תנ"ך - כי
צררים
הם
לכם
בנכליהם
אשר־נכלו
לכם
על־דבר־פעור
ועל־דבר
כזבי
בת־נשיא
מדין
אחתם
המכה
ביום־המגפה
על־דבר־פעור:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כִּ֣י
צֹרֲרִ֥ים
הֵם֙
לָכֶ֔ם
בְּנִכְלֵיהֶ֛ם
אֲשֶׁר־נִכְּל֥וּ
לָכֶ֖ם
עַל־דְּבַר־פְּע֑וֹר
וְעַל־דְּבַ֞ר
כָּזְבִּ֨י
בַת־נְשִׂ֤יא
מִדְיָן֙
אֲחֹתָ֔ם
הַמֻּכָּ֥ה
בְיוֹם־הַמַּגֵּפָ֖ה
עַל־דְּבַר־פְּעֽוֹר:
(במדבר פרק כה פסוק יח)
כִּי
צֹרֲרִים
הֵם
לָכֶם
בְּנִכְלֵיהֶם
אֲשֶׁר־נִכְּלוּ
לָכֶם
עַל־דְּבַר־פְּעוֹר
וְעַל־דְּבַר
כָּזְבִּי
בַת־נְשִׂיא
מִדְיָן
אֲחֹתָם
הַמֻּכָּה
בְיוֹם־הַמַּגֵּפָה
עַל־דְּבַר־פְּעוֹר:
(במדבר פרק כה פסוק יח)
כי
צררים
הם
לכם
בנכליהם
אשר־נכלו
לכם
על־דבר־פעור
ועל־דבר
כזבי
בת־נשיא
מדין
אחתם
המכה
ביום־המגפה
על־דבר־פעור:
(במדבר פרק כה פסוק יח)
כי
צררים
הם
לכם
בנכליהם
אשר־נכלו
לכם
על־דבר־פעור
ועל־דבר
כזבי
בת־נשיא
מדין
אחתם
המכה
ביום־המגפה
על־דבר־פעור:
(במדבר פרק כה פסוק יח)
אֲרֵי
מְעִיקִין
אִנוּן
לְכוֹן
בִּנִכלֵיהוֹן
דְּנַכִּילוּ
לְכוֹן
עַל
עֵיסַק
פְּעוֹר
וְעַל
עֵיסַק
כָּזבִּי
בַת
רַבָּא
דְמִדיָן
אֲחָתְהוֹן
דְּאִתקְטֵילַת
בְּיוֹמָא
דְמוֹתָנָא
עַל
עֵיסַק
פְּעוֹר
:
נשיא
-
י':
ראה
במ'
ז
,
יח.
המכה
-
ב':
במ'
כה
,
טו
,
יח.
בנכליהם
-
ל';
נכלו
-
ל';
ועל
-
דבר
-
ל';
המכה
-
ב'.
כי
צוררים
הם
לכם
על
דבר
פעור
-
שהפקירו
בנותיהם
לזנות
כדי
להטעותכם
אחר
פעור.
[ואת
מואב
לא
צוה
להשמיד
,
מפני
רות
המואביה
שעתידה
לצאת
מהם
,
כדאמרינן
בבבא
קמא
(לח
,
ב).]
[בנכליהם
-
כתרגומו:
"במחשבתהון";
כמו
"וארור
נוכל
ויש
בעדרו
זכר"
(מל'
א
,
יד)
-
לשון
ערמומית
,
מחשבה
אחרת.]
כי
צוררים
הם
לכם
-
כי
הצרו
לכם.
בנכליהם
-
במחשבתם
הרעה
,
מגזרת
"ויתנכלו"
(בר'
לז
,
יח).
ועל
דבר
-
ועוד
,
כי
יחשבו
לעשות
לכם
רע
בעבור
כזבי
אחותם.
בניכליהם
-
שהערימו
עליכם
להחטיא
בם
,
מפני
שאמר
בלעם
"לא
הביט
און"
וגו'
(במ'
כג
,
כא).
ביום
המגפה
-
שהיתה
על
דבר
פעור.
ואחרי
שנתן
שכרו
הטוב
לצדיק
צוהו
להפרע
מן
הרשעים
,
ואמר
לו:
צרור
את
המדינים.
וצוהו
שיִמנה
העם
תחלה;
וזה
טעם
"ויהי
אחרי
המגפה"
(במ'
כו
,
א)
,
כי
המנין
יהיה
תחלה.
