תנ"ך - ואם־בכלי
ברזל
׀
הכהו
וימת
רצח
הוא
מות
יומת
הרצח:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְאִם־בִּכְלִ֨י
בַרְזֶ֧ל
׀
הִכָּ֛הוּ
וַיָּמֹ֖ת
רֹצֵ֣חַ
ה֑וּא
מ֥וֹת
יוּמַ֖ת
הָרֹצֵֽחַ:
(במדבר פרק לה פסוק טז)
וְאִם־בִּכְלִי
בַרְזֶל
׀
הִכָּהוּ
וַיָּמֹת
רֹצֵחַ
הוּא
מוֹת
יוּמַת
הָרֹצֵחַ:
(במדבר פרק לה פסוק טז)
ואם־בכלי
ברזל
׀
הכהו
וימת
רצח
הוא
מות
יומת
הרצח:
(במדבר פרק לה פסוק טז)
ואם־בכלי
ברזל
׀
הכהו
וימת
רצח
הוא
מות
יומת
הרצח:
(במדבר פרק לה פסוק טז)
וְאִם
בְּמָן
דְּבַרזֶל
מְחָהִי
וְקַטלֵיהּ
קָטוֹלָא
הוּא
אִתקְטָלָא
יִתקְטִיל
קָטוֹלָא
:
ואם
בכלי
ברזל
הכהו
-
אין
זה
מדבר
בהורג
בשוגג
[הסמוך
לו]
,
אלא
בהורג
מזיד;
ובא
ללמד
,
שההורג
בכל
דבר
צריך
שיהא
בו
שיעור
כדי
להמית
―
שנאמר
בכולן
'אשר
ימות
בו'
,
דמתרגמינן:
"דהיא
כמיסת
דימות
בה"
―
חוץ
מן
הברזל
,
שגלוי
וידוע
לפני
הקדוש
ברוך
הוא
שהברזל
ממית
בכל
שהוא
,
אפילו
מחט;
לפיכך
לא
נתנה
בו
תורה
שיעור
לכתוב
בו
'אשר
ימות
בו'
(ראה
ספ"ב
קס).
ואם
תאמר:
בהורג
בשוגג
מדבר
,
הרי
הוא
אומר
למטה:
"או
בכל
אבן
אשר
ימות
בה
בלא
ראות"
וגו'
(להלן
,
כג)
-
לימד
על
האמורים
למעלה
שבהורג
מזיד
הכתוב
מדבר.
ואם
בכלי
ברזל
הכהו
-
בין
אשוגגים
בין
אמזידים
קאי.
אשוגג
-
דאי
טעין
ואמר:
שוגג
הייתי
,
תדעו
,
שלא
הכתיו
אלא
בזה;
ואם
להכותו
כדי
לרוצחו
הייתה
כוונתי
,
הלא
בזה
אין
בו
כדי
להמית.
אם
בכלי
ברזל
הוא
,
אין
טענתו
טענה
,
דברזל
ממית
בכל
שהו.
ואם
עץ
או
אבן
הוא
,
אומדים.
וכן
במזיד:
אם
ברזל
הוא
-
לא
שייך
בו
אומד;
ואם
עץ
או
אבן
הוא
,
אומדים:
אם
יש
בו
כדי
להמית
-
חייב
,
ואם
לאו
-
פטור.
וזהו
"ושפטו
העדה
בין
המכה
ובין
גואל
הדם"
(להלן
,
כד).
ואם
בכלי
ברזל
הכהו
-
רוצה
לומר
,
שכִּיוֵן
להכותו
והכהו
בכלי
ברזל
באופן
שמת
מהמכה
ההיא
,
רוצח
הוא
,
מות
יומת
הרוצח.
והנה
לא
התנה
בכלי
ברזל
שיהיה
בו
כדי
להמית
(השווה
להלן
,
יז
,
יח)
,
כי
דרך
כלי
ברזל
-
שיש
בו
כדי
להמית
(ראה
ספ"ב
קס).