תנ"ך - ולא
תטמא
את־הארץ
אשר
אתם
ישבים
בה
אשר
אני
שכן
בתוכה
כי
אני
ה'
שכן
בתוך
בני
ישראל:
פ
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְלֹ֧א
תְטַמֵּ֣א
אֶת־הָאָ֗רֶץ
אֲשֶׁ֤ר
אַתֶּם֙
יֹשְׁבִ֣ים
בָּ֔הּ
אֲשֶׁ֥ר
אֲנִ֖י
שֹׁכֵ֣ן
בְּתוֹכָ֑הּ
כִּ֚י
אֲנִ֣י
יְהוָ֔ה
שֹׁכֵ֕ן
בְּת֖וֹךְ
בְּנֵ֥י
יִשְׂרָאֵֽל:
פ
(במדבר פרק לה פסוק לד)
וְלֹא
תְטַמֵּא
אֶת־הָאָרֶץ
אֲשֶׁר
אַתֶּם
יֹשְׁבִים
בָּהּ
אֲשֶׁר
אֲנִי
שֹׁכֵן
בְּתוֹכָהּ
כִּי
אֲנִי
יְהוָה
שֹׁכֵן
בְּתוֹךְ
בְּנֵי
יִשְׂרָאֵל:
פ
(במדבר פרק לה פסוק לד)
ולא
תטמא
את־הארץ
אשר
אתם
ישבים
בה
אשר
אני
שכן
בתוכה
כי
אני
ה'
שכן
בתוך
בני
ישראל:
פ
(במדבר פרק לה פסוק לד)
ולא
תטמא
את־הארץ
אשר
אתם
ישבים
בה
אשר
אני
שכן
בתוכה
כי
אני
יהוה
שכן
בתוך
בני
ישראל:
פ
(במדבר פרק לה פסוק לד)
וְלָא
תְסָאֲבוּן
יָת
אַרעָא
דְּאַתּוּן
יָתְבִין
בַּהּ
דִּשׁכִינְתִי
שָׁריָא
בְגַוַהּ
אֲרֵי
אֲנָא
יְיָ
שְׁכִינְתִי
שָׁריָא
בְּגוֹ
בְּנֵי
יִשׂרָאֵל
:
אשר
אני
שוכן
בתוכם
(בנוסחנו:
בתוכה)
-
שלא
תשכינו
אותי
בטומאתם.
כי
אני
[יי']
שוכן
בתוך
בני
ישראל
-
אף
בזמן
שהן
טמאים
שכינה
ביניהם
(ראה
יומא
נו
,
ב).
ולא
תטמא
-
החנופה
(ראה
לעיל
,
לג)
את
הארץ.
או
צווי
,
בעבור
כי
אני
שוכן
בתוכה.
ולא
לכבוד
הארץ
,
רק
לכבוד
בני
ישראל
,
על
כן
אמר:
שוכן
בתוך
בני
ישראל.
ולא
תחניפו
את
הארץ
-
מפני
שאמר
תחלה
"והיו
אלה
לכם
לחקת
משפט
לדורותיכם
בכל
מושבותיכם"
(לעיל
,
כט)
,
שאלו
המשפטים
נוהגים
גם
בחוצה
לארץ
,
חזר
והחמיר
יותר
ביושבי
הארץ
,
לכבוד
השכינה
אשר
שם
,
והזהיר
שלא
נחניף
אותה
ושלא
נטמא
אותה.
וענין
ה'חנֻפּה'
הוא
הנאמר
בקללות
(דב'
כח
,
לח
-
מ):
"זרע
רב
תוציא
השדה
ומעט
תאסוף;
כרמים
תטע
ועבדת
ויין
לא
תשתה;
זתים
יהיו
לך...
ושמן
לא
תסוך;
כל
עצך
ופרי
אדמתך
יירש
הצלצל".
כי
כל
'חנופה'
-
עשות
הפך
הנראה
והנדמה
לעינים.
והוא
עֹנש
בארץ
בעבודה
זרה
ובשפיכות
דמים
ובגלוי
עריות
,
כמו
שנאמר
"הלא
חנף
תחנף
הארץ
ההיא"
(יר'
ג
,
א);
"והארץ
חנפה
תחת
יושביה"
(יש'
כד
,
ה);
"ותחניפי
ארץ
בתזנותיך"
(ראה
יר'
ג
,
ב).
וענין
ה'טומאה'
-
שתהיה
הארץ
טמאה
ולא
ישכן
בה
כבוד
השם
,
בהיות
בה
דם
נקי
שלא
נתכפר
בדם
שופכו.
ובסיפרי
(ספ"ב
קסא)
אמרו:
ולא
תחניפו
את
הארץ
-
הרי
זו
אזהרה
לחנפים;
כי
הזהיר
מתחלה
שלא
נקח
שחד
ברוצחים
,
וחזר
והזהיר
שלא
נחניף
להם
,
למעלתם
או
לתקפם
וכבוד
משפחתם
,
בלי
מקח
שחד;
כי
אם
אנחנו
נחניף
להם
,
הנה
נחניף
את
הארץ
תחת
יושביה.
ולא
תטמא
את
הארץ
אשר
אתם
יושבים
בה
וגו'
-
מגיד
שהרציחה
מטמאה
את
הארץ
,
ולזה
היא
גורמת
שלא
ישכון
שם
השם
יתעלה
אשר
השרה
שכינתו
בה
ודבקה
השגחתו
בעם
עליה
,
ודי
בזה
עונש
לכלל
העם
(ראה
ספ"ב
קסא).
ולזה
ראוי
שישתדלו
בחזקת
היד
לבער
שופכי
הדם
הנקי
(ראה
דב'
כא
,
ט)
לפי
משפטי
התורה.