תנ"ך - ואם־אין
אחים
לאביו
ונתתם
את־נחלתו
לשארו
הקרב
אליו
ממשפחתו
וירש
אתה
והיתה
לבני
ישראל
לחקת
משפט
כאשר
צוה
ה'
את־משה:
פ
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְאִם־אֵ֣ין
אַחִים֘
לְאָבִיו֒
וּנְתַתֶּ֣ם
אֶת־נַחֲלָת֗וֹ
לִשְׁאֵר֞וֹ
הַקָּרֹ֥ב
אֵלָ֛יו
מִמִּשְׁפַּחְתּ֖וֹ
וְיָרַ֣שׁ
אֹתָ֑הּ
וְהָ֨יְתָ֜ה
לִבְנֵ֤י
יִשְׂרָאֵל֙
לְחֻקַּ֣ת
מִשְׁפָּ֔ט
כַּאֲשֶׁ֛ר
צִוָּ֥ה
יְהוָ֖ה
אֶת־מֹשֶֽׁה:
פ
(במדבר פרק כז פסוק יא)
וְאִם־אֵין
אַחִים
לְאָבִיו
וּנְתַתֶּם
אֶת־נַחֲלָתוֹ
לִשְׁאֵרוֹ
הַקָּרֹב
אֵלָיו
מִמִּשְׁפַּחְתּוֹ
וְיָרַשׁ
אֹתָהּ
וְהָיְתָה
לִבְנֵי
יִשְׂרָאֵל
לְחֻקַּת
מִשְׁפָּט
כַּאֲשֶׁר
צִוָּה
יְהוָה
אֶת־מֹשֶׁה:
פ
(במדבר פרק כז פסוק יא)
ואם־אין
אחים
לאביו
ונתתם
את־נחלתו
לשארו
הקרב
אליו
ממשפחתו
וירש
אתה
והיתה
לבני
ישראל
לחקת
משפט
כאשר
צוה
ה'
את־משה:
פ
(במדבר פרק כז פסוק יא)
ואם־אין
אחים
לאביו
ונתתם
את־נחלתו
לשארו
הקרב
אליו
ממשפחתו
וירש
אתה
והיתה
לבני
ישראל
לחקת
משפט
כאשר
צוה
יהוה
את־משה:
פ
(במדבר פרק כז פסוק יא)
וְאִם
לֵית
אַחִין
לַאֲבוּהִי
וְתִתְּנוּן
יָת
אַחסָנְתֵיהּ
לְקָרִיבֵיהּ
דְּקָרִיב
לֵיהּ
מִזַרעִיתֵיהּ
וְיֵירַת
יָתַהּ
וּתהֵי
לִבנֵי
יִשׂרָאֵל
לִגזֵירַת
דִּין
כְּמָא
דְּפַקֵיד
יְיָ
יָת
מֹשֶׁה
:
ואם
-
אין
-
ג':
כל
סיפרא
(במ'
ה
,
ח;
כז
,
ט
,
י
,
יא
-
נמנים
כמקרה
אחד);
ש"א
יא
,
ג;
יש'
נ
,
ב.
לשארו
-
ב'
בתורה:
וי'
כא
,
ב;
במ'
כז
,
יא.
לחקת
משפט
-
ב':
*במ'
כז
,
יא;
לה
,
כט.
לחקת
משפט
ב'
והיתה
לבני
ישראל
והיו
אלה
לכם.
והיתה
-
ל'
בטע'
בתור';
לחקת
משפט
-
ב'.
לשארו
הקרוב
אליו
ממשפחתו
-
ואין
'משפחה'
קרויה
אלא
מצד
האב
(ראה
ספ"ב
קלד).
לשארו
הקרוב
אליו
-
מכל
המשפחה.
וירש
-
הנחלה.
וכבר
פרשתי
דרך
קדמונינו
ז"ל
בפסוק
ל"עם
נכרי"
(שמ'
כא
,
ח
בפירושו
הקצר).
ולדעת
הנחלות
,
ואם
יירש
האב
או
האם
את
הבן
,
ומה
שתירש
אשתו
,
צריכין
אנחנו
לקבלה.
אמרו
הקדמונים
ז"ל
(ראה
שה"ר
א
,
ג)
,
כי
נסמכה
פרשת
'עלה
אל
הר
העברים'
(להלן
,
יב
ואי')
לדבר
הנחלות
,
כי
בקש
משה
לדעת
מי
ינחל
מעלתו.
הקרוב
אליו
-
קרוב
קרוב
קודם;
וכל
הקודם
לנחלה
-
יוצאי
יריכו
קודמין.
ונחלה
משמשת
ועולה
עד
ראובן;
וליכא
למימר:
עד
יעקב
,
דגמירי
(ראה
ב"ב
קטו
,
ב)
,
דלא
כליא
שבטים
,
דכתיב
"ואתם
בני
יעקב
לא
כליתם"
(מל'
ג
,
ו).