וטעם
בנכליהם
-
כאשר
פירשתי
(לעיל
,
א)
,
כי
זקני
מדין
חשבו
המחשבה
הרעה
הזאת
,
כמו
שנאמר
"ויאמר
מואב
אל
זקני
מדין"
(במ'
כב
,
ד)
,
כי
בהם
נתיעצו
מתחלה;
והם
נתנו
עצה
זו
למואב
,
שתזנינה
בנותם
עמהם
ויצמידו
אותם
לבעל
פעור
,
להדיחם
מעל
השם
,
ואם
לא
נזכר
שם;
ועוד
,
ששלחו
להם
בת
מלכם
לזנות
עמהם.
וזה
טעם
ועל
דבר
כזבי
בת
נשיא
מדין
אחותם
-
כי
לולי
מדעת
יועצי
המלכות
נעשה
,
כבודה
בת
מלך
(ע"פ
תה'
מה
,
יד)
במדין
מה
תבקש
בשטים
בערבות
מואב
לבא
אל
מחנה
עם
אחר?!
כי
ישראל
בערבות
מואב
בשטים
היו
,
ומאין
תבא
שם
המדינית
הזאת?
אבל
היתה
יפת
תאר
מאד
,
ושלחו
אותה
זקני
מדין
שם
,
כי
אמרו
(בן
סירא
,
ע"פ
יבמות
סג
,
ב):
'בתֹאר
אשה
יפה
רבים
השחתו'.
וקרוב
הוא
שהיה
גם
בלעם
בעצה
הזו
,
כי
בשובו
מארץ
מואב
עבר
במדין
,
כי
דרכו
משם
,
והיה
ביועצי
המלכות;
ואולי
נתעכב
שם
לדעת
מה
יהיה
בהם;
לפיכך
מצאוהו
ישראל
במדין
והרגוהו
שם
(ראה
במ'
לא
,
ח).
ויהיה
פירוש
"ויקם
בלעם
וילך
וישב
למקומו"
(במ'
כד
,
כה)
-
שהלך
לו
לשוב
אל
ארצו.
וכן
נראה
כי
ישראל
לא
יהרגו
המתנבא
,
רק
ברשות
התורה
,
אבל
כאשר
נאמר
להם:
כי
צוררים
הם...
בנכליהם
אשר
נכלו
לכם
על
דבר
פעור
-
הנה
כל
המתנכלים
מחוייבי
מיתה
,
ולכן
המיתו
גם
בלעם
,
כי
ידעו
שהוא
בעל
העצה
הרעה
הזאת.
והנה
צוה
הקדוש
ברוך
הוא
במדינים
להנקם
מהם
,
אבל
על
המואבים
כבר
הזהיר
"אל
תצר
את
מואב"
(דב'
ב
,
ט).
כי
ישראל
בתחלה
באו
בגבול
אדום
,
והזהירם
עליהם:
"ונשמרתם
מאד"
(שם
,
ד)
,
ואחר
כן
באו
בגבול
מואב
,
ואמר
לו:
"אל
תצר
את
מואב"
,
ואחרי
כן
אמר:
"אתה
עובר
היום
את
גבול
מואב...
וקרבת
מול
בני
עמון
אל
תצורם"
(שם
,
יח
-
יט);
ואמר:
"קומו
סעו
ועברו
את
נחל
ארנון
ראה
נתתי
בידך
את
סיחון"
(שם
,
כד).
ואחר
כל
זה
ראה
בלק
"כל
אשר
עשה
ישראל
לאמורי"
(במ'
כב
,
ב)
-
שהם
שני
מלכי
האמורי
סיחון
ועוג
,
ונעשה
הענין
הזה
כולו;
אם
כן
אזהרת
"אל
תצר
את
מואב"
מוקדמת
למצות
צרור
את
המדינים.
ואני
תמה
על
לשון
האגדה
שאמרו
בבבא
קמא
(לח
,
א):
"אל
תצר
את
מואב"
-
וכי
עלת
על
דעתו
של
משה
לעשות
מלחמה
שלא
ברשות?
אלא
נשא
משה
קל
וחומר
בעצמו;
אמר:
ומה
מדינים
שלא
באו
אלא
לסייע
למואב
,
אמרה
תורה:
צרור
את
המדינים
והכיתם
אותם
,
מואבים
עצמן
לא
כל
שכן!
אמר
לו
הקדוש
ברוך
הוא:
לא
כשעלת
על
דעתך!
שתי
פרידות
טובות
יש
לי
להוציא
מהם
,
רות
המואביה
ונעמה
העמונית.
והנה
,
קודם
הקל
וחומר
הזהירוֹ
למשה
מן
המואבים!
