תנ"ך - ואת
כי
שטית
תחת
אישך
וכי
נטמאת
ויתן
איש
בך
את־שכבתו
מבלעדי
אישך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְאַ֗תְּ
כִּ֥י
שָׂטִ֛ית
תַּ֥חַת
אִישֵׁ֖ךְ
וְכִ֣י
נִטְמֵ֑את
וַיִּתֵּ֨ן
אִ֥ישׁ
בָּךְ֙
אֶת־שְׁכָבְתּ֔וֹ
מִֽבַּלְעֲדֵ֖י
אִישֵֽׁךְ:
(במדבר פרק ה פסוק כ)
וְאַתְּ
כִּי
שָׂטִית
תַּחַת
אִישֵׁךְ
וְכִי
נִטְמֵאת
וַיִּתֵּן
אִישׁ
בָּךְ
אֶת־שְׁכָבְתּוֹ
מִבַּלְעֲדֵי
אִישֵׁךְ:
(במדבר פרק ה פסוק כ)
ואת
כי
שטית
תחת
אישך
וכי
נטמאת
ויתן
איש
בך
את־שכבתו
מבלעדי
אישך:
(במדבר פרק ה פסוק כ)
ואת
כי
שטית
תחת
אישך
וכי
נטמאת
ויתן
איש
בך
את־שכבתו
מבלעדי
אישך:
(במדבר פרק ה פסוק כ)
וְאַתּ
אֲרֵי
סְטֵית
בָּר
מִבַּעלִיך
וַאֲרֵי
אִסתָּאַבתּ
וִיהַב
גְּבַר
בִּיך
יָת
שְׁכֻבתֵּיהּ
בָּר
מִבַּעלִיך
:
נטמאת
-
ב':
במ'
ה
,
כ;
יח'
כג
,
ל.
ואת
כי
שטית
-
[אם
שטית;]
כי
משמש
בלשון
'אם'.
מבלעדי
אישך
-
שקדמה
שכיבת
בעל
לבועל
,
ולא
שקדמה
שכבת
בועל
לבעל.
ולפיכך
אמרו
רבותינו
(ראה
יבמות
נח
,
ב):
אין
משקין
את
הארוסות;
אבל
על
ידי
גילגול
משביעין
אותה
כשהיא
נשואה
,
על
שעת
האירוסין;
כדכתיב
"ואמרה
האשה
אמן
אמן"
(להלן
,
כב):
"אמן"
-
שלא
סטיתי
ארוסה
ונשואה
,
שומרת
יבם
וכנוסה
(ראה
יבמות
נח
,
א).
וטעם
ואת
כי
שטית
-
מחובר
עם
"יתן
יי'
אותך"
(להלן
,
כא);
יאמר:
ואת
כאשר
שטית
טומאה
תחת
אישך
וכאשר
נטמאת
,
ויתן
איש
בך
את
שכבתו
מבלעדי
אישך
,
"יתן
יי'
אותך
לאלה
ולשבועה".
אבל
בעבור
אריכות
התנאים
חזר
לאמר
פעם
אחרת
"והשביע
הכהן
את
האשה"
(שם)
,
ולפרש
שהיא
"שבועת
האלה".
ורבי
אברהם
פירש
,
כי
"והשביע"
הראשון
(לעיל
,
יט)
בשם
,
והשני
(להלן
,
כא)
באָלָה
,
כאשר
הוא
מפורש.
ואיננו
נכון
,
כי
בשם
לא
ישביע
בלשון
"אם"
(לעיל
,
יט).
והנה
אין
בכל
משפטי
התורה
דבר
תלוי
בנס
זולתי
הענין
הזה
,
שהוא
פלא
ונס
קבוע
שיֵעשה
בישראל
בהיותם
רובם
עושים
רצונו
של
מקום
,
כי
הוא
חפץ
למען
צדקו
(ע"פ
יש'
מב
,
כא)
ליסר
את
הנשים
שלא
תעשינה
כזמת
יתר
העמים
,
ולנקות
ישראל
מן
הממזרות
,
שיהיו
ראויין
להשרות
שכינתו
בתוכם.
