תנ"ך - ואיש
את־קדשיו
לו
יהיו
איש
אשר־יתן
לכהן
לו
יהיה:
פ
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְאִ֥ישׁ
אֶת־קֳדָשָׁ֖יו
ל֣וֹ
יִהְי֑וּ
אִ֛ישׁ
אֲשֶׁר־יִתֵּ֥ן
לַכֹּהֵ֖ן
ל֥וֹ
יִהְיֶֽה:
פ
(במדבר פרק ה פסוק י)
וְאִישׁ
אֶת־קֳדָשָׁיו
לוֹ
יִהְיוּ
אִישׁ
אֲשֶׁר־יִתֵּן
לַכֹּהֵן
לוֹ
יִהְיֶה:
פ
(במדבר פרק ה פסוק י)
ואיש
את־קדשיו
לו
יהיו
איש
אשר־יתן
לכהן
לו
יהיה:
פ
(במדבר פרק ה פסוק י)
ואיש
את־קדשיו
לו
יהיו
איש
אשר־יתן
לכהן
לו
יהיה:
פ
(במדבר פרק ה פסוק י)
וּגבַר
יָת
מַעסַר
קֻדשׁוֹהִי
דִּילֵיהּ
יְהֵי
גְּבַר
דְּיִתֵּין
לְכָהֲנָא
דִּילֵיהּ
יְהֵי
:
ואיש
-
ז'
פסוקים
אית
בהון
מן
תרתין
מלין
,
קדמיה
אית
בה
ו"ו
ותינינא
לית
בה
ו"ו:
ראה
במ'
ד
,
טז.
קדשיו
-
ב':
*במ'
ה
,
י;
מ"ב
יב
,
יט.
קדשיו
ב'
ואיש
את
קדשיו
ויקח
יהואש
מלך.
ואיש
את
קדשיו
לו
יהיו
-
לפי
שנאמרו
מתנות
כהונה
ולויה
,
יכול
יבאו
ויטלום
בזרוע?
תלמוד
לומר:
ואיש
את
קדשיו
לו
יהיו
-
מגיד
שטובת
הנאתן
לבעלים
(ראה
ספ"ב
ו).
ועוד
מדרשים
הרבה
דרשו
בו
בספרי
(שם).
ומדרש
אגדה
(ראה
תנח'
ראה
י):
ואיש
את
קדשיו
לו
יהיו
-
המעכב
מעשרותיו
ואינו
נותנן
,
לו
יהיו
המעשרות:
סוף
שאין
שדהו
עושה
אלא
אחד
מעשרה
שהיתה
למודה
לעשות.
איש
אשר
יתן
לכהן
-
מתנות
הראויות
לו
,
לו
יהיה
-
[ממון]
הרבה
(ראה
ברכות
סג
,
א).
ואיש
(בנוסחנו:
איש)
אשר
יתן
לכהן
-
שיתנדב
דבר
הראוי
לכהנים
,
כגון
חרמים
וכיוצא
בהם;
לו
יהיה
-
כלומר:
לכהן
יתננו.
ומדרש
אגדה
(ברכות
סג
,
א):
איש
אשר
יתן
לכהן
מה
שחייב
ליתן
לו
,
יהיה
לו
ממון
הרבה.
ולפי
שמיותר
הוא
דרשו
כן.
ואיש
את
קדשיו
לו
יהיה
-
טעמו:
ברשות
המקדיש
הם
,
שיתנם
לאי
זה
כהן
שירצה.
והזכיר
זה
בעבור
מתנות
כהונה.
ואיש
את
קדשיו
לו
יהיה
(בנוסחנו:
יהיו)
-
מלמד
,
שכל
כהן
שירצה
הולך
לירושלים
ומקריב
קרבנות
שלו
,
ואינו
מוסרם
לאנשי
משמר
(ראה
ב"ק
קט
,
ב
-
קי
,
א):
אכילתה
ועבודתה
שלו;
כלומר:
אינו
לאנשי
משמר.
ואיש
(בנוסחנו:
איש)
אשר
יתן
לכהן
לו
יהיה
-
מכאן
לכהן
,
שאין
לו
במתנות
כהונה
עד
שיתנום
לו.
ואם
לקחם
בחזקה
,
הרי
הוא
גזלן;
שטובת
הנאה
-
לבעלים.
