יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
ויאמר
אליהם
משה
-
ג':
במ'
ט
,
ח;
לא
,
טו;
לב
,
כ.
אליהם
-
י"ז
מלא
בתורה:
ראה
במ'
כ
,
ו.
החייתם
כל
נקבה
-
הטעם:
אפילו
אחת;
וכן
"אין
כל"
(ש"ב
יב
,
ג).
ויתכן
להיותו
כמשמעו
,
כי
כל
נקבה
החיו;
ורבים
כן.
והנה
משה
לא
צוה
אותם
מה
יעשו
,
רק
אמר
להם
"לתת
נקמת
יי'
במדין"
(לעיל
,
ג)
,
וחשב
שלא
ישאירו
להם
פליט
ושריד
,
כנקמת
עמלק
(ראה
דב'
כה
,
יט)
או
כנקמת
שבעה
עממים
(ראה
דב'
כ
,
טז);
וכשראה
שהשאירו
הנשים
והטף
והבהמה
,
קצף
על
הנשים
היודעות
משכב
זכר
,
כי
ראוי
לפקודי
החיל
להרגן
תחלת
כל
דבר
,
גם
לנקמה
,
גם
לדין
התורה
"ואת
הבהמה
תהרוגו"
(וי'
כ
,
טו);
וכיון
שראה
שהעם
חפץ
בשלל
,
מחל
על
הטף
והשלל.
ויתכן
עוד
שנאמר
,
כי
משה
נצטוה:
"צרור
את
המדינים"
(במ'
כה
,
יז)
ו"נקום
נקמת
בני
ישראל"
(לעיל
,
ב)
,
ושלח
שם
מועטים
להכות
בערי
הפרזי
,
וכל
עץ
טוב
להפיל
וכל
מעייני
מים
לסתום
וכל
חלקה
טובה
להכאיב
,
כמנהג
השוללים
(ראה
מ"ב
ג
,
יט)
,
ולא
צוה
להם
דבר
,
רק
להנקם
כאשר
תמצא
ידם;
והשם
אשר
לו
המלחמות
נתן
מדין
ומלכיהם
ועריהם
בידם
,
ועל
כן
קצף
על
הנשים
היודעות
משכב
זכר
,
לא
על
דבר
אחר
,
וצוה
בטף
הזכרים
לנקמה.
והנה
קצף
על
פקודי
החיל
,
וחלק
כבוד
לפינחס
,
כי
השם
נתן
לו
את
בריתו
שלום
(ראה
במ'
כה
,
יב).
ושנינו
בסיפרי
(ספ"ב
קנז):
אמר
לו
פינחס:
כשם
שפקדתנו
כן
עשינו.
ולא
ידעתי
מהו
,
שלא
פקד
אותם
דבר
בכתוב!
ואלו
פקד
אותם
ועשו
,
היאך
יכעוס?
ואם
פקד
אותם
,
חלילה
שיעבור
פינחס
על
מצותו!
כי
שאול
אבד
מלכותו
על
זה
(ראה
ש"א
טו
,
יא).
אבל
היה
הענין
כמו
שאמרתי
,
שפקדם
"לתת
נקמת
יי'
במדין"
(לעיל
,
ג)
,
ואמר
פינחס:
נקמה
גדולה
עשינו
בהם.
ואפשר
לפרש
שאמר
לו:
כשם
שפקדתנו
מהר
סיני
בדין
התורה
"כי
תצור
אל
עיר"
וגו'
(ראה
דב'
כ
,
י
,
יט)
,
כך
עשינו
בהם;
ומשה
קצף
על
הנשים
הגדולות
בעבור
הן
הנה
היו
לבני
ישראל
,
והוסיף
כל
זכר
בטף
בעבור
הנקמה.]