יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וכל
-
ט'
ראשי
פסוקים
בסיפרא:
ראה
במ'
ה
,
ט.
וכל
הטף
-
ב':
במ'
לא
,
יח;
ש"ב
טו
,
כב.
והנה
משה
לא
צוה
אותם
מה
יעשו
,
רק
אמר
להם
"לתת
נקמת
יי'
במדין"
(לעיל
,
ג)
,
וחשב
שלא
ישאירו
להם
פליט
ושריד
,
כנקמת
עמלק
(ראה
דב'
כה
,
יט)
או
כנקמת
שבעה
עממים
(ראה
דב'
כ
,
טז);
וכשראה
שהשאירו
הנשים
והטף
והבהמה
,
קצף
על
הנשים
היודעות
משכב
זכר
,
כי
ראוי
לפקודי
החיל
להרגן
תחלת
כל
דבר
,
גם
לנקמה
,
גם
לדין
התורה
"ואת
הבהמה
תהרוגו"
(וי'
כ
,
טו);
וכיון
שראה
שהעם
חפץ
בשלל
,
מחל
על
הטף
והשלל.
ויתכן
עוד
שנאמר
,
כי
משה
נצטוה:
"צרור
את
המדינים"
(במ'
כה
,
יז)
ו"נקום
נקמת
בני
ישראל"
(לעיל
,
ב)
,
ושלח
שם
מועטים
להכות
בערי
הפרזי
,
וכל
עץ
טוב
להפיל
וכל
מעייני
מים
לסתום
וכל
חלקה
טובה
להכאיב
,
כמנהג
השוללים
(ראה
מ"ב
ג
,
יט)
,
ולא
צוה
להם
דבר
,
רק
להנקם
כאשר
תמצא
ידם;
והשם
אשר
לו
המלחמות
נתן
מדין
ומלכיהם
ועריהם
בידם
,
ועל
כן
קצף
על
הנשים
היודעות
משכב
זכר
,
לא
על
דבר
אחר
,
וצוה
בטף
הזכרים
לנקמה.
והנה
קצף
על
פקודי
החיל
,
וחלק
כבוד
לפינחס
,
כי
השם
נתן
לו
את
בריתו
שלום
(ראה
במ'
כה
,
יב).
ושנינו
בסיפרי
(ספ"ב
קנז):
אמר
לו
פינחס:
כשם
שפקדתנו
כן
עשינו.
ולא
ידעתי
מהו
,
שלא
פקד
אותם
דבר
בכתוב!
ואלו
פקד
אותם
ועשו
,
היאך
יכעוס?
ואם
פקד
אותם
,
חלילה
שיעבור
פינחס
על
מצותו!
כי
שאול
אבד
מלכותו
על
זה
(ראה
ש"א
טו
,
יא).
אבל
היה
הענין
כמו
שאמרתי
,
שפקדם
"לתת
נקמת
יי'
במדין"
(לעיל
,
ג)
,
ואמר
פינחס:
נקמה
גדולה
עשינו
בהם.
ואפשר
לפרש
שאמר
לו:
כשם
שפקדתנו
מהר
סיני
בדין
התורה
"כי
תצור
אל
עיר"
וגו'
(ראה
דב'
כ
,
י
,
יט)
,
כך
עשינו
בהם;
ומשה
קצף
על
הנשים
הגדולות
בעבור
הן
הנה
היו
לבני
ישראל
,
והוסיף
כל
זכר
בטף
בעבור
הנקמה.]
והנה
צוה
משה
שיהרגו
כל
זכר
בטף
-
כדי
שלא
ישאר
מהם
זכרון
,
ושיהרגו
הנקבות
היודעות
משכב
זכר.
והנה
ידעו
מי
הם
הנקבות
שלא
ידעו
משכב
זכר
מפי
הגבורה;
או
היה
להם
סימן
בזה
,
להושיבם
על
חבית
יין
והבעולה
היה
ריחה
נודף
,
כמו
שאמרו
רבותינו
ז"ל
(ראה
כתובות
י
,
ב).
והנה
אחשוב
,
שהיודעות
איש
למשכב
זכר
הם
הנבעלות
כדרכן
,
כי
כן
דרך
משכב
זכר.
או
יהיה
הרצון
באמרו
כל
אשה
יודעת
איש
למשכב
זכר
-
כל
הראויה
ליבעל
,
אע"פ
שלא
נבעלה
,
כמו
שאמרו
בספרי
(ראה
ספ"ב
קנז).