תנ"ך - ושכב
איש
אתה
שכבת־זרע
ונעלם
מעיני
אישה
ונסתרה
והיא
נטמאה
ועד
אין
בה
והוא
לא
נתפשה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְשָׁכַ֨ב
אִ֣ישׁ
אֹתָהּ֘
שִׁכְבַת־זֶרַע֒
וְנֶעְלַם֙
מֵעֵינֵ֣י
אִישָׁ֔הּ
וְנִסְתְּרָ֖ה
וְהִ֣יא
נִטְמָ֑אָה
וְעֵד֙
אֵ֣ין
בָּ֔הּ
וְהִ֖וא
לֹ֥א
נִתְפָּֽשָׂה:
(במדבר פרק ה פסוק יג)
וְשָׁכַב
אִישׁ
אֹתָהּ
שִׁכְבַת־זֶרַע
וְנֶעְלַם
מֵעֵינֵי
אִישָׁהּ
וְנִסְתְּרָה
וְהִיא
נִטְמָאָה
וְעֵד
אֵין
בָּהּ
וְהִוא
לֹא
נִתְפָּשָׂה:
(במדבר פרק ה פסוק יג)
ושכב
איש
אתה
שכבת־זרע
ונעלם
מעיני
אישה
ונסתרה
והיא
נטמאה
ועד
אין
בה
והוא
לא
נתפשה:
(במדבר פרק ה פסוק יג)
ושכב
איש
אתה
שכבת־זרע
ונעלם
מעיני
אישה
ונסתרה
והיא
נטמאה
ועד
אין
בה
והוא
לא
נתפשה:
(במדבר פרק ה פסוק יג)
וְיִשׁכּוֹב
גְּבַר
יָתַהּ
שִׁכבַת
זַרעָא
וִיהֵי
מְכֻסֶא
מֵעֵינֵי
בַעלַהּ
וּמִטַמרָא
וְהִיא
מְסָאֲבָא
וְסָהִיד
לֵית
בַּהּ
וְהִיא
לָא
אִתאֲחַדַת
:
מעיני
-
ד':
וי'
ד
,
יג;
*במ'
ה
,
יג;
טו
,
כד;
איוב
כח
,
כא.
והיא
-
י"א
כתיב
יו"ד
בתורה
(בלישנא):
בר'
יד
,
ב;
כ
,
ה;
לח
,
כה;
וי'
יא
,
לט;
יג
,
י
,
כא;
טז
,
לא;
כ
,
יז;
כא
,
ט;
במ'
ה
,
יג
,
יד.
נתפשה
-
ב'
(הפ"א
בקמץ):
במ'
ה
,
יג;
יר'
מח
,
מא.
מעיני
ד'
ואם
כל
עדת
ישראל
ישגו
ושכב
איש
אתה
שכבת
זרע
והיה
אם
מעיני
העדה
נעשתה
לשגגה
ונעלמה
מעיני
כל
חי.
מעיני
-
ד';
והיא
-
י"א
כת'
י'
בתור'.
[איש
-
פרט
לקטן
,
שאינו
איש
(ראה
תנח'
נשא
ו)
.
אותה
-
שכיבתה
פוסלת
אותה
,
ואין
שכיבת
אחרת
פוסלת
אותה;
כמעשה
בשתי
אחיות
שהיו
דומות
זו
לזו
(ראה
שם).]
ונעלם
מעיני
אישה
-
[פרט
לסומא.]
הא
אם
היה
רואה
ומעמעם
,
אין
המים
בודקין
אותה
(ראה
ספ"ב
ז).
ונסתרה
-
שיעור
שתראה
לטומאת
ביאה
(ראה
שם).
ועד
אין
בה
-
הא
אם
היה
בה
אפילו
עד
אחד
שאומר:
'נטמאת'
לא
היתה
שותה
(ראה
סוטה
לא
,
ב).
ועד
אין
בה
-
בטומאה
,
אבל
יש
עדים
בסתירה.
נתפשה
-
נאנסה
(ראה
ספ"ב
ז)
,
כמו
"ותפשה
ושכב
עמה"
(דב'
כב
,
כח).
[(תר"ש:)
פירשו
רבותינו
(ראה
סוטה
ב
,
א
-
ב):
ועד
אין
בה
-
תרי?
אלא
חד
,
שראה
בטומאתה
,
והיא
לא
נתפשה
-
לא
לוקחה
באונס.
