תנ"ך - דבר
אל־בני
ישראל
איש
או־אשה
כי
יעשו
מכל־חטאת
האדם
למעל
מעל
בה'
ואשמה
הנפש
ההוא:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
דַּבֵּר֘
אֶל־בְּנֵ֣י
יִשְׂרָאֵל֒
אִ֣ישׁ
אֽוֹ־אִשָּׁ֗ה
כִּ֤י
יַֽעֲשׂוּ֙
מִכָּל־חַטֹּ֣את
הָאָדָ֔ם
לִמְעֹ֥ל
מַ֖עַל
בַּיהוָ֑ה
וְאָֽשְׁמָ֖ה
הַנֶּ֥פֶשׁ
הַהִֽוא:
(במדבר פרק ה פסוק ו)
דַּבֵּר
אֶל־בְּנֵי
יִשְׂרָאֵל
אִישׁ
אוֹ־אִשָּׁה
כִּי
יַעֲשׂוּ
מִכָּל־חַטֹּאת
הָאָדָם
לִמְעֹל
מַעַל
בַּיהוָה
וְאָשְׁמָה
הַנֶּפֶשׁ
הַהִוא:
(במדבר פרק ה פסוק ו)
דבר
אל־בני
ישראל
איש
או־אשה
כי
יעשו
מכל־חטאת
האדם
למעל
מעל
בה'
ואשמה
הנפש
ההוא:
(במדבר פרק ה פסוק ו)
דבר
אל־בני
ישראל
איש
או־אשה
כי
יעשו
מכל־חטאת
האדם
למעל
מעל
ביהוה
ואשמה
הנפש
ההוא:
(במדבר פרק ה פסוק ו)
מַלֵיל
עִם
בְּנֵי
יִשׂרָאֵל
גְּבַר
אוֹ
אִתָּא
אֲרֵי
יַעבְּדוּן
מִכָּל
חוֹבֵי
אֱנָשָׁא
לְשַׁקָרָא
שְׁקַר
קֳדָם
יְיָ
וִיחוּב
אֱנָשָׁא
הַהוּא
:
חטאת
-
ו'
חסר
(בלישנא):
*במ'
ה
,
ו;
מ"ב
יג
,
ב
,
ו;
כד
,
ג;
יר'
נ
,
כ;
יח'
יח
,
יד.
חטאת
ו'
חס'
איש
או
אשה
כי
יעשו
וילך
אחר
חטאת
מחטאת
דיהואחז
בחטאת
מנשה
ואת
חטאת
יהודה
ולא
תמצאינה
וירא
את
כל
חטאת
אביו.
חטאת
-
ו'
חס';
ואשמה
-
ל'.
למעל
מעל
ביי'
-
הרי
חזר
וכתב
כאן
פרשת
גוזל
ונשבע
לשֶקֶר
,
היא
האמורה
בפרשת
'ויקרא':
"ומעלה
מעל
ביי'
וכחש
בעמיתו"
(ה
,
כא);
ונשנית
כאן
בשביל
שני
דברים
שנתחדשו
בה:
האחד
,
שכתב
כאן
"והתודו"
(להלן
,
ז)
-
לימד
שאינו
חייב
חומש
ואשם
על
פי
עדים
עד
שיודה
בדבר;
והשיני
,
שפירש
על
גזל
הגר
שהוא
ניתן
לכהנים
(ראה
ספ"ב
ב).
חטאות
אדם
(בנוסחנו:
חטֹאת
האדם)
-
הכתובים
בפרשת
אשם
גזילות
בסוף
פרשת
'ויקרא':
"וכחש
בעמיתו
בפקדון"
וגו'
(וי'
ה
,
כא).
ובשביל
גזל
הגר
,
שאין
לו
גואל
ומת
הגר
,
נשנית
כאן.
וגם
צריכין
לנקות
עצמן
מגזל
ומשבועות
שקר;
אפי
אפילו
לגזל
גר
שמת
ואין
לו
גואלים
,
צריכים
להוציא
הגזל
מידם
ולתת
לכהן
,
כדמפרש
ואזיל;
וגם
מספק
זימה
כמו
סוטה
(ראה
להלן
,
יא
ואי')
,
ולשמור
נזירות
בטהרה
(ראה
במ'
ו).
