יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כל
מכה
נפש
לפי
עדים
ירצח
את
הרוצח
-
למדנו
מזה
,
שאין
הרוצח
נהרג
אלא
על
פי
עדים
(ראה
ספ"ב
קסא).
ולפי
שצריך
גם
כן
שיהרוג
בצדיה
(ראה
לעיל
,
כ)
-
הוא
מבואר
שהוא
צריך
התראה
,
כדי
שיוכלו
העדים
להבחין
אם
הוא
שוגג
או
מזיד;
וזה
,
כי
אע"פ
שיראוהו
פּוֹעֵל
פֹּעַל
הרציחה
,
הנה
לא
ידעו
עדיין
אם
הוא
מתכוין
להרגו
אם
לא
(ראה
סנה'
מ
,
ב
-
מא
,
א).
ועד
אחד
לא
יענה
בנפש
למות
-
הרצון
בו
לפי
מה
שאחשוב
,
שאין
הרוצח
נהרג
על
פי
עד
אחד.
ולפי
שהוצרך
לומר
'אחד'
עם
אמרו
'עד'
-
למדנו
מזה
,
שכל
מקום
שאמרה
התורה
'עד'
סתם
,
רוצה
בו:
עדות
שלם
,
והוא
שני
עדים;
כי
העדות
לא
יהיה
בפחות
משנים
(ראה
ספ"ב
קסא).
ואם
היה
הרצון
בזה
מה
שאמרנו
,
הנה
לא
יהיה
בכאן
אזהרה
לעד;
והנראה
יותר
,
שיהיה
זה
המאמר
אזהרה
לעד
,
שלא
יענה
בנפש
למות
,
וזה
אמנם
יהיה
בלמדו
חובה
לפני
הדיין
על
הרוצח.
כי
עדותו
,
כשלא
יאמר
יותר
מהשיעור
ההוא
,
לא
יהיה
למות
,
אך
הגדת
מה
שקרה.
אמנם
דבר
הדיינין
בחָתְכָם
הדין
כנגד
הרוצח
הוא
למות
,
או
בטענם
עליו
טענת
חובה
ללמד
שהדין
נותן
שיגמר
דינו
למיתה.
ומזה
המקום
למדנו
,
שיש
לעדים
ללמד
זכות
על
הרוצח
,
כי
התורה
לא
מנעה
מהם
אלא
שלא
ילמדו
עליו
חובה;
ואל
זה
הביאור
נטו
רבותינו
ז"ל
בזה
הפסוק
(ראה
ספ"ב
קסא;
סנה'
לג
,
ב
-
לד
,
א).
והנה
היה
זה
כן
,
כי
הדיין
צריך
שיהיה
מצד
עצמו
באופן
שיטה
לזכות
כמו
שיטה
לחובה
,
וזה
דבר
בלתי
אפשר
בעד
שראה
פועל
הרציחה
(ראה
ר"ה
כו
,
א).