יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
על
-
ח'
בטעמא
(בתורה
,
המלית
לא
מוקפת
ומוטעמת
במרכא
,
בלישנא):
ראה
במ'
טז
,
כב.
ואם
בפתע
בלא
איבה
הדפו
וגו'
-
כיון
שלא
נתכוון
להרע
לו
,
אע"פ
שהמיתו
בשוגג
―
והעיד
הענין
שלא
נתכוון
לזה
,
כי
הוא
לא
היה
אויב
לו
ולא
מבקש
רעתו
―
הנה
יצילוהו
עדת
הדיינין
מגואל
הדם
וישיבוהו
אל
עיר
מקלטו
אשר
נס
שמה
תחלה
להמלט
מיד
גואל
הדם
,
אחר
שָפְטם
על
פי
המשפטים
האלה
ובָרְרָם
אם
הרג
שוגג
או
מזיד
(ראה
ספ"ב
קס).
וראוי
שיתברר
מזה
המקום
,
שאם
היה
שונא
לו
-
אע"פ
שהרגו
,
בלא
צדיה
,
אינו
גולה;
ואינו
גם
כן
נהרג
,
כי
מתנאי
הנהרג
שיהרֹג
בצדיה
(ראה
שם;
משנה
מכות
ב
,
ג).
וראוי
גם
כן
שיתברר
,
שאם
היה
השופט
שונא
אותו
אינו
כשר
לדין
זה
,
כי
האויב
מבקש
רעת
שכנגדו
,
כמו
שאמר:
והוא
לא
אויב
לו
ולא
מבקש
רעתו.
ועוד
,
כי
הוא
אומר
ושפטו...
והצילו
,
ולזה
מחוייב
שיהיה
הדיין
-
הראוי
לשפוט
ולהציל;
והשונא
אינו
ראוי
שיציל
,
כי
לבקשו
רעת
השונא
לו
לא
יוכל
לראות
לו
זכות.
ואפשר
שלזה
הענין
גם
כן
סָמַך
אמרו:
והוא
לא
אויב
לו
ולא
מבקש
רעתו
אל
אמרו:
ושפטו
העדה...
והצילו
העדה
(ראה
ספ"ב
קס).
וכבר
יתבאר
זה
גם
כן
ממה
שנזכר
בגדר
הדיינין
בפרשת
'יתרו'
(ראה
פירושו
שמ'
יח
,
כא).
ולפי
שאמר
ושפטו
העדה...
והצילו
העדה
-
למדנו
,
שהוא
מחוייב
שיהיה
מספר
הדיינין
באופן
שיוכל
להיות
שם
עדה
מַצלת
ועדה
שופטת;
ולפי
שאין
מכריעין
בדיני
נפשות
אם
לא
היו
המחייבין
יותר
על
המזכין
שנים
,
כאמרו
"לא
תהיה
אחרי
רבים
לרעות"
(שמ'
כג
,
ב)
,
הנה
יחוייב
שיהיה
מספר
המחייבין
שתים
עשרה
כשהיה
מספר
המזכין
עשרה;
ולזה
יהיו
הדיינין
בזה
האופן
לכל
הפחות
עשרים
ושנים.
ולפי
שהבית
דין
אינו
ראוי
שיהיה
שקול
,
כי
בהרבה
ממחלקותיהם
דנין
על
פי
הרוב
,
כמו
שאמרה
התורה
"אחרי
רבים
להטות"
(שם)
-
הנה
יחוייב
שיהיו
לכל
הפחות
עשרים
ושלשה
,
וזו
היא
הנקראת
'סנהדרי
קטנה'
(ראה
משנה
סנה'
א
,
ו).
אמנם
סנהדרי
גדולה
היה
מספרם
שבעים
איש
,
כמו
שמצאנו
במשה
שאמר
לו
השם
יתעלה:
"אספה
לי
שבעים
איש
מזקני
ישראל"
(במ'
יא
,
טז);
והוא
היה
מופלא
שבבית
דין
,
והיו
שבעים
ואחד
(ראה
משנה
סנה'
שם).
והשיבו
אותו
העדה
אל
עיר
מקלטו
אשר
נס
שמה
-
הנה
דקדקה
התורה
להשיבו
שם
,
להוציא
ממנו
שם
רע
במה
שנס
שם
תחלה
,
כי
אולי
יחשבו
בני
העיר
ההיא
שכבר
הרג
מזיד
,
ואחרי
שובו
שם
יתברר
להם
שכבר
הרג
שוגג.
וישב
בה
עד
מות
הכהן
הגדול
וגו'
-
אין
התנאי
שיהיה
משוח
בשמן
המשחה
,
שהרי
אמר
אחר
זה
"כי
בעיר
מקלטו
ישב
עד
מות
הכהן
הגדול"
(להלן
,
כח;
ראה
מכות
יא
,
א).