דמאחר
שנקדשו
לחנות
סביב
לשכינה
,
צריכין
לנקות
עצמן
מכל
דופי
ומכל
ספק
,
כדי
שיהו
כמלאכים.
ויש
מפרשים
(ראה
ראב"ע):
לפי
שנכתב
בגזל
הגר
"למעול
מעל
ביי'"
(להלן
,
ו)
,
ובסוטה
"ומעלה
בו
מעל"
(להלן
,
יב)
,
סמכם
זה
לזה.
נזיר
אחר
סוטה
-
פירשו
רבותינו
(ראה
סוטה
ב
,
א)
,
שהרואה
סוטה
בקלקולה
יזיר
עצמו
מן
היין;
שהיין
מביא
לידי
זימה
,
דכתיב:
"זנות
יין
ותירוש
יקח
לב"
(הו'
ד
,
יא).
אשר
(בנוסחנו:
כי)
יעשו
מכל
חטאות
האדם
-
זאת
הפרשה
-
בגזל
הגר
,
וב'ויקרא'
כתובה
פרשת
גזל
של
ישראל
,
דכתיב:
"ונפש
כי
תחטא
ומעלה
מעל
ביי'
וכיחש
בעמיתו"
וגו'
(וי'
ה
,
כא).
אבל
בכאן
דיבר
בגזל
הגר
,
ובא
ללמדך
,
שאפילו
מת
גר
ואין
לו
גואלים
,
שצריך
להוציא
גזילה
מתחת
ידו
ולהשיב
לכהן.
וכגון
שנשבע
לשקר
,
מדבעי
חומש
ואשם;
והיינו
דכתיב
למעול
מעל
ביי'
-
שנשבע
לשקר.
אבל
אם
גזל
ולא
נשבע
,
ומת
הגר
בלא
יורשים
,
זכה
הלה
במה
שבידו.
וכן
הגוזל
את
אביו
ואת
אמו
,
נותן
לאחיו
או
ליורשיו
קרן
וחומש
ומביא
אשם;
וצריך
להוציא
גזילה
מתחת
ידו
,
ואפילו
לארנקי
של
צדקה.
וצריך
שיאמר:
זה
גזל
אבי!
כדאמרינן
ב'הגוזל
עצים'
(ב"ק
קט
,
א).
וכן
הגוזל
את
הגר
ונשבע
לו
,
צריך
להוציא
קרן
וחומש
מתחת
ידו
,
ונותן
לכהן;
הקדוש
ברוך
הוא
זכה
בו
,
ונתנו
לכהן
במתנה.
וצריך
שישיב
שוה
פרוטה
לכל
כהן
וכהן
של
אותו
בית
אב
,
דכתיב:
"האשם
המושב
ליי'
לכהן"
(להלן
,
ח)
-
צריך
שיהא
בו
כדי
השבה
לכל
כהן
וכהן
,
מדכתיב
"לכהן"
,
ולא
'לכהנים'.
ואם
רוצה
לצאת
ידי
חובתו
,
אם
אין
שם
שוה
פרוטה
לכל
כהן
,
יוסיף
משלו
עד
שיהא
שם
שוה
פרוטה
לכל
כהן
וכהן
של
אותו
בית
-
אב.
וטעם
מכל
חטאת
האדם
-
כמו
"מכל
אשר
יעשה
האדם
לחטוא
בהנה"
(וי'
ה
,
כב):
מכל
מה
שיחטא
איש
לאיש
,
"וכחש
בעמיתו..."
(שם
,
כא).
ואמר
למעול
מעל
ביי'
-
שישבע
בשמו
לשקר
(ראה
שם
,
כב)
ויאשם
לפניו;
ולפי
שכבר
הוזכר
החטא
הזה
,
ולא
בא
לחדש
אלא
גזל
הגר
,
דבר
בו
בלשון
קצרה.