ועוד:
אם
מפני
הקל
וחומר
,
למה
הוצרך
להזהיר
מבני
עמון?
אולי
לא
הקפידו
בלשון
האגדה
בכך
,
אבל
הכונה
לומר
,
שגלוי
לפניו
יתברך
כי
כשיצוה
אותו
צרור
את
המדינים
,
יהיה
למשה
לעשות
מלחמה
במואב
שלא
ברשות
אחרת
,
והקדים
להזהירו
מזה;
ומפני
שהזהיר
במואב
הזהיר
גם
בבני
עמון
,
שלא
יחשוב
משה
שתהיה
אזהרתו
מן
מואב
לבדו
רשות
בבני
עמון
,
כי
גם
הם
גמלו
להם
רעה
ולא
קדמו
אותם
בלחם
ובמים
(ראה
דב'
כג
,
ה).
ומדרש
אחר
(ראה
ב"ק
לח
,
א
-
ב):
מפני
שהמואבים
עשו
מפני
היראה
,
שהיו
שוללים
אותם
,
אבל
מדינים
נתעברו
על
ריב
לא
להם;
כמו
שכתב
רבנו
שלמה
בסדר
'אלה
מסעי'
(במ'
לא
,
ב).
ועל
דרך
הפשט
עוד:
ארץ
מואב
ועמון
-
השם
נתנה
לבני
לוט
ירושה
(ראה
דב'
ב
,
ט
,
יט)
,
בעבור
לוט
אביהם
ששרת
את
הצדיק
וגלה
עַמו
לאותה
הארץ
,
ולכך
לא
הרשה
לעשות
להם
רעה
בארצם;
אבל
מפני
חטאם
,
שהרחיקו
את
ישראל
ולא
קרבו
אותם
,
הענישם
להרחיקם
מעל
עמו:
"לא
יבא
עמוני
ומואבי
בקהל
יי'"
(דב'
כג
,
ד)
-
מדה
כנגד
מדה.
צרור
את
המדינים
והכיתם
אותם
כי
צררים
הם
לכם
-
צוה
השם
יתעלה
שישנאו
ישראל
את
המדינים
ויכו
אותם
,
לפי
שהם
היו
שונאים
לישראל
במחשבתם
הרעה
,
שהשתדלו
להכשיל
ישראל
בבנותיהם
ובעבודה
זרה
כדי
שיכלם
השם
יתעלה;
וזה
היה
בעצת
בלעם
(ראה
במ'
לא
,
טו
-
טז)
-
עד
שכבר
נמשכו
לזה
כלם
,
וגם
המלכים
אשר
שם
הפקירו
בנותיהם
לישראל
להכשילם
,
כמו
שנתבאר
מדבר
כזבי
(ראה
לעיל
,
טו;
תנח'
פנחס
ב);
ועתה
נוספה
שנאתם
בעבור
כזבי
שנהרגה
,
שהיתה
בת
מלך
אחד
ממלכי
מדין.
ולזה
הוא
מבואר
,
שאם
לא
תמהרו
להכותם
,
ישתדלו
בצדדים
אחרים
להגיע
היזק
לישראל.
ועוד
,
שזאת
המלחמה
תשלַם
על
יד
משה
באופן
יותר
שלם
לכלות
המדינים
ממה
שיהיה
אם
תֵעשה
על
יד
יהושע
,
לחוזק
ההבדל
בין
משה
ויהושע.
ולזה
תמצא
בזאת
המלחמה
מהפלא
מה
שלא
ימצֵא
כמוהו
במלחמה
אחת
ממלחמות
יהושע
,
כי
בעם
מעט
נצחו
תכף
עם
גדול
ורב
,
לא
החיו
כל
נשמה
מהזכרים
(ראה
במ'
לב
,
א
-
י).
והיו
באופן
מהרבוי
,
שהיה
מספר
הנקבות
מהטף
אשר
לא
ידעו
משכב
זכר
שנים
ושלשים
אלף
(ראה
שם
,
לה);
ועם
כל
זה
לא
נפקד
איש
מאנשי
המלחמה
אשר
באו
שם
(ראה
שם
,
מט).
ולזה
רצה
השם
יתעלה
שתֵעשה
זאת
המלחמה
קודם
שיאסף
משה
אל
עמיו
(ראה
שם
,
ב);
וזה
ממה
שיורה
על
עוצם
העונש
שנענשו
ישראל
בשלא
היתה
להם
ירושת
הארץ
על
יד
משה
רבינו
,
כמו
שזכרנו
במה
שקדם
(במ'
כ
,
ח).