ואב
קודם
לכל
יוצאי
יריכו.
וירש
אותה
-
הבעל
יורש
את
אשתו
,
ואין
האשה
יורשת
את
בעלה
,
דלא
כתיב
'וירשה
אותו'.
אלא
אם
כן
באה
מחמת
קורבה
,
כגון
שנשא
בת
אחיו
,
ואין
לאחיו
יורש
אלא
זו
הבת
,
שהיא
אשתו;
וגם
אין
לו
יורש
אלא
אחיו.
ומת
אחיו
בחייו
,
הרי
אשתו
יורשת
אותו;
אבל
לא
בטענת
אישות.
ולפי
שהוא
יורש
את
אשתו
ואין
אשתו
יורשתו
,
כדנפקא
לן
מן
וירש
אותה
,
גרעו
רבותינו
והוסיפו
,
ודרשו
(ראה
ב"ב
קיא
,
ב):
'ונתתם
את
נחלת
שארו
לו'.
ולפי
הפשט
,
וירש
אתה
-
קאי
אנחלה.
[הגה"ה].
לחוקת
משפט
-
אורעה
כל
הפרשה
להיות
דין.
שאם
עשה
צואתו
בפני
שלשה
,
ביום
,
רצו
-
היו
עדים
,
רצו
-
נעשים
דין;
בלילה
-
הוו
עדים
ואין
עושים
דין;
לפי
שאין
עושים
דין
בלילה
,
דכתיב
"והיה
ביום
הנחילו
את
בניו"
(דב'
כא
,
טז)
-
ביום
אתה
מפיל
נחלות
,
ואי
אתה
מפיל
נחלה
בלילה.
ואין
עד
נעשה
דיין.
וטעם
והיתה
לבני
ישראל
לחקת
משפט
-
שיהיה
המשפט
הזה
לדורות
,
לא
בנחלת
הארץ
עתה
בלבד.
וטעם
כאשר
צוה
יי'
את
משה
-
כמו
'כאשר
צויתיך'
,
אבל
בא
כדרך
"זאת
חקת
התורה
אשר
צוה
יי'
את
משה"
(במ'
יט
,
ב)
,
וכן
רבים.
ואם
אין
אחים
לאביו
ונתתם
את
נחלתו
וגו'
-
הנה
הירושה
תשוב
לאבי
אבי
האב
,
ויירשו
זאת
הירושה
כל
הראויים
לירשו;
וכן
בזה
הדרך
יעלה
מדרגה
אחר
מדרגה
בדרך
שתהיה
הירושה
ליותר
קרוב
לו
ממשפחתו
(ראה
ב"ב
קטו
,
ב).
ומזה
יתבאר
,
שכמו
שהבן
יורש
את
האב
כן
האב
יורש
את
הבן
(ראה
ספ"ב
קלד).
ואם
אי
אפשר
שתשוב
הירושה
לאב
כי
אין
לו
יורש
,
וכבר
מת
,
הנה
תשוב
הירושה
לאבי
האב
,
ויירשו
זאת
הירושה
כל
הראויים
לירשו.
כן
ימשך
בזה
הדרך
ענין
הנחלה
לשוב
לאבי
אבי
האב
או
למעלה
ממנו
,
עד
שתגיע
לקרוב
אליו
ממשפחתו.
וראוי
שיתבאר
מזה
,
שאם
שבה
הירושה
דרך
משל
לבן
בין
הבנות
ומת
בלא
יורש
,
חזרה
הירושה
לאביו
וממנו
תשוב
לבנותיו
שהם
אחיות
המת
,
כי
אין
לו
בן.
אך
אם
נשאר
לו
אח
,
הנה
תהיה
הירושה
לאח
,
כמו
שנזכר
בזה
המקום.
ואולם
אם
תירש
האם
את
הבן
אם
לא
-
הנה
יתבאר
מזה
המקום
,
שאין
האם
יורשת
את
הבן
(ראה
משנה
ב"ב
ח
,
א);
שאם
היתה
האם
יורשת
את
הבן
,
הנה
ראוי
שתשוב
הנחלה
לאחיו
מאמו
אם
אין
לו
אחים
מאביו
,
והתורה
דקדקה
בהפך
זה
,
רוצה
לומר
,
שלא
תצא
הנחלה
ממשפחת
אביו;
ולזה
אמר
שאם
אין
לו
אחים
תשוב
הנחלה
לאחי
אביו
(ראה
לעיל
,
י).
ואולם
אם
יירש
הבן
את
אמו
אם
לא
-
הנה
זה
ממה
שיתבאר
בגזרת
השם
בסוף
פרשת
'אלה
מסעי'
(ראה
במ'
לו
,
ג
ורש"י
שם).
והנה
לא
נתבאר
מן
התורה
אם
הבעל
יורש
את
אשתו
אם
לא
,
אבל
חכמים
תקנו
שיהיה
הבעל
יורש
את
אשתו
(ראה
כתובות
פג
,
ב
-
פד
,
א).