ואמר
בכאן
איש
או
אשה
-
מפני
שאין
דרך
האשה
לגזול
,
ואולי
לא
יחייב
אותה
הכתוב
בחומש
ואשם
כאיש.
והזכיר
"וכל
תרומה
לכל
קדשי
בני
ישראל..."
(להלן
,
ט)
-
לומר
שאם
נתנו
התרומה
"לכהן"
(שם)
תהיה
שלו
,
והגוזל
אותה
ממנו
נדון
בדין
אשם
גזלות
,
ולכך
הזכירה
בכאן;
או
שבא
להשלים
תורת
הכהנים
בתרומה
,
כי
עדיין
לא
הזכירה
,
רק
ברמז:
"מלאתך
ודמעך
לא
תאחר"
(שמ'
כב
,
כח)
,
וכן
אמר
"הם
יאכלו
בלחמו"
(וי'
כב
,
יא)
,
אבל
לא
ביאר
דין
התרומה
שתנתן
לכהן
כלל;
והזכיר
המעשר
בסוף
תורת
כהנים
שיהיה
"קדש
ליי'"
(וי'
כז
,
ל)
,
ועכשו
בא
לצוות
בתרומה
ובקדשים
שיהיו
לכהנים
במתנת
הבעלים
,
שיתנו
אותה
להם
לרצונם
,
לומר
שטובת
הנאה
לבעלים.
ולא
נזכרה
מנחת
הסוטה
עם
שאר
המנחות
בתורת
כהנים
,
בעבור
שהיא
מנחת
קנאות
ואינה
לכפרה
,
והשלים
בכאן
את
דינה
(ראה
להלן
,
יא
-
לא);
ועוד
,
כי
בעבור
שייחס
את
העם
לבית
אבותם
(פרק
א)
,
נתן
להם
דת
ודין
לדעת
הממזרים
,
שאינם
בני
בעלי
אמותם
,
כאשר
יבא
חשד
בלב
האיש
על
אשתו.
וכן
השלים
בקרבנות
דין
הנזיר
(ראה
במ'
ו
,
א
-
כא)
,
כי
אחרי
שהוקם
המשכן
ונבדלו
מהן
הטמאים
לקח
מבחוריהם
לנזירים
(ע"פ
עמ'
ב
,
יא)
,
אשר
צבאו
פתח
אהל
מועד
(ע"פ
שמ'
לח
,
ח)
,
לעמוד
לפני
יי'
לשרתו
ולברך
את
שמו
(ע"פ
דב'
י
,
ח).
ועוד
,
כי
האשה
שתִדוֹר
בנזירות
-
הפך
הסוטה
,
ולפיכך
אמר
בפרשה
"איש
או
אשה
כי
יפליא"
(במ'
ו
,
ב).
ורבותינו
אמרו
עוד
(סוטה
ב
,
א):
למה
נסמכה
פרשת
נזיר
לפרשת
סוטה?
-
שכל
הרואה
סוטה
בקלקולה
יזיר
עצמו
מן
היין;
והטעם
,
"כי
זנות
יין
ותירוש
יקח
לב"
(הו'
ד
,
יא).
וגִדוּל
השער
-
הֶפך
הבחורים
המסלסלים
שער
ראשם
להתנאות
,
והָגִדוּל
יוליד
עוד
דאגה
בלב
איש
(ע"פ
מש'
יב
,
כה);
ולפיכך
הוא
קדוש
וצריך
להשתמר
מן
הטומאה
,
כי
הוא
ככהן
המשרת
לאלהיו.
איש
או
אשה
כי
יעשו
מכל
חטאת
האדם
למעול
מעל
ביי'
-
רוצה
לומר:
בחטאת
האדם:
מה
שיחטא
האדם
לחבירו
,
כמו
שגזל
ממנו
או
שכחש
בעמיתו
בפקדון
או
בתשומת
יד
(ראה
וי'
ה
,
כא).
