איש
איש
כי
תשטה
אשתו
ומעלה
בו
מעל
וגו'
-
הנה
סמך
זאת
הפרשה
לפרשה
הקודמת
,
שהיתה
תכליתה
להסיר
קטטה
ומחלוקת
מישראל
בכללם
,
כי
זאת
הפרשה
היא
להסיר
הקטטה
מהבית.
והנה
שלום
הבית
קודם
לשלום
העם
,
לפי
מה
שנתבאר
בפילוסופיא
המדינית;
ואולם
התחילה
התורה
מהשלום
היותר
נכבד
,
המאוחר
בסדר
,
וסיימה
בקודם
בסדר
,
כמו
שנבאר.
וזה
ממנהג
התורה
במקומות
רבים.
ולפי
שבסוף
הענין
ביאר
שהענין
הוא
בספק
אם
נטמאה
אם
לא
נטמאה
,
ולברר
האמת
ישקוה
מי
המרים
המאררים
(ראה
להלן
,
כד)
,
הוא
מבואר
שצריך
שיפורש
זה
המאמר
באופן
יסכים
אל
שיהיה
הענין
בספק
אם
נטמאת
אם
לא
נטמאת.
והנה
השְׂטיה
והמעילה
היא
,
לפי
הנראה
מזאת
הפרשה
,
שעברה
על
צוָאתו
ונסתרה
עם
מי
שקנא
לה
ואמר
שלא
תסָתר
עמו
,
לחשדו
אותה
שתזנה
עמו.
וזה
מבואר
מצד
הוראת
הגדר
,
כי
הרצון
בקִנוּי
הנזכר
בזאת
הפרשה
הוא
מה
שזכרנו
(ראה
סוטה
ה
,
ב).
והנה
הקִנוי
צריך
שיהיה
ידוע
על
פי
עדים
,
שנאמר:
וקנא
את
אשתו;
ואולם
בסתירה
יספיק
עד
אחד
,
שנאמר
ועד
אין
בה
(ראה
משנה
סוטה
א
,
א).
והנה
התנה
בזה
בזאת
הפרשה
תנאים
רבים
,
לא
תשלַם
השקאתה
מי
המרים
אם
נפל
אחד
מהם.
התנאי
הראשון
-
שיהיה
ענין
מעילתה
במה
שמביא
לחשוד
שישכב
איש
אותה;
אבל
אם
עברה
על
צואתו
בדברים
אחרים
,
אין
להם
רושם
בזה
,
לא
ישקוה
מי
סוטה
(ראה
ספ"ב
ז).
והשני
הוא
,
שיהיה
איש
מי
שקנא
לה
ממנו
,
יתכן
בו
שישכב
אותה
שכבת
זרע;
ולזה
אם
היה
קטן
או
סריס
,
או
שקנא
לה
שלא
תסתר
עם
בהמה
,
לא
ישקוה
מי
סוטה
(ראה
סוטה
כו
,
ב).
השלישי
הוא
,
שיהיה
נעלם
מעיני
אישה
אם
שכב
איש
אותה
אם
לא;
שאם
היה
יודע
בודאי
שהיא
טמאה
או
שהיא
טהורה
,
לא
ישקוה
מי
סוטה
(ראה
ספ"ב
ז).
הרביעי
הוא
,
שתסתר
עם
מי
שקנא
לה
זמן
יתכן
בו
שנטמאה
,
שנאמר
ונסתרה
והיא
נטמאה
―
ואין
הרצון
בו
שנטמאה
ודאי
,
שהרי
יחוייב
שיהיה
הדבר
בספק
,
כמו
שזכרנו
―
אבל
ירצה
בזה
,
שתסתר
עמו
שיעור
טומאה
(ראה
שם).
החמישי
הוא
,
שלא
יהיה
עד
בה
שנטמאה;
שאם
העידו
עדים
שנטמאה
בודאי
-
אינה
שותה
,
וזהו
אמרו:
ועד
אין
בה
(ראה
שם).
ואפשר
שירצה
בזה
,
שאע"פ
שאין
שם
'עד
שלם'
על
הסתירה
,
רוצה
לומר
,
שאין
שם
שני
עדים
,
אבל
יש
שם
עד
אחד
,
הנה
יביאה
העד
ההוא
לשתות
מי
סוטה
(ראה
משנה
סוטה
א
,
א);
וזה
,
כי
העד
האחד
מביא
לשבועה
,
שנאמר
"לא
יקום
עד
אחד
באיש
-
לכל
עון
ולכל
חטאת"
(דב'
יט
,
טו)
הוא
דאינו
קם
,
אבל
קם
הוא
לשבועה
(ראה
שבועות
מ
,
א);
כל
שכן
בזה
המקום
שרגלַים
לַדָבר
,
שהרי
קנא
לה
ונסתרה.
הששי
הוא
,
שלא
תהיה
אנוסה.
וזה
,
שאם
נטמאה
באונס
אין
צריך
לומר
שאינה
שותה
,
שאפילו
נטמאה
ברצון
אינה
שותה
,
כיון
שנטמאה
בודאי;
אבל
אינה
אסורה
לבעלה
מפני
זה
,
כיון
שהיא
אנוסה
(ראה
ספ"ב
ז).
ואולם
אשת
כהן
היא
אסורה
לו
,
אם
נבעלה
אפילו
באונס
,
כיון
שנבעלה
בעילה
אסורה
,
כמו
שנתבאר
בפרשת
'אמור
אל
הכהנים'
(וי'
כא
,
ז;
ראה
יבמות
נו
,
ב).
השביעי
הוא
,
שעבר
עליו
רוח
קנאה
וקנא
את
אשתו
קודם
זה
,
באופן
שנתבאר
ונודע
שכבר
קנא
לה.
וזה
יהיה
בשני
דרכים:
האחד
,
שיהיה
קִנוּיו
לה
בסבת
חשד
טומאה
שיש
לבעלה
עליה
,
והשני
הוא
,
שיקנא
לה
מזולת
שראה
בה
דבר
יביאהו
לחשוד
אותה;
ולזה
אמר:
ועבר
עליו
רוח
קנאה
וקנא
את
אשתו
והיא...
לא
נטמאה;
ונסתרה
אחר
זה
,
ונסתפק
אם
נטמאה
או
לא
נטמאה.
וכבר
ידענו
שהקנוי
הוא
קודם
לסתירה
,
והיא
הסבה
שתשתה
האשה
מי
סוטה
מצד
הסתירה
,
כי
כבר
קרא
המנחה
"מנחת
קנאות"
(להלן
,
טו);
למדנו
,
שהקנוי
הוא
הסבה
להיותה
שותה
מפני
הסתירה.
ולוּ
היה
הקנוי
מאוחר
,
לא
יהיה
הקנוי
סבה
לזה
,
כיון
שלא
חטאה
אחר
הקנוי
,
אך
תהיה
הסתירה
סבתו.
ולזאת
הסבה
גם
כן
אמר
בסוף
"זאת
תורת
הקנאות"
(להלן
,
כט)
-
למדנו
שהקנוי
הוא
הסבה
בכל
זה.
ויתבאר
זה
ביאור
שלם
ממה
שאמר:
או
עבר
עליו
רוח
קנאה
וקנא
את
אשתו
-
שבזולת
סבה
אחרת
קנא
לה;
ואם
לא
עשתה
אחר
הקנוי
דבר
,
למה
תשתה
,
ואין
שם
מה
שיביא
לחשוב
בה
שנטמאת
(ראה
משנה
סוטה
א
,
ב)?