ולפיכך
פסק
הענין
הזה
משעה
שנתקלקלו
בעברות
,
כמו
שאמרו
(סוטה
מז
,
א
-
ב):
משרבו
הנואפים
פסקו
מי
שׂוטָה
,
שנאמר
"לא
אפקד
על
בנותיכם
כי
תזנינה
ועל
כלותיכם
כי
תנאפנה
כי
הם
עם
הזונות
יפרדו
ועם
הקדשות
יזבחו
ועם
לא
יבין
ילבט"
(הו'
ד
,
יד).
ואין
הכתוב
אומר
שתהיינה
הנשים
הנואפות
פטורות
מן
העון
בעבור
שבעליהן
נואפים
,
רק
שלא
יעשה
בהם
הנס
הגדול
הזה
,
שהוא
נעשה
להם
לכבודם
ולהיותם
עם
קדוש
,
והם
לא
יבינו
בטובה
הזאת
ולא
יחפצו
בה.
וזהו
שאמר
"ועם
לא
יבין
ילבט"
(שם)
,
כלומר:
ילכד
בסכלותו;
וכן
"ואויל
שפתים
ילבט"
(מש'
י
,
ח)
-
תרגם
המתרגם
הירושלמי:
"וסכלא
בשפוותיה
מתאחד"
(תרגום
משלי).
וזה
טעם
מה
שאמרו
(סוטה
מז
,
ב):
"ונקה
האיש
מעון"
(להלן
,
לא)
-
בזמן
שהאיש
מנוקה
מעון
מים
בודקין
את
אשתו
,
אין
האיש
מנוקה
מעון
-
אין
המים
בודקין
את
אשתו.
וה'נקיון'
הוא
,
שלא
בא
עליה
משקנא
לה
ונסתרה.
ויש
מפרשים
(ראה
רש"י
סוטה
מז
,
ב)
,
שאם
בעל
הבעל
שום
בעילה
אסורה
כל
ימיו
,
אין
המים
בודקין
אותה.
[(תוספת
רמב"ן
עצמו:)
והעולה
מן
ההלכה
(סוטה
מז
,
ב)
,
שאפילו
היו
בניו
ובנותיו
נואפים
ולא
כהה
בם
-
לא
היו
בודקין.]
והכלל
,
שהוא
נס
גדול
וכבוד
גדול
בישראל.
ואחר
זה
ביאר
איך
יהיה
הענין
אם
נטמאת
,
ואמר:
ואת
כי
שטית
מעת
היותך
תחת
אישך
וכי
נטמאת
בזאת
השטייה
עם
אי
זה
שיהיה
,
ונתן
איש
בך
את
שכבתו
מבלעדי
אישך
-
יתן
יי'
אותך
לאלה
ולשבועה
וגו';
למדנו
מזה
המקום
,
שהקללה
עם
הזכרת
השם
הנכבד
תקרא
'שבועת
האלה'
(ראה
שבועות
לה
,
ב
-
לו
,
א).
והנה
זאת
ההשבעה
הוא
,
שתאמר:
אמן
אמן
ותקבל
עליה
אלו
הקללות
אם
נטמאה
,
רוצה
לומר
,
שתהיה
ירכה
נופלת
ובטנה
צבה;
ולזה
תאמר
אמן
אמן
-
על
שתי
אלו
הקללות
(ראה
שבועות
כט
,
ב).
ולמדנו
מזה
המקום
'גלגול
שבועה';
כי
הוא
לא
השביע
אותה
'אם
נטמאת
מאיש
זה'
,
אבל
אם
נטמאת
משום
איש
שבעולם
,
שנאמר:
ויתן
איש
בך
את
שכבתו
(ראה
ספ"ב
טו).
והנה
הזכיר
הירך
תחלה
-
כי
הוא
התחיל
בעבירה
תחלה
בפסקה
רגליה
לזה
הנואף
,
ושלמות
העבירה
היה
בבטן
(ראה
ספ"ב
יח).
ואחר
זה
הפך
הסדר
,
להיות
עקר
העבֵרה
בבטן
,
ושם
גם
כן
יבאו
המים
תחלה
(ראה
סוטה
ט
,
ב).