תנ"ך - והיו
הערים
להם
לשבת
ומגרשיהם
יהיו
לבהמתם
ולרכשם
ולכל
חיתם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְהָי֧וּ
הֶעָרִ֛ים
לָהֶ֖ם
לָשָׁ֑בֶת
וּמִגְרְשֵׁיהֶ֗ם
יִהְי֤וּ
לִבְהֶמְתָּם֙
וְלִרְכֻשָׁ֔ם
וּלְכֹ֖ל
חַיָּתָֽם:
(במדבר פרק לה פסוק ג)
וְהָיוּ
הֶעָרִים
לָהֶם
לָשָׁבֶת
וּמִגְרְשֵׁיהֶם
יִהְיוּ
לִבְהֶמְתָּם
וְלִרְכֻשָׁם
וּלְכֹל
חַיָּתָם:
(במדבר פרק לה פסוק ג)
והיו
הערים
להם
לשבת
ומגרשיהם
יהיו
לבהמתם
ולרכשם
ולכל
חיתם:
(במדבר פרק לה פסוק ג)
והיו
הערים
להם
לשבת
ומגרשיהם
יהיו
לבהמתם
ולרכשם
ולכל
חיתם:
(במדבר פרק לה פסוק ג)
וִיהוֹן
קִרוַיָא
לְהוֹן
לְמִתַּב
וְרַוחֵיהוֹן
יְהוֹן
לִבעִירְהוֹן
וּלקִניָנְהוֹן
וּלכֹל
חֵיוַתהוֹן
:
ומגרשיהם
-
ל'
בת';
ולרכשם
-
ל'.
ולכל
חיתם
-
לכל
חיוּתם
ולכל
צרכיהם
(ראה
נדרים
פא
,
א).
ולכל
חייתם
-
פירשו
רבותינו
בנדרים
(פא
,
א):
לכבוסה.
דהא
חיה
בכלל
בהמה;
וכיון
דאמר
לבהמתם
,
לא
הוצרך
לומר
חייתם
בשביל
חיות;
אלא
לכל
חייתם
-
היינו:
לכבוסתם.
וכבוס
קרי
'חיות'
,
דערבוביא
(לכלוך)
גופא
ודמאני
קשיא
לשיחני
וכיבי.
ומגרש
-
ריוח
,
מקום
חלק
חוץ
לעיר
סביב
,
להיות
לעיר
לנוי;
ואין
רשאין
לבנות
בו
בית
ולא
ליטע
כרם
ולא
לזרוע
זריעה
(ראה
ערכין
לג
,
ב).
אלף
אמה
סביב
,
ואחריו
הוא
אומר:
אלפים
אמה
-
הא
כיצד?
אלפים
הוא
נותן
להם
סביב
,
ומהם
אלף
פנימים
למגרש
והחצונים
לשדות
ולכרמים.
לשון
רבנו
שלמה
מדברי
רבותינו
(ראה
סוטה
כז
,
ב).
והנכון
בעיני
בדרך
הפשט
,
שיאמר
שיתנו
למגרש
אלף
אמה
בסביבות
העיר
כנגדה
,
שיהיו
לה
לארכה
אלף
אמה
,
חמש
מאות
לרוח
האחד
,
ולרחבה
כמו
כן
אלף
אמה
,
חמש
מאות
אמה
לכל
רוח
,
ואחר
כן
אמר
שיעשו
מרובע
אלפים
אמה
על
אלפים
אמה
,
ותהיה
העיר
באמצע
הרבוע
-
הוסיף
להן
מגרש
שלא
כנגד
העיר
,
כשעור
הראשון
שכנגדה
,
עד
שנמצא
,
כשתשאיר
למגרש
אלף
אמה
בסביבותיה
כאשר
צוה
בתחלה
,
תהיה
העיר
אלף
על
אלף
ברבוע;
והנה
העיר
רביע
במה
שיתנו
ללוים.
ודע
,
כי
לשון
'פאה'
יאמר
על
הצד
כולו
,
וכן
"מאה
באמה
ארך
לפאה
האחת"
(שמ'
כז
,
ט)
-
לָעֵבר
כולו
,
וכן
כל
הנזכרים
שם
,
וכן
הפאות
שבסוף
ספר
יחזקאל
(מח
,
ל
-
לה).
ועוד
,
שאם
היה
אומר
למדוד
מן
העיר
אל
החוץ
אלפים
אמה
לכל
רוח
,
היה
אומר:
'ומדותם
מחוץ
לעיר
לפאת
קדמה'
וגו'
,
אבל
ומדותם
את
פאת
קדמה
היא
מדידת
הצד
ההוא
,
כאשר
פירשתי;
וכן
נאה
להן
לערים
שתהיה
להן
אחזה
מרובעת
,
לא
שימדדו
אלפים
אמה
לארבע
הרוחות
כנגד
העיר
,
והקרנות
לא
תהיינה
להן.
ודומה
לזה:
"סביב
שמונה
עשר
אלף"
(יח'
מח
,
לה)
-
כי
העיר
בין
כל
סביבותיה
שמונה
עשר
אלף
,
כי
מנה
בארבע
הפאות
ארבעת
אלפים
וחמש
מאות
,
שהן
שמונה
עשר
אלף
לכולן;
ונכון
הוא
,
שיהיו
אלף
אמה
אשר
נתן
להם
סביב
כנגד
העיר
למגרש
שלא
יזרע
,
והאלף
אשר
הוסיף
בכתוב
השני
בארבע
הפאות
-
לשדות
ולכרמים
,
כמו
שקבלו
רבותינו;
אבל
שֵם
הכל
'מגרש'
בלשון
הכתוב
,
אלא
שזה
נעבד
ונזרע
וזה
לא
יעבד
בו
ולא
יזרע
(ע"פ
דב'
כא
,
ד)
,
ולכך
הפרישן
זה
מזה.
ואחר
זה
צוה
לבני
ישראל
לתת
ללויים
מנחלת
אחוזתם
ערים
לשבת
,
לפי
שלא
נחלו
הלויים
בארץ
(ראה
סה"מ
עשה
קפג);
אבל
על
כל
פנים
אי
אפשר
להם
בזולת
ערים
יֵשבו
בהם
,
אך
לא
נצטרכו
לשדות
וכרמים
,
כי
היה
להם
מעשר
ראשון
מכל
תבואת
ישראל
(ראה
במ'
יח
,
כא).
ולפי
שֶׁשֵׁם
'עיר'
יֵאמר
בסתם
על
עיר
בינוני
,
כי
הכפר
יקרא
'עיר
קטנה'
(ראה
קה'
ט
,
יד)
,
והכרך
-
'עיר
גדולה'
(ראה
יהו'
י
,
ב)
-
למדנו
מזה
שאלו
העירות
היו
בינוניות
,
לא
גדולות
ולא
קטנות
(ראה
ערכין
לג
,
ב).
ונתן
להם
סביב
הערים
למגרש
אלף
אמה
סביב
,
והיה
מוגבל
להם
להיות
למרעה
לבהמתם
ולרכושם
ולעשות
שם
כל
צרכיהם.
ואמרו
ולכל
חיתם
מורה
שלצורך
חיותם
לבד
נתן
להם
המגרש
(ראה
יל"ש
תורה
תשפז);
ולזה
יתבאר
שאין
קוברין
שם
מתיהם
,
כי
אין
זה
הענין
לצורך
חיותם
(ראה
מכות
יב
,
א).