תנ"ך - ואם־אין
לאיש
גאל
להשיב
האשם
אליו
האשם
המושב
לה'
לכהן
מלבד
איל
הכפרים
אשר
יכפר־בו
עליו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְאִם־אֵ֨ין
לָאִ֜ישׁ
גֹּאֵ֗ל
לְהָשִׁ֤יב
הָאָשָׁם֙
אֵלָ֔יו
הָאָשָׁ֛ם
הַמּוּשָׁ֥ב
לַיהוָ֖ה
לַכֹּהֵ֑ן
מִלְּבַ֗ד
אֵ֚יל
הַכִּפֻּרִ֔ים
אֲשֶׁ֥ר
יְכַפֶּר־בּ֖וֹ
עָלָֽיו:
(במדבר פרק ה פסוק ח)
וְאִם־אֵין
לָאִישׁ
גֹּאֵל
לְהָשִׁיב
הָאָשָׁם
אֵלָיו
הָאָשָׁם
הַמּוּשָׁב
לַיהוָה
לַכֹּהֵן
מִלְּבַד
אֵיל
הַכִּפֻּרִים
אֲשֶׁר
יְכַפֶּר־בּוֹ
עָלָיו:
(במדבר פרק ה פסוק ח)
ואם־אין
לאיש
גאל
להשיב
האשם
אליו
האשם
המושב
לה'
לכהן
מלבד
איל
הכפרים
אשר
יכפר־בו
עליו:
(במדבר פרק ה פסוק ח)
ואם־אין
לאיש
גאל
להשיב
האשם
אליו
האשם
המושב
ליהוה
לכהן
מלבד
איל
הכפרים
אשר
יכפר־בו
עליו:
(במדבר פרק ה פסוק ח)
וְאִם
לֵית
לִגבַר
פָּרִיק
לְאָתָבָא
חוֹבְתָא
לֵיהּ
חוֹבְתָא
דִּמתִיב
קֳדָם
יְיָ
לְכָהֲנָא
בָּר
מִדְּכַר
כִּפּוּרַיָא
דִּיכַפַּר
בֵּיהּ
עֲלוֹהִי
:
ואם
-
אין
-
ג':
כל
'וידבר'
(ספר
במדבר:
במ'
ה
,
ח;
כז
,
ט
,
י
,
יא
-
נמנים
כמקרה
אחד);
ש"א
יא
,
ג;
יש'
נ
,
ב.
לאיש
-
ל"ב
(בקמץ):
*בר'
מג
,
ו
,
יא;
מה
,
כב;
וי'
יז
,
ד;
כה
,
כז;
במ'
ה
,
ח;
דב'
כב
,
טז;
כה
,
ט;
שו'
טז
,
יט;
ש"א
ב
,
טו;
ט
,
ז;
יז
,
כו
,
כז;
כו
,
כג;
ש"ב
יב
,
ד;
יח
,
יא;
מ"א
ח
,
לט;
מ"ב
כב
,
טו;
יר'
כו
,
יא
,
טז;
מל'
ב
,
יב;
מש'
טו
,
כג;
כ
,
ג
,
יז;
כד
,
כט;
איוב
ב
,
ד;
רות
ג
,
ג;
אס'
ו
,
ט
,
יא;
דנ'
יב
,
ו;
דה"ב
ו
,
ל;
לד
,
כג.
המושב
-
ב':
בר'
מג
,
יב;
*במ'
ה
,
ח.
המושב
ב'
ואת
הכסף
המושב
האשם
המושב.
ואם
אין
לאיש
גואל
-
שמת
התובע
שהשביעו
,
ואין
לו
יורשין.
להשיב
האשם
אליו
-
כשנמלך
זה
להתודות
על
עונו.
ואמרו
רבותינו
(ב"ק
קט
,
א):
וכי
יש
לך
אדם
בישראל
שאין
לו
יורשין
-
או
אח
או
בן
אח
או
שאר
בשר
הקרוב
קרוב
ממשפחת
אביו
למעלה
עד
יעקב?!
אלא
זה
הגר
שמת
ואין
לו
יורשין.
האשם
המושב
-
זה
הקרן
והחומש
(ראה
ב"ק
קי
,
א).
ליי'
לכהן
-
קנאוֹ
השם
ונתנוֹ
לכהן
שבאותו
משמר
(ראה
ב"ק
קט
,
ב).
