תנ"ך - אך
את־הזהב
ואת־הכסף
את־הנחשת
את־הברזל
את־הבדיל
ואת־העפרת:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אַ֥ךְ
אֶת־הַזָּהָ֖ב
וְאֶת־הַכָּ֑סֶף
אֶֽת־הַנְּחֹ֙שֶׁת֙
אֶת־הַבַּרְזֶ֔ל
אֶֽת־הַבְּדִ֖יל
וְאֶת־הָעֹפָֽרֶת:
(במדבר פרק לא פסוק כב)
אַךְ
אֶת־הַזָּהָב
וְאֶת־הַכָּסֶף
אֶת־הַנְּחֹשֶׁת
אֶת־הַבַּרְזֶל
אֶת־הַבְּדִיל
וְאֶת־הָעֹפָרֶת:
(במדבר פרק לא פסוק כב)
אך
את־הזהב
ואת־הכסף
את־הנחשת
את־הברזל
את־הבדיל
ואת־העפרת:
(במדבר פרק לא פסוק כב)
אך
את־הזהב
ואת־הכסף
את־הנחשת
את־הברזל
את־הבדיל
ואת־העפרת:
(במדבר פרק לא פסוק כב)
בְּרַם
יָת
דַּהבָּא
וְיָת
כַּספָּא
יָת
נְחָשָׁא
יָת
בַּרזְלָא
יָת
עֲבָצָא
וְיָת
אֲבָרָא
:
את
-
הזהב
-
ו':
שמ'
כח
,
ה;
במ'
לא
,
כב
,
נא
,
נד;
מ"א
ו
,
לב;
זכ'
יג
,
ט.
ואת
-
הכסף
-
ב'
בתורה:
בר'
מג
,
יב;
במ'
לא
,
כב.
ואת
-
הכסף
-
ד':
*בר'
מג
,
יב;
*במ'
לא
,
כב;
יהו'
ז
,
כד;
דה"ב
ה
,
א.
ואת
הכסף
ד'
וכסף
משנה
אך
את
הזהב
ויקח
יהושע
ותשלם
דדב'
הימים.
את
-
הזהב
-
ו';
ואת
-
הכסף
-
ב'
בתו';
את
-
הבדיל
-
ל'.
אך
את
הזהב
וגו'
-
אע"פ
שלא
הזהיר
לכם
משה
אלא
על
הילכות
טומאה
,
עוד
יש
להזהיר
לכם
על
הלכות
גיעול;
ואך
-
לשון
מיעוט
,
כלומר:
ממועטים
אתם
מלהשתמש
בכלים
אפילו
אחר
טהרתן
מטומאת
המת
,
עד
שיִטהרו
מבליעת
איסור
נבלות.
ורבותינו
אמרו
(ראה
ספ"ז
לא
,
כב):
אך
את
הזהב
-
לימד
שצריך
להעביר
חלודה
שלו
קודם
שיגעילנו
,
וזהו
לשון
אך:
שלא
יהא
שם
חלודה
,
אך
המתכת
יהא
כמות
שהוא.
אך
את
הזהב
וגו'
-
למד
על
כל
כלי
מתכות
שמִטמאין
במת
(ראה
ספ"ב
קנח).
והוא
מבואר
שבכלים
הכתוב
מדבר
,
שהרי
זכר
אחר
כן
צד
תשמישן.
ולמד
עוד
עליהן
שצריכין
הכשר
מפני
מה
שבלעו
מהמזונות
האסורים
לנו
,
וביאר
שכבר
יפלוטו
מה
שבלעו
בדמיון
שבלעוהו.
והמשל
,
שהשפוד
אשר
יבא
באש
כאשר
יצלו
בו
הבשר
,
הנה
יעבירוהו
באש
לפלוט
מה
שבלע;
ואם
יבא
במים
,
כמו
הענין
ביוּרות
,
יעבירוהו
במים
,
רוצה
לומר:
במים
רותחין
,
כמו
שאמר
בחטאת
"ואם
בכלי
נחשת
בושלה
ומורק
ושוטף
במים"
(וי'
ו
,
כא;
ראה
ע"ז
עה
,
ב
-
עו
,
ב).
ומה
שזכר
אך
במי
נדה
יתחטא
-
רוצה
לומר:
אחר
שטבל
הכלי
(ראה
ספ"ב
קנח).