תנ"ך - ובאו
המים
המאררים
האלה
במעיך
לצבות
בטן
ולנפל
ירך
ואמרה
האשה
אמן
׀
אמן:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וּ֠בָאוּ
הַמַּ֨יִם
הַמְאָרֲרִ֤ים
הָאֵ֙לֶּה֙
בְּֽמֵעַ֔יִךְ
לַצְבּ֥וֹת
בֶּ֖טֶן
וְלַנְפִּ֣ל
יָרֵ֑ךְ
וְאָמְרָ֥ה
הָאִשָּׁ֖ה
אָמֵ֥ן
׀
אָמֵֽן:
(במדבר פרק ה פסוק כב)
וּבָאוּ
הַמַּיִם
הַמְאָרֲרִים
הָאֵלֶּה
בְּמֵעַיִךְ
לַצְבּוֹת
בֶּטֶן
וְלַנְפִּל
יָרֵךְ
וְאָמְרָה
הָאִשָּׁה
אָמֵן
׀
אָמֵן:
(במדבר פרק ה פסוק כב)
ובאו
המים
המאררים
האלה
במעיך
לצבות
בטן
ולנפל
ירך
ואמרה
האשה
אמן
׀
אמן:
(במדבר פרק ה פסוק כב)
ובאו
המים
המאררים
האלה
במעיך
לצבות
בטן
ולנפל
ירך
ואמרה
האשה
אמן
׀
אמן:
(במדבר פרק ה פסוק כב)
וְיֵיעֲלוּן
מַיָא
מְלָטְטַיָא
הָאִלֵין
בִּמעַכִי
לְאַפָּחָא
מְעִין
וּלאַמסָאָה
יִרַך
וְתֵימַר
אִתְּתָא
אָמֵן
אָמֵן
:
ולנפל
-
ו'
חסר
בלישנא:
במ'
ה
,
כב;
יהו'
יג
,
ו;
יונה
א
,
ז;
יח'
מז
,
כב;
תה'
קמ
,
יא;
אס'
ט
,
כד.
אמן
אמן
-
ב':
במ'
ה
,
כב;
נחמ'
ח
,
ו.
לצבות
-
ל';
ולנפל
-
ל'
וחס';
אמן
אמן
-
ב'
במעל
ידיהם.
לצבות
בטן
-
כמו
'להצבות
בטן'
,
זהו
שימוש
פתח
שהלמ"ד
נקודה
בו;
וכן
"לַנחותם
הדרך"
(שמ'
יג
,
כא)
[כמו
'להנחותם'];
וכן
"לַראותכם
בדרך
אשר
תלכו
בה"
(דב'
א
,
לג)
[כמו
'להראותכם';
וכן
"לגיד
ביזרעאל"
(מ"ב
טו
,
טו)
-
כמו
'להגיד';
וכן
"לשמיד
מעזניה"
(יש'
כג
,
יא)
-
כמו
'להשמיד'];
וכן
לנפיל
ירך
-
להפיל
הירך
,
שהמים
מצבים
את
הבטן
ומפילים
את
הירך.
לצבות
בטן
ולנפיל
ירך
-
בטנו
וירכו
של
בועל;
או
אינו
אלא
של
נבעלת?
כשהוא
אומר
"ירכך
נופלת"
ו"בטנך
צבה"
(לעיל
,
כא)
-
הרי
של
נבעלת
אמור
(ראה
סוטה
כח
,
א).
אמן
אמן
-
קבלת
שבועה:
אמן
-
אם
איש
זה
,
אמן
-
אם
איש
אחר;
אמן
-
על
האלה
,
אמן
-
על
השבועה.
ולנפיל
-
נפתח
הלמ"ד
,
להורות
על
חסרון
ה"א
הבנין;
וכן
"לשמיד"
(יש'
כג
,
יא).
אמן
-
פעמַיִם
-
חזוק.
בשבועת
האלה
-
שבועה
שיש
עמה
אלה:
משביע
אני
עליך
אם
נטמאת;
ואם
נטמאת
-
יבואו
בה.
ואחר
זה
ביאר
איך
יהיה
הענין
אם
נטמאת
,
ואמר:
ואת
כי
שטית
מעת
היותך
תחת
אישך
וכי
נטמאת
בזאת
השטייה
עם
אי
זה
שיהיה
,
ונתן
איש
בך
את
שכבתו
מבלעדי
אישך
-
יתן
יי'
אותך
לאלה
ולשבועה
וגו';
למדנו
מזה
המקום
,
שהקללה
עם
הזכרת
השם
הנכבד
תקרא
'שבועת
האלה'
(ראה
שבועות
לה
,
ב
-
לו
,
א).
והנה
זאת
ההשבעה
הוא
,
שתאמר:
אמן
אמן
ותקבל
עליה
אלו
הקללות
אם
נטמאה
,
רוצה
לומר
,
שתהיה
ירכה
נופלת
ובטנה
צבה;
ולזה
תאמר
אמן
אמן
-
על
שתי
אלו
הקללות
(ראה
שבועות
כט
,
ב).
ולמדנו
מזה
המקום
'גלגול
שבועה';
כי
הוא
לא
השביע
אותה
'אם
נטמאת
מאיש
זה'
,
אבל
אם
נטמאת
משום
איש
שבעולם
,
שנאמר:
ויתן
איש
בך
את
שכבתו
(ראה
ספ"ב
טו).
והנה
הזכיר
הירך
תחלה
-
כי
הוא
התחיל
בעבירה
תחלה
בפסקה
רגליה
לזה
הנואף
,
ושלמות
העבירה
היה
בבטן
(ראה
ספ"ב
יח).
ואחר
זה
הפך
הסדר
,
להיות
עקר
העבֵרה
בבטן
,
ושם
גם
כן
יבאו
המים
תחלה
(ראה
סוטה
ט
,
ב).