מלבד
איל
הכפורים
-
האמור
ב'ויקרא'
(ה
,
כה)
,
שהוא
צריך
להביא.
מלבד
איל
האשָם
האמור
ב'ויקרא'
(ה
,
כה).
האשם
המושב
-
הקרן
,
ישיב
לכהנים.
המושב
ליי'
-
בעבור
יראת
השם
השיבו.
וגם
צריכין
לנקות
עצמן
מגזל
ומשבועות
שקר;
אפי
אפילו
לגזל
גר
שמת
ואין
לו
גואלים
,
צריכים
להוציא
הגזל
מידם
ולתת
לכהן
,
כדמפרש
ואזיל;
וגם
מספק
זימה
כמו
סוטה
(ראה
להלן
,
יא
ואי')
,
ולשמור
נזירות
בטהרה
(ראה
במ'
ו).
דמאחר
שנקדשו
לחנות
סביב
לשכינה
,
צריכין
לנקות
עצמן
מכל
דופי
ומכל
ספק
,
כדי
שיהו
כמלאכים.
ויש
מפרשים
(ראה
ראב"ע):
לפי
שנכתב
בגזל
הגר
"למעול
מעל
ביי'"
(להלן
,
ו)
,
ובסוטה
"ומעלה
בו
מעל"
(להלן
,
יב)
,
סמכם
זה
לזה.
נזיר
אחר
סוטה
-
פירשו
רבותינו
(ראה
סוטה
ב
,
א)
,
שהרואה
סוטה
בקלקולה
יזיר
עצמו
מן
היין;
שהיין
מביא
לידי
זימה
,
דכתיב:
"זנות
יין
ותירוש
יקח
לב"
(הו'
ד
,
יא).
אשר
(בנוסחנו:
כי)
יעשו
מכל
חטאות
האדם
-
זאת
הפרשה
-
בגזל
הגר
,
וב'ויקרא'
כתובה
פרשת
גזל
של
ישראל
,
דכתיב:
"ונפש
כי
תחטא
ומעלה
מעל
ביי'
וכיחש
בעמיתו"
וגו'
(וי'
ה
,
כא).
אבל
בכאן
דיבר
בגזל
הגר
,
ובא
ללמדך
,
שאפילו
מת
גר
ואין
לו
גואלים
,
שצריך
להוציא
גזילה
מתחת
ידו
ולהשיב
לכהן.
וכגון
שנשבע
לשקר
,
מדבעי
חומש
ואשם;
והיינו
דכתיב
למעול
מעל
ביי'
-
שנשבע
לשקר.
אבל
אם
גזל
ולא
נשבע
,
ומת
הגר
בלא
יורשים
,
זכה
הלה
במה
שבידו.
וכן
הגוזל
את
אביו
ואת
אמו
,
נותן
לאחיו
או
ליורשיו
קרן
וחומש
ומביא
אשם;
וצריך
להוציא
גזילה
מתחת
ידו
,
ואפילו
לארנקי
של
צדקה.
וצריך
שיאמר:
זה
גזל
אבי!
כדאמרינן
ב'הגוזל
עצים'
(ב"ק
קט
,
א).
וכן
הגוזל
את
הגר
ונשבע
לו
,
צריך
להוציא
קרן
וחומש
מתחת
ידו
,
ונותן
לכהן;
הקדוש
ברוך
הוא
זכה
בו
,
ונתנו
לכהן
במתנה.
וצריך
שישיב
שוה
פרוטה
לכל
כהן
וכהן
של
אותו
בית
אב
,
דכתיב:
"האשם
המושב
ליי'
לכהן"
(להלן
,
ח)
-
צריך
שיהא
בו
כדי
השבה
לכל
כהן
וכהן
,
מדכתיב
"לכהן"
,
ולא
'לכהנים'.
ואם
רוצה
לצאת
ידי
חובתו
,
אם
אין
שם
שוה
פרוטה
לכל
כהן
,
יוסיף
משלו
עד
שיהא
שם
שוה
פרוטה
לכל
כהן
וכהן
של
אותו
בית
-
אב.
