תנ"ך - ותהיינה
מחלה
תרצה
וחגלה
ומלכה
ונעה
בנות
צלפחד
לבני
דדיהן
לנשים:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַתִּהְיֶ֜ינָה
מַחְלָ֣ה
תִרְצָ֗ה
וְחָגְלָ֧ה
וּמִלְכָּ֛ה
וְנֹעָ֖ה
בְּנ֣וֹת
צְלָפְחָ֑ד
לִבְנֵ֥י
דֹדֵיהֶ֖ן
לְנָשִֽׁים:
(במדבר פרק לו פסוק יא)
וַתִּהְיֶינָה
מַחְלָה
תִרְצָה
וְחָגְלָה
וּמִלְכָּה
וְנֹעָה
בְּנוֹת
צְלָפְחָד
לִבְנֵי
דֹדֵיהֶן
לְנָשִׁים:
(במדבר פרק לו פסוק יא)
ותהיינה
מחלה
תרצה
וחגלה
ומלכה
ונעה
בנות
צלפחד
לבני
דדיהן
לנשים:
(במדבר פרק לו פסוק יא)
ותהיינה
מחלה
תרצה
וחגלה
ומלכה
ונעה
בנות
צלפחד
לבני
דדיהן
לנשים:
(במדבר פרק לו פסוק יא)
וַהֲוַאָה
מַחלָה
תִרצָה
וְחָגלָה
וּמִלכָּה
וְנֹעָה
בְּנָת
צְלָפחָד
לִבנֵי
אֲחֵי
אֲבוּהוֹן
לִנשִׁין
:
(מחלה)
-
סימנ'
מ'ת'ו'ו'ו';
דדיהן
-
ל'.
מחלה
תרצה
וגו'
-
כאן
מנאן
לפי
גדולתן
זו
מזו
בשנים
,
ונִשאו
כסדר
תולדותן;
ובכל
המקרא
מנאן
לפי
חכמתן
,
ומגיד
ששקולות
זו
כזו
(ראה
ספ"ד
קלג;
פירושו
לבמ'
כז
,
א).
מחלה
תרצה
-
הזכירם
הכתוב
בתחלה
(ראה
במ'
כז
,
א)
כאשר
נולדו
,
ועתה
כאשר
נשאו
לאנשים
בתחלה.
והנה
אחר
זה
זכר
שכבר
קרבו
ראשי
האבות
למשפחת
בני
גלעד
בן
מכיר
בן
מנשה
על
דבר
הנחלה
שגזר
השם
יתעלה
שתנתן
לבנות
צלפחד
באופן
שקדם
(ראה
במ'
כז
,
ו
-
יא)
,
אשר
נגרעה
מנחלת
החולקים
עמהם
,
כמו
שבארנו.
והנה
בקשו
שלא
תהיינה
לנשים
למטה
אחר
,
וידמה
שכבר
רצו
בזה
,
שלא
תהיינה
למשפחה
אחרת
,
כי
ה'מטה'
או
ה'שבט'
יאמר
על
המשפחה;
וזה
,
שאם
היה
רצונם
שלא
ינשאו
לזולת
בני
השבט
,
הנה
עדיין
ישאר
התרעומת
שהיו
מתרעמים
עליו
,
והוא
,
שכבר
תהיה
נחלתם
נוספת
על
נחלת
המשפחה
ההיא
,
מה
שיגרע
מנחלתם
בירושת
הארץ
,
כי
הם
יירשו
יחד
עמהן
כאלו
היתה
הירושה
לחפר.
ואולם
כאשר
תהיינה
לנשים
לבני
דודיהן
,
לא
תצא
נחלת
חפר
מבניו.
וכן
היה
מוסכם
מהשם
יתעלה
כמו
ששאלו
,
כי
כבר
שאלו
כהוגן.
והנה
הוגבל
זה
הענין
אז
לכל
בת
יורשת
נחלה
,
שתגָרע
נחלתה
מהנחלה
הבאה
לקרוביה
לפי
פקודיהם
,
שתהיה
לאשה
לאחד
ממשפחת
מטה
אביה.
ולזה
לא
נהג
זה
הדין
כי
אם
בעת
ההיא
,
כי
אחר
זה
לא
יקרה
בבת
יורשת
נחלה
שתגָרע
נחלתה
מנחלת
היורשים
עמה;
וזה
מבואר
מאד
(ראה
ב"ב
קכ
,
א).
ואם
יהיה
היובל
לבני
ישראל
וגו'
-
אמרו
זה
,
כי
לא
יהיה
פלא
אם
תגרע
נחלתן
ממשפחת
אביהן
,
כי
זה
יקרה
גם
בנחלת
האדם
בעצמו
,
כשימכרנה
לאחד
שאינו
ממשפחתו;
אלא
שהנחלה
ההיא
תשוב
לבעליה
ביובל.
אך
זאת
לא
תשוב
ביובל
,
ולזה
יתבאר
אז
שזאת
הנחלה
היא
נגרעת
מנחלת
משפחת
אביהן.
ממטה
אל
מטה
-
רוצה
לומר:
ממשפחה
אל
משפחה;
וכן
ממטה
למטה
אחר.
והעד
שהרצון
ב'מטה'
בזה
המקום
הוא
'משפחה'
,
הוא
מה
שאמר
ותהי
נחלתן
על
מטה
משפחת
אביהן.