תנ"ך - ונבח
הלך
וילכד
את־קנת
ואת־בנתיה
ויקרא
לה
נבח
בשמו:
פ
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְנֹ֣בַח
הָלַ֔ךְ
וַיִּלְכֹּ֥ד
אֶת־קְנָ֖ת
וְאֶת־בְּנֹתֶ֑יהָ
וַיִּקְרָ֧א
לָ֦ה
נֹ֖בַח
בִּשְׁמֽוֹ:
פ
(במדבר פרק לב פסוק מב)
וְנֹבַח
הָלַךְ
וַיִּלְכֹּד
אֶת־קְנָת
וְאֶת־בְּנֹתֶיהָ
וַיִּקְרָא
לָה
נֹבַח
בִּשְׁמוֹ:
פ
(במדבר פרק לב פסוק מב)
ונבח
הלך
וילכד
את־קנת
ואת־בנתיה
ויקרא
לה
נבח
בשמו:
פ
(במדבר פרק לב פסוק מב)
ונבח
הלך
וילכד
את־קנת
ואת־בנתיה
ויקרא
לה
נבח
בשמו:
פ
(במדבר פרק לב פסוק מב)
וְנֹבַח
אֲזַל
וּכבַשׁ
יָת
קְנָת
וְיָת
כַּפרָנַהָא
וּקרָא
לַהּ
נֹבַח
בִּשׁמֵיהּ
:
לה
-
ג'
לא
מפקין
ה"א:
במ'
לב
,
מב;
*זכ'
ה
,
יא;
רות
ב
,
יד.
לה
-
י"ד
בטעמא
(מלים
המוטעמות
במרכא
כפולה):
ראה
במ'
יד
,
ג.
ויקרא
לה
נבח
-
לא
מפיק
ה"י
,
וראיתי
ביסודו
של
רבי
משה
[הדרשן]:
לפי
שלא
נתקיים
לה
שם
זה
,
לפיכך
הוא
רפי
,
שמשמש
מדרשו
כמו
'לא'.
ותמיהני
מה
ידרוש
[בשתי
תיבות]
הדומין
לה:
"ויאמר
לה
בועז"
(רות
ב
,
יד);
"לבנות
לה
בית"
(זכ'
ה
,
יא).
ויקרא
אתהם
(בנוסחנו:
אתהן)
חוות
יאיר
,
וכן
ויקרא
לה
נובח
בשמו
-
להזכיר
עליהם
שם
גבורתם.
ויאיר
בן
מנשה
-
האיש
הזה
מתיחס
אל
משפחת
אמו
,
בעבור
שלקח
אחזתו
עמהם;
כי
בדברי
הימים
מפורש
שהוא
בן
חצרון
בן
פרץ
בן
יהודה
,
ואמו
בת
מכיר
בן
מנשה
,
דכתיב
"ואחר
בא
חצרון
אל
בת
מכיר
אבי
גלעד
והוא
לקחה
והוא
בן
ששים
שנה
ותלד
לו
את
שגוב.
ושגוב
הוליד
את
יאיר
ויהי
לו
עשרים
ושלש
(בנוסחנו:
ושלוש)
ערים
בארץ
הגלעד"
(דה"א
ב
,
כא
-
כב);
וכתיב
"ויקח
גשור
וארם
את
חוות
יאיר
מאתם
את
קנת
ואת
בנותיה
ששים
עיר
כל
אלה
בני
מכיר
אבי
גלעד"
(שם
,
כג).
ומזה
נראה
,
שהיה
נבח
הלוכד
קנת
ובנותיה
בן
יאיר
,
ולכן
יקראו
גם
הם
'חוות
יאיר'.
וטעם
"ויתן
משה
את
הגלעד
למכיר
בן
מנשה"
(לעיל
,
מ)
-
למשפחתו
,
כי
בניו
לכדוהו;
וכן
"ולמכיר
נתתי
את
הגלעד"
(דב'
ג
,
טו)
-
'ולמכירי';
כי
בעבור
היותו
נכבד
וראש
לכל
זרעו
יקראו
בניו
בשמו
,
כי
כן
יאמרו
הכתובים
בראשי
השבטים
בנחלתם:
"נגבה
לאפרים
וצפונה
למנשה"
(יהו'
יז
,
י)
,
וכן
"למנשה
היתה
ארץ
תפוח"
וגו'
(שם
,
ח).
ומה
שאמר
הכתוב
בספר
יהושע
"ויהי
הגורל
למטה
מנשה
כי
הוא
בכור
יוסף
למכיר
בכור
מנשה
אבי
הגלעד
כי
הוא
היה
איש
מלחמה
ויהי
לו
הגלעד
והבשן"
(יז
,
א)
-
גם
כן
על
בניו
שהיו
אנשי
המלחמה
,
כי
הם
הלכו
גלעדה
וילכדוה
,
ולכך
נתן
להם
משה
חלק
גדול
מהם.
