תנ"ך - וישלח
אתם
משה
אלף
למטה
לצבא
אתם
ואת־פינחס
בן־אלעזר
הכהן
לצבא
וכלי
הקדש
וחצצרות
התרועה
בידו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיִּשְׁלַ֨ח
אֹתָ֥ם
מֹשֶׁ֛ה
אֶ֥לֶף
לַמַּטֶּ֖ה
לַצָּבָ֑א
אֹ֠תָם
וְאֶת־פִּ֨ינְחָ֜ס
בֶּן־אֶלְעָזָ֤ר
הַכֹּהֵן֙
לַצָּבָ֔א
וּכְלֵ֥י
הַקֹּ֛דֶשׁ
וַחֲצֹצְר֥וֹת
הַתְּרוּעָ֖ה
בְּיָדֽוֹ:
(במדבר פרק לא פסוק ו)
וַיִּשְׁלַח
אֹתָם
מֹשֶׁה
אֶלֶף
לַמַּטֶּה
לַצָּבָא
אֹתָם
וְאֶת־פִּינְחָס
בֶּן־אֶלְעָזָר
הַכֹּהֵן
לַצָּבָא
וּכְלֵי
הַקֹּדֶשׁ
וַחֲצֹצְרוֹת
הַתְּרוּעָה
בְּיָדוֹ:
(במדבר פרק לא פסוק ו)
וישלח
אתם
משה
אלף
למטה
לצבא
אתם
ואת־פינחס
בן־אלעזר
הכהן
לצבא
וכלי
הקדש
וחצצרות
התרועה
בידו:
(במדבר פרק לא פסוק ו)
וישלח
אתם
משה
אלף
למטה
לצבא
אתם
ואת־פינחס
בן־אלעזר
הכהן
לצבא
וכלי
הקדש
וחצצרות
התרועה
בידו:
(במדבר פרק לא פסוק ו)
וּשׁלַח
יָתְהוֹן
מֹשֶׁה
אַלפָא
לְשִׁבטָא
לְחֵילָא
יָתְהוֹן
וְיָת
פִּינְחָס
בַּר
אֶלעָזָר
כָּהֲנָא
לְחֵילָא
וּמָנֵי
קֻדשָׁא
וַחֲצוֹצְרָת
יַבָּבְתָא
בִּידֵיהּ
:
אותם
ואת
פנחס
(בנוסחנו:
פינחס)
-
[מגיד
שהיה
פנחס
שקול
כנגד
כולם
(ראה
ספ"ב
קנז).]
ומפני
מה
הלך
פנחס
ולא
הלך
אלעזר?
אמר
הקדוש
ברוך
הוא:
מי
שהתחיל
במצוה
-
שהרג
את
כזבי
-
יגמור
(ראה
תנח'
מטות
ג).
דבר
אחר
(ספ"ב
קנז):
שהלך
לנקום
את
נקמת
יוסף
אבי
אמו
,
שנאמר
"והמדנים
מכרו
אותו"
(בר'
לז
,
לו).
ומניין
שהיתה
אמו
של
פנחס
משבטו
של
יוסף?
שנאמר
"מבנות
פוטיאל"
(שמ'
ו
,
כה)
-
מזרע
יתרו
שפטם
עגלים
לעבודה
זרה
ומזרע
יוסף
שפיטפט
ביצרו
(ראה
סוטה
מג
,
א).
דבר
אחר
(שם):
שהיה
משוח
מלחמה.
וכלי
הקדש
-
זה
הארון
והציץ;
שהיה
בלעם
עמהם
,
ומפריח
את
מלכי
מדין
בכשפים
והוא
עצמו
פורח
עמהם
-
הראה
להם
את
הציץ
שהשם
חקוק
בו
והם
נופלים;
לכך
נאמר
"על
חלליהם"
(להלן
,
ח)
במלכי
מדין
-
שנופלים
על
החללים
מן
האויר;
וכן
בבלעם
כתב
"על
חלליהם"
בספר
יהושע
(יג
,
כב;
ראה
תנח'
מטות
ד).
בידו
-
ברשותו
(ראה
ספ"ב
קנז);
וכן
"ויקח
את
כל
ארצו
מידו"
(במ'
כא
,
כו).
אותם
ואת
פנחס
(בנוסחנו:
פינחס)
-
שהיה
משוח
מלחמה;
ועוד
,
שהתחיל
המצוה
,
והנס
בא
על
ידו.
לכך
באו
על
המדינים
ולא
על
המואבים
,
כי
המואבים
-
עדיין
לא
נתמלא
סאתם
ולא
בא
קיצם
,
כאשר
ניבא
עליהם
בלעם:
"אראנו
ולא
עתה
אשורנו
ולא
קרוב"
(במ'
כד
,
יז).
ועוד
,
שמשה
עמד
עם
המדינים
,
ויתרו
נתחבר
אליהם
,
ולא
נשאו
להם
פנים.
ועוד
,
כי
מואב
-
מדאגה
עשו
,
כי
היו
יריאים;
מפני
שהיו
חושבים
ישראל
,
כי
ארצם
ארץ
רפאים
(ראה
בר'
טו
,
כ;
דב'
ב
,
יא)
,
ושמא
יבאו
עליהם.
וישלח
אותם
משה
אלף
למטה
-
לא
שלח
שם
כל
עם
הצבא
,
ואף
על
פי
שהיו
המדינים
עם
רב
והערים
בצורות
גדולות
מאד
(ע"פ
במ'
יג
,
כח);
והטעם
,
כי
הנכשלים
בבנות
מדין
היו
רבים
ואינם
ראויים
ל"נקמת
יי'"
(לעיל
,
ג)
,
על
כן
בחרו
אנשים
צדיקים
וידועים
לשבטיהם
(ע"פ
דב'
א
,
יג).
אותם
ואת
פנחס
(בנוסחנו:
פינחס)
-
רוצה
לומר
,
שכבר
שלח
משה
אותם
ופנחס
לצבא.
וכלי
הקדש
וחצוצרות
התרועה
בידו
-
אחשוב
שוא"ו
תיבת
'וחצוצרות'
היא
כפ"א
רפה
בלשון
ישמעאל
,
שיקרה
בה
שתהיה
ללא
ענין
,
כמו
וא"ו
"ואיה
וענה"
(בר'
לו
,
כד);
"ורכב
וסוס"
(תה'
עו
,
ז).
והנה
הרצון
בו
,
שכלי
הקדש
שהם
חצוצרות
התרועה
היו
ברשותו
(ראה
ספ"ב
קנז)
,
כי
בהם
יתקעו
במלחמות
,
כמו
שנזכר
בפרשת
'בהעלותך'
(ראה
במ'
י
,
ט).