ'
ח
,
ח)
ותשבר
מלכותו
"ותעמדנה
ארבע
תחתיה"
(שם
,
כב)
-
הם
ארבעה
שָלישיו
המולכים
תחתיו
במותו.
והזכיר
הכתוב
"ומן
האחת
מהם
יצא
קרן
אחת
מצעירה
ותגדל
יתר
אל
הנגב
ואל
המזרח
ואל
הצבי"
(שם
,
ט)
,
ואמר
בה
"ועד
שר
הצבא
הגדיל
וממנו
הורם
התמיד"
(שם
,
יא);
והנה
זה
דבר
ברור
למלכות
רומי
היוצא
מיון
-
שהוא
אחד
מבניו
,
והוא
המסיר
התמיד
,
ולכן
נראו
לו
שניהם
בהמה
אחת
,
והוא
הצפיר
השעיר
,
שאחת
מקרנותיו
גָדלה
והסירה
התמיד.
ושם
עוד
ראיות
בזה
,
וקבלת
רבותינו
אמת
היא
,
אינה
צריכה
חזוק.
וצים
מיד
כתים
-
ידוע
כי
כתים
היו
מבני
יון
,
כי
כן
כתוב
"ובני
יון
אלישה
ותרשיש
כתים
ודודנים"
(בר'
י
,
ד).
ואמר
,
שממקום
כתים
יֵצאו
אנשים
דומים
לחיות
מדבריות
(צים)
מצד
רוב
אכזריותם
,
והם
יענו
אשור
ויענו
העברים
אשר
שבה
מלך
אשור.
וגם
הוא
עדי
אובד
-
כמו
עמלק
(ראה
לעיל
,
כ);
רוצה
לומר:
אשור
,
כי
בו
היו
דבריו.