ואולי
היה
עדיין
מכיר
קיים
,
ולא
נגזרה
עליו
גזרת
המדבר
לפי
שלא
היה
מפקודי
משה
ואהרן
,
שהיה
לו
יותר
מששים
שנה
,
והאריך
שנים
כדורות
הראשונים.
ויקרא
לה
נבח
-
לא
מפיק
ה"א;
וראיתי
ביסודו
של
רבי
משה
הדרשן:
לפי
שלא
נתקיים
לה
שם
זה
,
לפיכך
הוא
רפה
,
שמשמש
מדרשו
כמו
'לא'.
ותמהני
מה
ידרוש
שתי
תיבות
הדומות
לזו:
"ויאמר
לה
בעז"
(רות
ב
,
יד);
"לבנות
לה
בית"
(זכ'
ה
,
יא)
;
לשון
רבנו
שלמה.
והרי
הרב
אוצר
בלום
לתורה
,
להלכות
ולהגדות
,
ואשתמטתיה
זו
שאמרו
במדרש
רות
(רו"ר
ה
,
ה):
"ואנכי
לא
אהיה
כאחת
שפחותיך"
(רות
ב
,
יג)
-
אמר
לה:
חס
ושלום
,
אין
את
מן
האמהות
אלא
מן
האמהות;
ודכותה:
ונבח
הלך
וילכד
את
קנת
-
מלמד
שלא
עמד
לה
אותו
השם;
ודכותה:
"ויאמר
אלי
לבנות
לה
בית
בארץ
שנער"
(זכ'
ה
,
יא)
-
מלמד
שאין
לשקר
תשועה;
עד
כאן
באגדה.
וכן
בגמרא
של
מסכת
סנהדרין
(כד
,
א)
אמרו:
זו
חנופה
וגסות
הרוח
שירדו
לבבל
,
לבבל
נחות
ואשתרבובי
אישתרבב
לעילם
,
דיקא
נמי
,
דכתיב
"לבנות
לה
בית";
שמע
מינה.
והוא
מן
המפיק
הזה
,
שלא
עמד
לה
ה"בית
בארץ
שנער".
וילכו
בני
מכיר
בן
מנשה
גלעדה
וילכדוה
-
רוצה
לומר
,
שלכדו
קצת
עיר
הגלעד;
וידמה
שזה
היה
בעת
מלחמת
עוג
,
כי
כבר
כתוב
שם
"ויירשו
את
ארצו"
(במ'
כא
,
לה).
וכן
היה
אז
כבישת
יאיר
את
חוותיהם
וכבישת
נבח
קנת
ובנותיה;
ולזה
הסכים
משה
מפי
הגבורה
,
שתהיינה
אלו
לאשר
כבשום
בחלק
נחלתם.
והנה
זכר
זה
הכתוב
במכיר
בן
מנשה
,
וקצר
מפני
זה
ביאיר
ונבח
,
כי
סמך
על
ביאור
מה
שנזכר
בזה
ממכיר
בן
מנשה;
ולולי
היות
אלו
לנחלה
ללוכדיהם
,
לא
קרא
יאיר
לאלו
המקומות
'חוות
יאיר'
,
ולא
קרא
'נבח'
המקום
נבח
בשמו.
והוא
אפשר
גם
כן
,
שאחר
שהגיעה
נחלתם
להם
בהר
הגלעד
מעבר
לירדן
מזרחה
,
כבשו
אלו
המקומות
סביב
נחלתם;
כמו
שמצאנו
בספר
יהושע
,
שאמר
יהושע
לבני
יוסף:
"אם
עם
רב
אתה
עלה
לך
היערה
ובראת
לך
שם
בארץ
הפרזי
והרפאים
כי
אץ
לך
הר
אפרים"
(יז
,
טו).
למדנו
מזה
,
שמה
שיכבשו
סביב
נחלתם
הוא
שלהם
,
וכל
שכן
בזה
המקום
,
שכבר
הגיע
בכללות
מה
שמעבר
הירדן
מזרחה
לשני
השבטים
וחצי
השבט.
והנה
בכאן
נשלם
מה
שצריך
לבאר
בזאת
הפרשה.
(התועלות
בקובץ
תועלות
לרלב"ג
,
במ'
לא
,
ב
-
לב
,
מב).
פרשת
'אלה
מסעי':
"אלה
מסעי
בני
ישראל"
וגו'
(לג
,
א)
עד
סוף
הפרשה
(במ'
לו
,
יג).