תנ"ך - או
בכל־אבן
אשר־ימות
בה
בלא
ראות
ויפל
עליו
וימת
והוא
לא־אויב
לו
ולא
מבקש
רעתו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
א֣וֹ
בְכָל־אֶ֜בֶן
אֲשֶׁר־יָמ֥וּת
בָּהּ֙
בְּלֹ֣א
רְא֔וֹת
וַיַּפֵּ֥ל
עָלָ֖יו
וַיָּמֹ֑ת
וְהוּא֙
לֹא־אוֹיֵ֣ב
ל֔וֹ
וְלֹ֥א
מְבַקֵּ֖שׁ
רָעָתֽוֹ:
(במדבר פרק לה פסוק כג)
אוֹ
בְכָל־אֶבֶן
אֲשֶׁר־יָמוּת
בָּהּ
בְּלֹא
רְאוֹת
וַיַּפֵּל
עָלָיו
וַיָּמֹת
וְהוּא
לֹא־אוֹיֵב
לוֹ
וְלֹא
מְבַקֵּשׁ
רָעָתוֹ:
(במדבר פרק לה פסוק כג)
או
בכל־אבן
אשר־ימות
בה
בלא
ראות
ויפל
עליו
וימת
והוא
לא־אויב
לו
ולא
מבקש
רעתו:
(במדבר פרק לה פסוק כג)
או
בכל־אבן
אשר־ימות
בה
בלא
ראות
ויפל
עליו
וימת
והוא
לא־אויב
לו
ולא
מבקש
רעתו:
(במדבר פרק לה פסוק כג)
אוֹ
בְכָל
אַבנָא
דְּהִיא
כְמִסַת
דִּימוּת
בַּהּ
בְּלָא
חָזֵי
וּרמָא
עֲלוֹהִי
וּמִית
וְהוּא
לָא
סָנֵי
לֵיהּ
וְלָא
תָבַע
בִּשׁתֵּיהּ
:
ויפל
-
ג':
*בר'
ב
,
כא;
*במ'
לה
,
כג;
תה'
עח
,
כח.
ויפל
ג'
ויפל
יי'
אלהים
ויפל
עליו
וימת
ויפל
בקרב
מחנהו.
או
בכל
אבן
אשר
ימות
בה
-
הכהו.
בלא
ראות
-
שלא
ראהו.
ויפל
עליו
-
מכאן
אמרו
(מכות
ז
,
ב):
ההורג
דרך
ירידה
-
גולה
,
דרך
עלייה
-
אינו
גולה.
בלא
ראות
-
שם
הפועל.
לא
אויב
לו
ולא
נתכון
לבקש
רעתו.
ויפל
עליו
וימות
-
אינו
חייב
אלא
דרך
ירידה
(ראה
משנה
מכות
ב
,
א).
ואם
בפתע
בלא
איבה
הדפו
וגו'
-
כיון
שלא
נתכוון
להרע
לו
,
אע"פ
שהמיתו
בשוגג
―
והעיד
הענין
שלא
נתכוון
לזה
,
כי
הוא
לא
היה
אויב
לו
ולא
מבקש
רעתו
―
הנה
יצילוהו
עדת
הדיינין
מגואל
הדם
וישיבוהו
אל
עיר
מקלטו
אשר
נס
שמה
תחלה
להמלט
מיד
גואל
הדם
,
אחר
שָפְטם
על
פי
המשפטים
האלה
ובָרְרָם
אם
הרג
שוגג
או
מזיד
(ראה
ספ"ב
קס).
וראוי
שיתברר
מזה
המקום
,
שאם
היה
שונא
לו
-
אע"פ
שהרגו
,
בלא
צדיה
,
אינו
גולה;
ואינו
גם
כן
נהרג
,
כי
מתנאי
הנהרג
שיהרֹג
בצדיה
(ראה
שם;
משנה
מכות
ב
,
ג).
וראוי
גם
כן
שיתברר
,
שאם
היה
השופט
שונא
אותו
אינו
כשר
לדין
זה
,
כי
האויב
מבקש
רעת
שכנגדו
,
כמו
שאמר:
והוא
לא
אויב
לו
ולא
מבקש
רעתו.
ועוד
,
כי
הוא
אומר
ושפטו...
והצילו
,
ולזה
מחוייב
שיהיה
הדיין
-
הראוי
לשפוט
ולהציל;
והשונא
אינו
ראוי
שיציל
,
כי
לבקשו
רעת
השונא
לו
לא
יוכל
לראות
לו
זכות.
ואפשר
שלזה
הענין
גם
כן
סָמַך
אמרו:
והוא
לא
אויב
לו
ולא
מבקש
רעתו
אל
אמרו:
ושפטו
העדה...
והצילו
העדה
(ראה
ספ"ב
קס).
וכבר
יתבאר
זה
גם
כן
ממה
שנזכר
בגדר
הדיינין
בפרשת
'יתרו'
(ראה
פירושו
שמ'
יח
,
כא).
ולפי
שאמר
ושפטו
העדה...
והצילו
העדה
-
למדנו
,
שהוא
מחוייב
שיהיה
מספר
הדיינין
באופן
שיוכל
להיות
שם
עדה
מַצלת
ועדה
שופטת;
ולפי
שאין
מכריעין
בדיני
נפשות
אם
לא
היו
המחייבין
יותר
על
המזכין
שנים
,
כאמרו
"לא
תהיה
אחרי
רבים
לרעות"
(שמ'
כג
,
ב)
,
הנה
יחוייב
שיהיה
מספר
המחייבין
שתים
עשרה
כשהיה
מספר
המזכין
עשרה;
ולזה
יהיו
הדיינין
בזה
האופן
לכל
הפחות
עשרים
ושנים.
ולפי
שהבית
דין
אינו
ראוי
שיהיה
שקול
,
כי
בהרבה
ממחלקותיהם
דנין
על
פי
הרוב
,
כמו
שאמרה
התורה
"אחרי
רבים
להטות"
(שם)
-
הנה
יחוייב
שיהיו
לכל
הפחות
עשרים
ושלשה
,
וזו
היא
הנקראת
'סנהדרי
קטנה'
(ראה
משנה
סנה'
א
,
ו).
אמנם
סנהדרי
גדולה
היה
מספרם
שבעים
איש
,
כמו
שמצאנו
במשה
שאמר
לו
השם
יתעלה:
"אספה
לי
שבעים
איש
מזקני
ישראל"
(במ'
יא
,
טז);
והוא
היה
מופלא
שבבית
דין
,
והיו
שבעים
ואחד
(ראה
משנה
סנה'
שם).
והשיבו
אותו
העדה
אל
עיר
מקלטו
אשר
נס
שמה
-
הנה
דקדקה
התורה
להשיבו
שם
,
להוציא
ממנו
שם
רע
במה
שנס
שם
תחלה
,
כי
אולי
יחשבו
בני
העיר
ההיא
שכבר
הרג
מזיד
,
ואחרי
שובו
שם
יתברר
להם
שכבר
הרג
שוגג.
וישב
בה
עד
מות
הכהן
הגדול
וגו'
-
אין
התנאי
שיהיה
משוח
בשמן
המשחה
,
שהרי
אמר
אחר
זה
"כי
בעיר
מקלטו
ישב
עד
מות
הכהן
הגדול"
(להלן
,
כח;
ראה
מכות
יא
,
א).