תנ"ך - מלבד
עלת
החדש
ומנחתה
ועלת
התמיד
ומנחתה
ונסכיהם
כמשפטם
לריח
ניחח
אשה
לה':
ס
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
מִלְּבַד֩
עֹלַ֨ת
הַחֹ֜דֶשׁ
וּמִנְחָתָ֗הּ
וְעֹלַ֤ת
הַתָּמִיד֙
וּמִנְחָתָ֔הּ
וְנִסְכֵּיהֶ֖ם
כְּמִשְׁפָּטָ֑ם
לְרֵ֣יחַ
נִיחֹ֔חַ
אִשֶּׁ֖ה
לַיהוָֽה:
ס
(במדבר פרק כט פסוק ו)
מִלְּבַד
עֹלַת
הַחֹדֶשׁ
וּמִנְחָתָהּ
וְעֹלַת
הַתָּמִיד
וּמִנְחָתָהּ
וְנִסְכֵּיהֶם
כְּמִשְׁפָּטָם
לְרֵיחַ
נִיחֹחַ
אִשֶּׁה
לַיהוָה:
ס
(במדבר פרק כט פסוק ו)
מלבד
עלת
החדש
ומנחתה
ועלת
התמיד
ומנחתה
ונסכיהם
כמשפטם
לריח
ניחח
אשה
לה':
ס
(במדבר פרק כט פסוק ו)
מלבד
עלת
החדש
ומנחתה
ועלת
התמיד
ומנחתה
ונסכיהם
כמשפטם
לריח
ניחח
אשה
ליהוה:
ס
(במדבר פרק כט פסוק ו)
בָּר
מֵעֲלַת
יַרחָא
וּמִנחָתַהּ
וַעֲלַת
תְּדִירָא
וּמִנחָתַהּ
וְנִסכֵּיהוֹן
כְּדַחזֵי
לְהוֹן
לְאִתקַבָּלָא
בְרַעֲוָא
קֻרבָּנָא
קֳדָם
יְיָ
:
לריח
-
י"ו:
ראה
במ'
טו
,
כד.
מלבד
עלת
החדש
-
מוספי
ראש
חדש
,
שהוא
ביום
ראש
השנה.
מלבד
עולת
החודש
-
ותימה:
מאי
טעמא
לא
אמר
'מלבד
חטאת
החודש'?
ויש
לומר:
לפי
שכל
העולות
-
כפרתן
שוה
,
על
'עשה'
ועל
'לא
תעשה
הניתק
לעשה'
(ראה
יומא
לו
,
א)
-
הזכירם
זו
על
זו.
אבל
חטאת
של
ראש
השנה
ושל
ראש
חודש
-
אין
כפרתן
שוה:
של
ראש
חדש
מכפר
על
שאין
בו
ידיעה
,
לא
בתחילה
ולא
בסוף
,
כמו
שפירשו
רבותינו
,
מדכתיב
ביה
"לַשֵם"
(במ'
כח
,
טו).
אבל
של
ראש
השנה
(?
ראה
משנה
שבועות
,
א
,
ג)
מכפר
על
שאין
בה
ידיעה
בתחילה
,
ויש
בה
ידיעה
בסוף;
ולכך
לא
הזהירם
זה
על
זה.
הזכיר
באחד
לחדש
השביעי:
מלבד
עלת
החדש
ומנחתה
,
ולא
הזכיר
חטאת
החדש
,
וביום
הכפורים
הזכיר
"מלבד
חטאת
הכפורים"
(להלן
,
יא)
,
ולא
הזכיר
עולת
הכפורים.
והטעם
,
כי
ביום
הכפורים
בידוע
שהעולה
שצוה
בכאן
-
מלבד
העולה
שצוה
שם
(וי'
טז
,
ג)
,
כי
ביום
אחד
נצטוו
ואינם
שוים
,
כי
שם
לא
נצטוו
ישראל
אלא
איל
אחד
לעולה
,
ובכאן
(ראה
להלן
,
ח)
צוה
לעולה
פר
ואיל
ושבעה
כבשים
,
אם
כן
דבר
ברור
הוא
שאלו
מוספין
על
הנזכרים
שם;
אבל
החטאת
,
שהוא
שוה
כאן
וכאן
,
היה
איפשר
לטעות
בו
ולחשוב
שהוא
החטאת
שהוזכר
שם
,
כי
אין
ביום
אחד
שני
חטאות
,
ולכך
הזכיר
אותו
ופירש
בו:
"מלבד
חטאת
הכפורים"
-
שאותו
חטאת
הוא
חטאת
הכפורים
,
כלומר:
חטאת
פנימי
נשרף
,
מכפר
על
הקדש
מטומאות
בני
ישראל
ומפשעיהם
לכל
חטאתם
(וי'
טז
,
טז)
-
וזה
חטאת
חיצונה
,
כשאר
חטאות
הבאין
עם
המוספין.
וכן
ביום
הבכורים
,
לא
הוצרך
לומר
כי
מה
שצוה
בכאן
-
מלבד
מה
שנאמר
בו
בפרשת
המועדות
(וי'
כג
,
יח
-
כ)
,
כיון
שביום
ההוא
נאמרו
שתי
הפרשיות
ואינן
שוות.
ולא
הוצרך
להזכיר
גם
החטאת
,
מפני
שפירש
שם
"והקרבתם
על
הלחם"
(שם
,
יח)
,
שדבר
ברור
הוא
שכל
הנזכרים
שם
באין
בגלל
הלחם
וחובה
לו
,
ואלו
מוספין
עליהם.
אבל
בראש
החדש
השביעי
-
היה
במשמע
,
שמה
שנאמר
"ובראשי
חדשיכם"
וגו'
(במ'
כח
,
יא)
יהיה
בשאר
החדשים
כולם
,
אבל
בחדש
השביעי
יהיה
כל
קרבנו
הקרבן
הזה
שחדש
בו
,
ועל
כן
הוצרך
לומר:
מלבד
עולת
החדש
ומנחתה.
וכיון
שהזכיר
כן
,
כבר
למדנו
,
שכל
מה
שבא
בפרשת
"ובראשי
חדשיכם"
היא
מצוה
בכל
החדשים
,
וגם
החטאת
,
ולא
הוצרך
לומר
'מלבד
עולת
החדש
ומנחתה
וחטאתה'.
מלבד
עולת
החדש
-
למדנו
מזה
שמוסף
ראש
חדש
קרב
קודם
מוסף
ראש
השנה;
ומזה
המקום
יש
ללמוד
,
כי
תדיר
ושאינו
תדיר
-
תדיר
קודם
(ראה
משנה
זבחים
י
,
א).
והנה
אמר
בו
בפרשת
'אמור
אל
הכהנים':
"והקרבתם
אשה
ליי'"
(וי'
כג
,
כה)
,
וכן
ביום
הכפורים
(שם
,
כז)
,
ובחג
הסכות
אמר
שם
"שבעת
ימים
תקריבו
אשה
ליי'"
(שם
,
לו)
-
להגיד
,
שאין
זה
המספר
הנזכר
בזה
המקום
לעכב
,
אלא
למצוה
(ראה
ספ"ב
קמז;
מנחות
מה
,
א).
ולזה
גם
כן
כתב
אלו
המוספין
בזה
המקום
ולא
זכר
אותו
במקום
אשר
זכר
הדברים
העצמיים
באלו
הימים
,
להורות
שאין
זה
לעכב
אלא
למצוה.
ואולם
המעכב
הוא
מה
שנזכר
במקומו
,
והוא
,
שיקריבו
אשה
ליי'.