ואמר:
למעול
מעל
ביי'
-
שכחש
בעמיתו
ונשבע
על
שקר
(ראה
שם
,
כב).
וכבר
נתבאר
בסוף
פרשת
'ויקרא'
(שם
,
כג
-
כו)
דין
זה
הענין
בכללות;
ולא
נשנית
זאת
הפרשה
בזה
המקום
כי
אם
מפני
מה
שנתחדש
בה
,
והוא
שאם
מת
הנגזל
ואין
לאיש
גואל
להשיב
האשם
אליו
,
הנה
ישיב
האשם
עם
החומש
לכהן
,
ואחר
יביא
אשמו
לכפר
עליו
,
כי
לא
תשלם
לו
הכפרה
בעוד
שהוא
מחזיק
בגזל
(ראה
ספ"ב
ב;
משנה
ב"ק
ט
,
יב).
וממה
שאמר
והתודו
את
חטאתם
אשר
עשו
-
למדנו
,
שחייב
החוטא
להתודות
על
חטאו
,
ואע"פ
שכבר
נענש
עליו;
הלא
תראה
שזה
הגוזל
,
שהוא
משיב
הגזלה
ומוסיף
חומש
ומביא
קרבן
,
חייב
להתודות
(ראה
שם).
ולזה
יתבאר
שכל
חייבי
מיתה
חייבים
להתודות
,
כדי
שתהיה
להם
כפרה;
כי
העונש
לא
יכפר
עליהם
בזולת
הוידוי
(ראה
שם;
משנה
סנה'
ו
,
ב).
וכבר
נתבאר
זה
גם
כן
בכללות
,
לפי
שמצאנו
שעל
הקרבנות
היו
הבעלים
מתודים
(ראה
וי'
ה
,
ה;
טז
,
כא
ועוד);
וזה
מבואר
בהרבה
מהם.
והנה
החומש
אינו
מעכב
הכפרה
(ראה
משנה
ב"ק
ט
,
יב)
,
שנאמר:
האשם
המושב
ליי'
לכהן
-
והנה
האשם
הוא
הקרן
,
שנאמר:
והביא
(ע"פ
וי'
ה
,
ו)
את
אשמו
בראשו.
וידמה
,
שזכר
בזה
המקום
זאת
הפרשה
-
להסיר
הרע
מהמחנה
אשר
יביא
למריבה
וקטטה
,
והוא
שיהיה
האדם
נזהר
מלהחזיק
בממון
חבירו
שלא
כדין
,
ולא
יסמך
על
חולשת
שכנגדו
שאין
לו
גואלים;
כי
התורה
שָׂמה
גואליו
-
היותר
נכבדים
שבישראל
,
להשיב
האשם
אליהם
,
כדי
שלא
יְהַנּוּ
לו
מעשיו
המגונים.
וראוי
שתדע
,
שהכהן
המכפר
עליו
באיל
האשם
זוכה
בכסף
הגזל
אם
מת
הנגזל
ואין
לו
גואל
,
שנאמר:
והיה
(לפנינו
ללא
'והיה')
האשם
המושב
ליי'
לכהן
מלבד
איל
הכפורים
אשר
יכפר
בו
עליו
-
למדנו
מזה
,
שהכהן
הזוכה
באיל
האשם
זוכה
עוד
בכסף
האשם
(ראה
ספ"ב
ד)
,
ולזה
אמר:
מלבד;
וזהו
סבת
זְכוֹתוֹ
בו
,
מפני
שהוא
יכפר
בו
עליו.
ולפי
שבארנו
בפרשת
'צו'
באשם
,
ש"אשר
יכפר
בו
לו
יהיה"
(וי'
ז
,
ז)
,
ביאר
בכאן
שגם
הכסף
,
אשר
עליו
בא
האשם
,
יִזכה
בו
הכהן
המכפר
בו
,
והם
אנשי
המשמרת
המשמשים
אז
(ראה
שם);
כי
כבר
נקרא
'מכפר'
-
הראוי
לכפר
אז
,
כמו
שנתבאר
במה
שקדם
(וי'
ז
,
ז).