תנ"ך - ויאמרו
אל־משה
עבדיך
נשאו
את־ראש
אנשי
המלחמה
אשר
בידנו
ולא־נפקד
ממנו
איש:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַֽיֹּאמְרוּ֙
אֶל־מֹשֶׁ֔ה
עֲבָדֶ֣יךָ
נָֽשְׂא֗וּ
אֶת־רֹ֛אשׁ
אַנְשֵׁ֥י
הַמִּלְחָמָ֖ה
אֲשֶׁ֣ר
בְּיָדֵ֑נוּ
וְלֹא־נִפְקַ֥ד
מִמֶּ֖נּוּ
אִֽישׁ:
(במדבר פרק לא פסוק מט)
וַיֹּאמְרוּ
אֶל־מֹשֶׁה
עֲבָדֶיךָ
נָשְׂאוּ
אֶת־רֹאשׁ
אַנְשֵׁי
הַמִּלְחָמָה
אֲשֶׁר
בְּיָדֵנוּ
וְלֹא־נִפְקַד
מִמֶּנּוּ
אִישׁ:
(במדבר פרק לא פסוק מט)
ויאמרו
אל־משה
עבדיך
נשאו
את־ראש
אנשי
המלחמה
אשר
בידנו
ולא־נפקד
ממנו
איש:
(במדבר פרק לא פסוק מט)
ויאמרו
אל־משה
עבדיך
נשאו
את־ראש
אנשי
המלחמה
אשר
בידנו
ולא־נפקד
ממנו
איש:
(במדבר פרק לא פסוק מט)
וַאֲמַרוּ
לְמֹשֶׁה
עַבדָּך
קַבִּילוּ
יָת
חֻשׁבַּן
גֻּברֵי
מְגִיחֵי
קְרָבָא
דְּעִמַנָא
וְלָא
שְׁגָא
מִנַנָא
אֱנָשׁ
:
לא
נפקד
-
לא
נחסר;
ותרגומו:
"לא
שגא"
,
אף
הוא
לשון
ארמי
'חסרון'
,
כמו
"אנכי
אחטנה"
(בר'
לא
,
לט):
"דהות
שגיא
ממניינא"
(ת"א).
וכן
"כי
יפקד
מושבך"
(ש"א
כ
,
יח)
-
[יחסר
מקום
מושבך
,
]
איש
הרגיל
לישב
שם;
וכן
"ויפקד
מקום
דוד"
(שם
,
כז)
-
נחסר
מקומו
מאיש
יושב
שם.
עבדיך
נשאו
את
ראש
וגו'
,
לא
(בנוסחנו:
ולא)
נפקד
ממנו
איש
-
במגפה;
לפיכך
ונקרב
את
קרבן
יי'...
לכפר
על
נפשותינו
-
שנדרנו
מלפני
החשבון
שנימנינו
כדי
שלא
ישלוט
בנו
נגף.
ולפיכך
ציוה
הקדוש
ברוך
הוא
לתתו
על
עבדת
אהל
מועד
,
שכן
מצינו
ב'כי
תשא'
וגו'
"ולא
יהיה
בהם
נגף
בפקוד
אותם"
,
"ולקחת
את
כסף
הכפורים
מאת
בני
ישראל
ונתת
אתו
על
עבדת
אהל
מועד
והיה
לבני
ישראל
לזכרון"
וגו'
(שמ'
ל
,
יב
,
טז);
אף
כאן
"ויביאו
אותו
אל
אהל
מועד
לזכרון
לפני
יי'"
(להלן
,
נד).
מאבא
מרי
,
הרב
רבי
מאיר
,
שמעתי
שיטה
זו
ועיקר.
אשר
בידינו
-
בעבור
היותם
ברשותם;
וכן
"ולקחת
בידך
עשרה
אנשים"
(צ"ל:
לחם;
ראה
מ"א
יד
,
ג).
עבדיך
נשאו
-
עשו
חשבון;
כמו
"נשא
את
ראש
בני
ישראל"
(צירוף
של
במ'
ד
,
ב
ושמ'
ל
,
יב).
ולא
נפקד
-
נחסר;
כמו
"ויפקד
מקום
דוד"
(ש"א
כ
,
כה);
וזהו
נס
גדול.
ומאחר
שעשה
לנו
הקדוש
ברוך
הוא
נס
,
נתן
לו
תודה
,
כי
הרגנו
אומה
גדולה
ולא
נחסר
ממנו
איש.
ורבותינו
דרשו
(ראה
שבת
סד
,
א)
לא
נפקד
ממנו
איש
-
לעבירה;
אבל
ידי
הרהור
לא
יצאנו.
ויש
מפרשים
(ראה
רשב"ם):
על
שמָנוּ
את
ישראל.
אבל
בזה
סגי
ב"בקע
לגולגולת"
(שמ'
לח
,
כו);
והיותר
-
לכפר
על
ההירהור.
וטעם
עבדיך
נשאו
את
ראש
אנשי
המלחמה
אשר
בידנו
-
לאמר:
הנה
השם
עשה
תשועה
גדולה
על
ידינו
,
שלא
מת
במלחמה
אחד
מכל
אנשי
הצבא
אשר
בידינו
ולא
הוכה
בחרב
,
שיפקד
מן
הצבא
,
ולפיכך
אנחנו
חפצים
להקריב
את
קרבן
יי'
המציל
אותנו
,
לתת
לפניו
כופר
נפשותינו
אשר
פדה
ממות
ובמלחמה
מידי
חרב.
ורבותינו
דרשו
(ראה
שבת
סד
,
א):
ולא
נפקד
ממנו
איש
-
לדבר
עבירה;
יאמר
,
שהיו
בכל
עת
בידנו
,
ולא
נפקד
איש
מאחָיו
אשר
בצבא
אל
מקום
אחר
לעבור
עבירה.
ואמר
להם
משה:
אם
כן
,
קרבן
זה
למה?
אמרו
לו:
לכפר
על
נפשותינו
-
מהרהור
הלב.
והנה
ספר
שראשי
אנשי
הצבא
,
בראותם
עוצם
השגחת
השם
יתעלה
בהם
,
הסכימו
לתת
כבוד
לשם
יתעלה
מהונם
,
אשר
הציל
את
נפשותם
מהמות;
ולזה
נתנו
מכלי
הזהב
השלֵמים
לשם
יתעלה
שרי
האלפים
ושרי
המאות
זה
השיעור
שזכרה
אותו
התורה.
והורה
על
שהכלים
ההם
היו
שלֵמים
מה
שאמר
בהם
כל
כלי
מעשה
-
רוצה
לומר
,
שהיו
ראויים
לשמש
למה
שנעשו
לו.