תנ"ך - את׀
שלש
הערים
תתנו
מעבר
לירדן
ואת
שלש
הערים
תתנו
בארץ
כנען
ערי
מקלט
תהיינה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אֵ֣ת׀
שְׁלֹ֣שׁ
הֶעָרִ֗ים
תִּתְּנוּ֙
מֵעֵ֣בֶר
לַיַּרְדֵּ֔ן
וְאֵת֙
שְׁלֹ֣שׁ
הֶעָרִ֔ים
תִּתְּנ֖וּ
בְּאֶ֣רֶץ
כְּנָ֑עַן
עָרֵ֥י
מִקְלָ֖ט
תִּהְיֶֽינָה:
(במדבר פרק לה פסוק יד)
אֵת׀
שְׁלֹשׁ
הֶעָרִים
תִּתְּנוּ
מֵעֵבֶר
לַיַּרְדֵּן
וְאֵת
שְׁלֹשׁ
הֶעָרִים
תִּתְּנוּ
בְּאֶרֶץ
כְּנָעַן
עָרֵי
מִקְלָט
תִּהְיֶינָה:
(במדבר פרק לה פסוק יד)
את׀
שלש
הערים
תתנו
מעבר
לירדן
ואת
שלש
הערים
תתנו
בארץ
כנען
ערי
מקלט
תהיינה:
(במדבר פרק לה פסוק יד)
את׀
שלש
הערים
תתנו
מעבר
לירדן
ואת
שלש
הערים
תתנו
בארץ
כנען
ערי
מקלט
תהיינה:
(במדבר פרק לה פסוק יד)
יָת
תְּלָת
קִרוַיָא
תִּתְּנוּן
מֵעִברָא
לְיַרדְּנָא
וְיָת
תְּלָת
קִרוַיָא
תִּתְּנוּן
בְּאַרעָא
דִכנָעַן
קִרוֵי
שֵׁיזָבוּתָא
יִהוְיָן
:
ואת
שלש
-
ל';
ערי
מקלט
תהיינה
-
ל'.
את
שלש
הערים
וגו'
-
אע"פ
שבארץ
כנען
תשעה
שבטים
,
וכאן
אינן
אלא
שנים
[וחצי]
,
השוה
מניין
ערי
מקלט
שלהם
,
משום
דבגלעד
נפישי
רוצחים
,
דכתיב
"גלעד
קרית
פועלי
און
עקובה
מדם"
(הו'
ו
,
ח;
וראה
מכות
ט
,
ב).
את
שלש
הערים
תתנו
מעבר
לירדן
-
אותן
הבדיל
משה
בחייו
,
כדכתיב
"אז
יבדיל
משה"
(דב'
ד
,
מא).
[(תוספת
רמב"ן
עצמו:)
את
שלש
הערים
-
ואע"פ
שבארץ
כנען
תשעה
המטות
וכאן
אינן
אלא
שנים
,
השוה
מנין
ערי
מקלט
שלהם
,
דבגלעד
נפישי
רוצחים
,
דכתיב
"גלעד
קרית
פועלי
און
עקובה
מדם"
(הו'
ו
,
ח)
;
לשון
רבנו
שלמה
מדברי
רבותינו
(ראה
מכות
ט
,
ב).
ואע"פ
שאין
המקלט
אלא
בשוגגים
,
היו
שופכי
דמים
במרמה
ומראים
עצמם
כשוגגים
,
והוצרך
להרבות
להם
ערי
מקלט
לקלוט
את
כולם
,
שלא
נודע
מי
המזיד.
ואם
כן
צוה
הקדוש
ברוך
הוא
זה
על
העתיד
,
על
דרך
"וקם
העם
הזה
וזנה"
(דב'
לא
,
טז);
או
שיאמרו
,
שהיה
אויר
ארץ
הגלעד
מגדל
רוצחים
מאז
היתה
לגוי
(ע"פ
שמ'
ט
,
כד).
ואני
תמה
,
כי
על
דעת
רבותינו
(ראה
מכות
י
,
א)
,
הכתוב
שאמר
"ועליהם
תתנו
ארבעים
ושתים
עיר"
(לעיל
,
ו)
-
כולם
למקלט
צוה
בהן
,
והנה
היו
מהם
בארץ
כנען
שלשים
ושש
ערים
ובעבר
הירדן
שש
,
וכולן
קולטות
לדעת
רבותינו.
והנה
היו
המקלטים
לכל
ארץ
ישראל
ביושר
והשויה
,
כי
ארבע
ערי
מקלט
יגיעו
לשבט;
גם
חשב
שבט
מנשה
בארץ
כנען
,
מפני
שרובו
שם
היה.
ואולי
בערי
המועדה
(ע"פ
יהו'
כ
,
ט)
ריבה
השם
בעבר
הירדן
לכבוד
משה
,
שיבדיל
הוא
חציין
,
אבל
בכללם
במדה
ובמנין
היו.
ועל
דרך
הפשט
נראה
בעיני
,
כי
ארץ
עבר
הירדן
היתה
גדולה
מאד
,
כי
הם
שני
מלכי
האמורי
הגדולים
שהמקראות
מפליגים
בהם
,
ואף
כי
עמון
ומואב
טהרו
בהם
(ראה
גיטין
לח
,
א);
ומלכי
ארץ
כנען
-
מלכי
עיירות
,
כל
מושל
עיר
יקראו
לו
'מלך'
,
כאשר
אתה
רואה:
"מלך
ירושלם
אחד"
ו"מלך
חברון
אחד"
(יהו'
יב
,
י)
-
וביניהם
מהלך
חצי
יום;
וכן
הזכירו
חכמים
(ראה
שמ"ר
לב
,
ב):
בין
בית
אל
לעי
ארבעת
מילין
,
לזו
מלך
ולזו
מלך.
ויתכן
שכך
היה
המנהג
בדורות
ההם
,
כי
כל
אדון
עיר
יקרא
'מלך';
או
היה
לכבוד
ארץ
ישראל
,
כמדרש
רבותינו
(שם).
מכל
מקום
,
לא
היו
מלכי
ארצות
,
רק
מלכי
עיר
ועיר
,
וכן
כתוב
"שבעים
מלכים
בהונות
ידיהם
ורגליהם
מקוצצים
היו
מלקטים
תחת
שולחני"
(שו'
א
,
ז).
והנה
היתה
עבר
הירדן
גדולה
מאד
,
ראויה
לשלש
ערי
מקלט
ככל
ארץ
ישראל
מן
הירדן
והלאה.
והיו
אלה
השש
ערים
לבדן
קולטות
,
והארבעים
ושתים
למגרשי
הלוים
,
לא
למקלט].
כי
אתם
עוברים
את
הירדן
ארצה
כנען
-
מזה
הענין
למדנו
שהוא
אחר
ירושה
וישיבה
(ראה
ספ"ב
קנט);
ועוד
,
כי
קודם
זה
לא
יתכן
שיהיו
להם
למקלט
הערים
אשר
הגביל
להבדיל
מעבר
הירדן
ימה.
וכן
מצאנו
ביהושע
,
שכבר
הובדלו
אחר
ירושה
וישיבה
(ראה
יהו'
יט
,
נא
-
כ
,
ט);
ועוד
,
שכבר
הקישם
לשלש
הערים
אשר
הבדיל
מעבר
הירדן
מזרחה
(ראה
פס'
יג
-
יד)
,
שהובדלו
אחר
ירושה
וישיבה.