תנ"ך - ולא־תקחו
כפר
לנוס
אל־עיר
מקלטו
לשוב
לשבת
בארץ
עד־מות
הכהן:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְלֹא־תִקְח֣וּ
כֹ֔פֶר
לָנ֖וּס
אֶל־עִ֣יר
מִקְלָט֑וֹ
לָשׁוּב֙
לָשֶׁ֣בֶת
בָּאָ֔רֶץ
עַד־מ֖וֹת
הַכֹּהֵֽן:
(במדבר פרק לה פסוק לב)
וְלֹא־תִקְחוּ
כֹפֶר
לָנוּס
אֶל־עִיר
מִקְלָטוֹ
לָשׁוּב
לָשֶׁבֶת
בָּאָרֶץ
עַד־מוֹת
הַכֹּהֵן:
(במדבר פרק לה פסוק לב)
ולא־תקחו
כפר
לנוס
אל־עיר
מקלטו
לשוב
לשבת
בארץ
עד־מות
הכהן:
(במדבר פרק לה פסוק לב)
ולא־תקחו
כפר
לנוס
אל־עיר
מקלטו
לשוב
לשבת
בארץ
עד־מות
הכהן:
(במדבר פרק לה פסוק לב)
וְלָא
תְקַבְּלוּן
מָמוֹן
לְמִערַק
לְקִריַת
שֵׁיזָבוּתֵיהּ
לִמתָב
לְמִתַּב
בְּאַרעָא
עַד
דִּימוּת
כָּהֲנָא
:
ולא
תקחו
כופר
לנוס
אל
עיר
מקלטו
-
למי
שנס
אל
עיר
מקלטו
,
שהרג
בשוגג
,
אינו
פטור
מגלות
בממון
,
ליתן
כופר
לשוב
לשבת
בארץ
בטרם
ימות
הכהן.
לנוס
-
כמו
'לנָס'
,
[שם
דבר];
כמו
"שובי
מלחמה"
(מי'
ב
,
ח)
-
ששבו
מן
המלחמה
,
[וכן
"נוגי
ממועד"
(צפ'
ג
,
יח)
,
]
"כי
מולים
היו"
(יהו'
ה
,
ה);
כאשר
תאמר
'שוב'
על
מי
ששב
כבר
ו'מול'
על
מי
שמל
כבר
,
כן
תאמר
'לנוס'
על
מי
שנס;
וקורהו
'נוס'
-
מוברח.
[(תר"ש:)
ותרגום:
"לדערק"
(ראה
ת"א).
רבי.]
ואם
תאמר:
לנוס
-
לברוח
,
ותפרשהו:
ולא
תקחו
כופר
למי
שיש
לו
לברוח
,
לפוטרו
מן
הגלות
-
לא
ידעתי
היאך
יאמר
לשוב
לשבת:
הרי
עדיין
לא
נָס
,
ומהיכן
ישוב?!
עד
מות
הכהן
-
הגדול;
לפי
פשוטו:
כל
ימי
השופט
הגדול;
דוגמת
"אסיריו
לא
פתח
ביתה"
(יש'
יד
,
יז).
ולא
תקחו
כופר
לנוס
-
על
מי
שהוציאו
בית
דין
לדונו
,
וראו
שיש
עליו
לנוס;
ורוצה
לתת
כופר
שלא
ינוס
,
אלא
ישב
בעירו
לשבת
בארץ.
לשוב
לשבת
בארץ
-
שאם
מת
הרוצח
בעיר
מקלטו
,
ואחר
כך
מת
כהן
גדול
,
לוקחין
עצמותיו
וקוברין
אותו
בקברי
אבותיו;
דזוהי
'ישיבה'
שהיא
בארץ
(ראה
מכות
יא
,
ב).
ולא
תקחו
כפר
לנוס
אל
עיר
מקלטו
-
הנכון
בכתוב
הזה
,
כי
בתחלה
הזהירנו
מן
המזיד:
ולא
תקחו
כפר
,
פדיון
ממון
,
לנפש
רוצח
אשר
הוא
רשע
למות
-
כי
על
כל
פנים
יומת
,
לא
ינצל
בשום
ענין
מן
המיתה
,
לא
בגלות
ולא
במכות
ולא
בעונשין
אחרים.
ואחר
כן
אמר:
ולא
תקחו
כפר
שינוס
וישוב
בארץ
עד
מות
הכהן
-
ויחזור
אל
מחויבי
הגלות
אשר
הזכיר
(לעיל
,
כח)
,
שבהם
עיקר
הפרשה;
כאלו
אמר:
וכן
לא
תקחו
כפר
מן
רוצח
,
שינוס
וישוב
לשבת
בארץ
קֹדם
שימות
הכהן.
ולא
היה
הצורך
לומר
שלא
נקח
כופר
שלא
ינוס
שם
כלל
,
כי
כל
הורג
נפש
בשוגג
-
מִתחִלה
יפחד
מגואל
הדם
שלא
ימיתהו
בחם
לבבו
(ראה
דב'
יט
,
ו)
,
או
שיחשוד
אותו
במזיד
,
ולא
ידבר
בכופר
שלא
ינוס
שם.
אבל
אחרי
נוסו
,
ידבר
בכופר
שישוב
לארצו
ולא
יתעכב
שם
כל
ימי
הכהן;
כי
אחרי
שיברח
ויעמד
לפני
העדה
למשפט
ופטרו
אותו
,
לא
יפחד
,
ואז
ירצה
לשוב
אל
ביתו
קֹדם
הזמן;
ועל
כן
הזהירנו
הכתוב
מזה.
או
יחסר
ו"ו
מן
לשוב
,
ויהיה
טעמו:
'או
לשוב';
והראשון
נכון
בעיני.
ולא
תקחו
כופר
לנפש
רוצח
וגו'
-
אע"פ
שאמר
במי
שחייב
מיתה
בידי
שמים
"אם
כופר
יושת
עליו"
(שמ'
כא
,
ל;
ראה
פירושו
שם
,
כט)
,
ללמד
שנותן
כופר
ומתכפר
לו
-
ביאר
בזה
המקום
שמי
שהוא
רשע
למות
לא
יוקח
ממנו
כופר
(ראה
ספ"ב
קסא)
,
והוזהרנו
שלא
נקחהו
ממנו.
ומזה
המקום
יש
ללמוד
,
שאם
אינו
חייב
מיתה
בידי
אדם
,
נותן
כופר
ומתכפר
לו
(ראה
מכיל'
משפטים
נזיקין
י);
כאלו
תאמר:
אם
כפתוֹ
לפני
ארי
או
שסה
בו
את
הכלב
(ראה
סנה'
עו
,
ב
-
עז
,
א;
ספ"ב
קס).
והוא
שלא
יהיה
חייב
גלות
בעיר
מקלט
,
כי
אז
גם
כן
הוזהרנו
שלא
לקחת
כופר
לפטרו
מהגלות
,
והוא
אמרו
ולא
תקחו
כפר
לנוס
אל
עיר
מקלטו
וגו'
(ראה
כתובות
לז
,
ב).