מדמוכח
לה
קרא
והיא
לא
נתפשה
,
לימדך
שהוא
בא
לאסור
והבעל
מגרשה
בעד
אחד
,
שכן
רגלים
לדבר
,
שהרי
קינא
לה
ונסתרה
,
לכן
עד
אחד
נאמן
בה.
רבי.]
ועד
אין
בה
-
שזינתה.
והיא
לא
נתפשה
-
לא
נאנסה;
שאם
הסתירוה
באונס
-
פטורה.
שכבת
זרע
-
השכיבה
הידועה
,
כי
עיקרה
לזרע.
ונסתרה
-
שלא
גלתה
היא
הדבר
,
ואפילו
עד
אחד
אין
בה
-
שתהיה
חשודה
בעבורו.
והיא
לא
נתפשה
-
בעדים
,
אנשים
או
על
ידי
נשים
,
עד
שתהיה
חשודה.
והיא
לא
נתפשה
-
שלא
נאנסה.
דאי
באונס
נסתרה
עמו
,
או
בא
עליה
באונס
,
אינה
אסורה
לו;
אלא
אם
כן
הוא
כהן
,
אסורה
אם
באין
עליה
באונס.
דאמרינן
(ראה
יבמות:
נו
,
ב):
היא
-
אשת
ישראל
כי
לא
נתפשה
-
אסורה;
הא
נתפשה
-
מותרת.
ויש
לך
אחרת
,
שאעפ"י
שנתפסה
-
אסורה;
ואיזו
זו?
זו
אשת
כהן.
איש
איש
כי
תשטה
אשתו
ומעלה
בו
מעל
וגו'
-
הנה
סמך
זאת
הפרשה
לפרשה
הקודמת
,
שהיתה
תכליתה
להסיר
קטטה
ומחלוקת
מישראל
בכללם
,
כי
זאת
הפרשה
היא
להסיר
הקטטה
מהבית.
והנה
שלום
הבית
קודם
לשלום
העם
,
לפי
מה
שנתבאר
בפילוסופיא
המדינית;
ואולם
התחילה
התורה
מהשלום
היותר
נכבד
,
המאוחר
בסדר
,
וסיימה
בקודם
בסדר
,
כמו
שנבאר.
וזה
ממנהג
התורה
במקומות
רבים.
ולפי
שבסוף
הענין
ביאר
שהענין
הוא
בספק
אם
נטמאה
אם
לא
נטמאה
,
ולברר
האמת
ישקוה
מי
המרים
המאררים
(ראה
להלן
,
כד)
,
הוא
מבואר
שצריך
שיפורש
זה
המאמר
באופן
יסכים
אל
שיהיה
הענין
בספק
אם
נטמאת
אם
לא
נטמאת.
והנה
השְׂטיה
והמעילה
היא
,
לפי
הנראה
מזאת
הפרשה
,
שעברה
על
צוָאתו
ונסתרה
עם
מי
שקנא
לה
ואמר
שלא
תסָתר
עמו
,
לחשדו
אותה
שתזנה
עמו.
וזה
מבואר
מצד
הוראת
הגדר
,
כי
הרצון
בקִנוּי
הנזכר
בזאת
הפרשה
הוא
מה
שזכרנו
(ראה
סוטה
ה
,
ב).
והנה
הקִנוי
צריך
שיהיה
ידוע
על
פי
עדים
,
שנאמר:
וקנא
את
אשתו;
ואולם
בסתירה
יספיק
עד
אחד
,
שנאמר
ועד
אין
בה
(ראה
משנה
סוטה
א
,
א).
והנה
התנה
בזה
בזאת
הפרשה
תנאים
רבים
,
לא
תשלַם
השקאתה
מי
המרים
אם
נפל
אחד
מהם.
התנאי
הראשון
-
שיהיה
ענין
מעילתה
במה
שמביא
לחשוד
שישכב
איש
אותה;
אבל
אם
עברה
על
צואתו
בדברים
אחרים
,
אין
להם
רושם
בזה
,
לא
ישקוה
מי
סוטה
(ראה
ספ"ב
ז).
והשני
הוא
,
שיהיה
איש
מי
שקנא
לה
ממנו
,
יתכן
בו
שישכב
אותה
שכבת
זרע;
ולזה
אם
היה
קטן
או
סריס
,
או
שקנא
לה
שלא
תסתר
עם
בהמה
,
לא
ישקוה
מי
סוטה
(ראה
סוטה
כו
,
ב).
השלישי
הוא
,
שיהיה
נעלם
מעיני
אישה
אם
שכב
איש
אותה
אם
לא;
שאם
היה
יודע
בודאי
שהיא
טמאה
או
שהיא
טהורה
,
לא
ישקוה
מי
סוטה
(ראה
ספ"ב
ז).