ולפי
הפשט
נראה:
איש
את
קדשיו
לו
יהיה
-
שאין
שום
כהן
יכול
לומר
לאיש:
הַקְרֵב
עתה
מה
שאתה
חייב
,
בבית
אב
שלי!
אלא
ימתין
בית
אב
שהוא
אהוב
יותר.
ואשר
יתן
לכהן
לו
יהיה
-
שאם
ירצה
לתת
לו
,
יתן
לו.
ואיש
את
קדשיו
לו
יהיו
-
הנכון
בכתוב
הזה
,
שיאמר
שכל
קדשי
אדם
יהיו
שלו
,
לומר
שכל
הקדשים
שלא
יצוה
בהם
ליתן
אותם
לכהן
יהיו
לבעלים
,
והם
מותרים
בהם
אע"פ
שנקראו
'קדש'.
ואיש
אשר
יתן
לכהן
כאשר
צויתיו
,
לו
יהיה
-
כי
גם
הקדשים
אשר
יצוה
הכתוב
לתתם
לכהן
יש
לבעלים
זכות
בהן
,
שהם
לכהן
ההוא
אשר
יתנם
לו
האיש
כממונו.
והנה
מעשר
שני
ונטע
רבעי
,
שאמר
בהם
הכתוב
שיהיו
'קדש
ליי''
(ראה
וי'
כז
,
ל;
יט
,
כד)
-
הם
לאיש
כממונו
,
וכן
מעשר
בהמה
(ראה
וי'
כז
,
לב).
אבל
שאר
קדשים
אשר
יצוה
בהם
בפרשת
'ויקח
קרח'
(ראה
במ'
יח)
שינתנו
לכהנים
-
הם
לכהן
אשר
ינתנו
לו
מיד
הבעלים
,
לא
שיוכלו
שאר
הכהנים
לגזול
אותם
מהם;
ומאלינו
נלמוד
,
שטובת
הנאה
לבעלים;
וזהו
הנכון
בפשוטו
,
והוא
דעתו
של
אנקלוס.
וכדרך
זה
נדרש
בסיפרי
(ספ"ב
ו)
,
אמרו
שם:
כל
הקדשים
היו
בכלל
,
שנאמר:
ואיש
את
קדשיו
לו
יהיו
-
משך
הכתוב
כל
הקדשים
ונתנם
לכהנים
,
ולא
שייר
מהם
אלא
תודה
ושלמים
ופסח
ומעשר
בהמה
ומעשר
שני
ונטע
רבעי
שיהיו
לבעלים.
הזכירו
אף
תודה
ושלמים
ופסח
-
מפני
שאף
הם
לבעלים
,
אבל
לא
הוצרך
הכתוב
הזה
בהם
כלל.
וכל
תרומה
לכל
קדשי
בני
ישראל
אשר
יקריבו
לכהן
לו
יהיה
-
לפי
שזכר
(ראה
לעיל
,
ח)
שכסף
האשָם
מחוייב
לתת
לכהנים
העובדים
אז
,
זכר
בזה
המקום
הדברים
שהם
בבחירת
הבעלים
לתתם
לכל
כהן
שירצו
,
והם
הדברים
שלא
יהיו
מצורפים
לקרבן
,
כמו
תרומה
גדולה
וחלה
ומה
שידמה
להם
מהמתנות
שלא
יצורפו
לקרבן.
ואולם
התרומה
לכל
קדשי
בני
ישראל
אשר
יקריבו
לכהן
-
הקדשים
שהם
להקריב
קרבן
,
כמו
הענין
בחלות
תודה
,
הנה
תהיה
תרומת
החלות
ההם
לכהן
המקריב
התודה
,
כמו
שנזכר
בפרשת
'צו'
(וי'
ז
,
יד).
ולזה
סמך
זה
הענין
לכסף
האשם
שזוכה
בו
הכהן
המקריב
האשם
,
כי
כמו
כן
יזכה
בתרומת
חלות
התודה
הכהן
המקריב
התודה;
ואולם
קדשיו
שאין
נמשכים
לקרבן
-
הם
לבעלים
לתתם
למי
שירצו
מן
הכהנים;
ולזה
אמר:
איש
את
קדשיו
לו
יהיו
איש
אשר
יתן
לכהן
לו
יהיה
(ראה
ספ"ב
ו).