איש
או
אשה
כי
יעשו
מכל
חטאת
האדם
למעול
מעל
ביי'
-
רוצה
לומר:
בחטאת
האדם:
מה
שיחטא
האדם
לחבירו
,
כמו
שגזל
ממנו
או
שכחש
בעמיתו
בפקדון
או
בתשומת
יד
(ראה
וי'
ה
,
כא).
ואמר:
למעול
מעל
ביי'
-
שכחש
בעמיתו
ונשבע
על
שקר
(ראה
שם
,
כב).
וכבר
נתבאר
בסוף
פרשת
'ויקרא'
(שם
,
כג
-
כו)
דין
זה
הענין
בכללות;
ולא
נשנית
זאת
הפרשה
בזה
המקום
כי
אם
מפני
מה
שנתחדש
בה
,
והוא
שאם
מת
הנגזל
ואין
לאיש
גואל
להשיב
האשם
אליו
,
הנה
ישיב
האשם
עם
החומש
לכהן
,
ואחר
יביא
אשמו
לכפר
עליו
,
כי
לא
תשלם
לו
הכפרה
בעוד
שהוא
מחזיק
בגזל
(ראה
ספ"ב
ב;
משנה
ב"ק
ט
,
יב).
וממה
שאמר
והתודו
את
חטאתם
אשר
עשו
-
למדנו
,
שחייב
החוטא
להתודות
על
חטאו
,
ואע"פ
שכבר
נענש
עליו;
הלא
תראה
שזה
הגוזל
,
שהוא
משיב
הגזלה
ומוסיף
חומש
ומביא
קרבן
,
חייב
להתודות
(ראה
שם).
ולזה
יתבאר
שכל
חייבי
מיתה
חייבים
להתודות
,
כדי
שתהיה
להם
כפרה;
כי
העונש
לא
יכפר
עליהם
בזולת
הוידוי
(ראה
שם;
משנה
סנה'
ו
,
ב).
וכבר
נתבאר
זה
גם
כן
בכללות
,
לפי
שמצאנו
שעל
הקרבנות
היו
הבעלים
מתודים
(ראה
וי'
ה
,
ה;
טז
,
כא
ועוד);
וזה
מבואר
בהרבה
מהם.
והנה
החומש
אינו
מעכב
הכפרה
(ראה
משנה
ב"ק
ט
,
יב)
,
שנאמר:
האשם
המושב
ליי'
לכהן
-
והנה
האשם
הוא
הקרן
,
שנאמר:
והביא
(ע"פ
וי'
ה
,
ו)
את
אשמו
בראשו.
וידמה
,
שזכר
בזה
המקום
זאת
הפרשה
-
להסיר
הרע
מהמחנה
אשר
יביא
למריבה
וקטטה
,
והוא
שיהיה
האדם
נזהר
מלהחזיק
בממון
חבירו
שלא
כדין
,
ולא
יסמך
על
חולשת
שכנגדו
שאין
לו
גואלים;
כי
התורה
שָׂמה
גואליו
-
היותר
נכבדים
שבישראל
,
להשיב
האשם
אליהם
,
כדי
שלא
יְהַנּוּ
לו
מעשיו
המגונים.
וראוי
שתדע
,
שהכהן
המכפר
עליו
באיל
האשם
זוכה
בכסף
הגזל
אם
מת
הנגזל
ואין
לו
גואל
,
שנאמר:
והיה
(לפנינו
ללא
'והיה')
האשם
המושב
ליי'
לכהן
מלבד
איל
הכפורים
אשר
יכפר
בו
עליו
-
למדנו
מזה
,
שהכהן
הזוכה
באיל
האשם
זוכה
עוד
בכסף
האשם
(ראה
ספ"ב
ד)
,
ולזה
אמר:
מלבד;
וזהו
סבת
זְכוֹתוֹ
בו
,
מפני
שהוא
יכפר
בו
עליו.
ולפי
שבארנו
בפרשת
'צו'
באשם
,
ש"אשר
יכפר
בו
לו
יהיה"
(וי'
ז
,
ז)
,
ביאר
בכאן
שגם
הכסף
,
אשר
עליו
בא
האשם
,
יִזכה
בו
הכהן
המכפר
בו
,
והם
אנשי
המשמרת
המשמשים
אז
(ראה
שם);
כי
כבר
נקרא
'מכפר'
-
הראוי
לכפר
אז
,
כמו
שנתבאר
במה
שקדם
(וי'
ז
,
ז).