הרביעי
הוא
,
שתסתר
עם
מי
שקנא
לה
זמן
יתכן
בו
שנטמאה
,
שנאמר
ונסתרה
והיא
נטמאה
―
ואין
הרצון
בו
שנטמאה
ודאי
,
שהרי
יחוייב
שיהיה
הדבר
בספק
,
כמו
שזכרנו
―
אבל
ירצה
בזה
,
שתסתר
עמו
שיעור
טומאה
(ראה
שם).
החמישי
הוא
,
שלא
יהיה
עד
בה
שנטמאה;
שאם
העידו
עדים
שנטמאה
בודאי
-
אינה
שותה
,
וזהו
אמרו:
ועד
אין
בה
(ראה
שם).
ואפשר
שירצה
בזה
,
שאע"פ
שאין
שם
'עד
שלם'
על
הסתירה
,
רוצה
לומר
,
שאין
שם
שני
עדים
,
אבל
יש
שם
עד
אחד
,
הנה
יביאה
העד
ההוא
לשתות
מי
סוטה
(ראה
משנה
סוטה
א
,
א);
וזה
,
כי
העד
האחד
מביא
לשבועה
,
שנאמר
"לא
יקום
עד
אחד
באיש
-
לכל
עון
ולכל
חטאת"
(דב'
יט
,
טו)
הוא
דאינו
קם
,
אבל
קם
הוא
לשבועה
(ראה
שבועות
מ
,
א);
כל
שכן
בזה
המקום
שרגלַים
לַדָבר
,
שהרי
קנא
לה
ונסתרה.
הששי
הוא
,
שלא
תהיה
אנוסה.
וזה
,
שאם
נטמאה
באונס
אין
צריך
לומר
שאינה
שותה
,
שאפילו
נטמאה
ברצון
אינה
שותה
,
כיון
שנטמאה
בודאי;
אבל
אינה
אסורה
לבעלה
מפני
זה
,
כיון
שהיא
אנוסה
(ראה
ספ"ב
ז).
ואולם
אשת
כהן
היא
אסורה
לו
,
אם
נבעלה
אפילו
באונס
,
כיון
שנבעלה
בעילה
אסורה
,
כמו
שנתבאר
בפרשת
'אמור
אל
הכהנים'
(וי'
כא
,
ז;
ראה
יבמות
נו
,
ב).
השביעי
הוא
,
שעבר
עליו
רוח
קנאה
וקנא
את
אשתו
קודם
זה
,
באופן
שנתבאר
ונודע
שכבר
קנא
לה.
וזה
יהיה
בשני
דרכים:
האחד
,
שיהיה
קִנוּיו
לה
בסבת
חשד
טומאה
שיש
לבעלה
עליה
,
והשני
הוא
,
שיקנא
לה
מזולת
שראה
בה
דבר
יביאהו
לחשוד
אותה;
ולזה
אמר:
ועבר
עליו
רוח
קנאה
וקנא
את
אשתו
והיא...
לא
נטמאה;
ונסתרה
אחר
זה
,
ונסתפק
אם
נטמאה
או
לא
נטמאה.
וכבר
ידענו
שהקנוי
הוא
קודם
לסתירה
,
והיא
הסבה
שתשתה
האשה
מי
סוטה
מצד
הסתירה
,
כי
כבר
קרא
המנחה
"מנחת
קנאות"
(להלן
,
טו);
למדנו
,
שהקנוי
הוא
הסבה
להיותה
שותה
מפני
הסתירה.
ולוּ
היה
הקנוי
מאוחר
,
לא
יהיה
הקנוי
סבה
לזה
,
כיון
שלא
חטאה
אחר
הקנוי
,
אך
תהיה
הסתירה
סבתו.
ולזאת
הסבה
גם
כן
אמר
בסוף
"זאת
תורת
הקנאות"
(להלן
,
כט)
-
למדנו
שהקנוי
הוא
הסבה
בכל
זה.
ויתבאר
זה
ביאור
שלם
ממה
שאמר:
או
עבר
עליו
רוח
קנאה
וקנא
את
אשתו
-
שבזולת
סבה
אחרת
קנא
לה;
ואם
לא
עשתה
אחר
הקנוי
דבר
,
למה
תשתה
,
ואין
שם
מה
שיביא
לחשוב
בה
שנטמאת
(ראה
משנה
סוטה
א
,
ב)?