תנ"ך - וכל־תרומה
לכל־קדשי
בני־ישראל
אשר־יקריבו
לכהן
לו
יהיה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְכָל־תְּרוּמָ֞ה
לְכָל־קָדְשֵׁ֧י
בְנֵי־יִשְׂרָאֵ֛ל
אֲשֶׁר־יַקְרִ֥יבוּ
לַכֹּהֵ֖ן
ל֥וֹ
יִהְיֶֽה:
(במדבר פרק ה פסוק ט)
וְכָל־תְּרוּמָה
לְכָל־קָדְשֵׁי
בְנֵי־יִשְׂרָאֵל
אֲשֶׁר־יַקְרִיבוּ
לַכֹּהֵן
לוֹ
יִהְיֶה:
(במדבר פרק ה פסוק ט)
וכל־תרומה
לכל־קדשי
בני־ישראל
אשר־יקריבו
לכהן
לו
יהיה:
(במדבר פרק ה פסוק ט)
וכל־תרומה
לכל־קדשי
בני־ישראל
אשר־יקריבו
לכהן
לו
יהיה:
(במדבר פרק ה פסוק ט)
וְכָל
אַפרָשׁוּתָא
לְכָל
קֻדשַׁיָא
דִבנֵי
יִשׂרָאֵל
דִּיקָרְבוּן
לְכָהֲנָא
דִּילֵיהּ
יְהֵי
:
וכל
-
ט'
ראשי
פסוקים
בסיפרא:
*במ'
ה
,
ט;
ז
,
פח;
טז
,
לד;
יט
,
טו
,
טז
,
כב;
לא
,
יח
,
כ;
לו
,
ח.
וכל
תרומה
וגו'
-
אמר
רבי
ישמעאל
(ראה
ספ"ב
ה):
וכי
תרומה
מקריבין
לכהן
,
והלא
הוא
מחזר
אחריה
לבית
הגרנות?!
ומה
תלמוד
לומר
אשר
יקריבו
לכהן?
-
אילו
הבִּכּורים
,
שנאמר
בהם
"תביא
בית
יי'
אלהיך"
(שמ'
כג
,
יט);
ואיני
יודע
מה
יעשה
בהם
,
תלמוד
לומר:
לכהן
לו
יהיה
-
בא
הכתוב
ולימד
על
הבִּכּורים
שיהיו
ניתנין
לכהן.
וכל
תרומה
-
תרומת
ראשית
שישראל
מפריש
ותרומת
מעשר
שהלוים
מפרישים
,
המפורשין
בפרשת
'שלח
לך'
(צ"ל:
בפרשת
'קרח';
ראה
במ'
יח).
וכל
תרומה
לכל
קדשי
-
לפי
שגֵזֶל
הגר
נותן
לאנשי
משמר
,
שאינו
יכול
ליתנו
אלא
לאותם
שמקריבים
את
האשם
,
אומר
,
שתרומתו
יכול
ליתן
לכל
כהן
שירצה.
וכל
תרומה
לכל
קדשי
בני
ישראל
-
יאמר
,
כי
כל
תרומה
אשר
יקדישו
בני
ישראל
אותה
,
כלומר:
שירימו
ויקדישוה
-
תהיה
לכהן.
כי
בעבור
שאין
לתרומה
שִעור
אמר
הכתוב
,
כי
כל
אשר
יפרישו
ממנה
תהיה
לכהן
,
כאשר
יקריבו
אותה
הבעלים
לתתה
אליו
,
לא
שיטלנה
הכהן
בזרוע;
וזהו
פשוטו
של
מקרא.
וכך
אמרו
בסיפרי
(ספ"ב
ה):
רבי
עקיבא
אומר:
בא
הכתוב
ללמדך
,
שאם
רצה
לעשות
כל
גרנו
תרומה
-
רשאי
,
ובלבד
שישייר
מקצת.
ועוד
שנו
שם
בסיפרי:
אשר
יקריבו
לכהן
-
אמר
רבי
ישמעאל:
וכי
תרומה
מקריבין
לכהן?
מה
תלמוד
לומר
אשר
יקריבו
לכהן
לו
יהיה?
-
לפי
שהוא
אומר
"ראשית
בכורי
אדמתך"
וגו'
(שמ'
כג
,
יט)
,
אבל
לא
שמענו
מה
יעשה
בהם
,
תלמוד
לומר:
אשר
יקריבו
לכהן
לו
יהיה
-
בא
הכתוב
ולימד
על
הבִּכּוּרים
שיהיו
ניתנין
לכהן.
ופירש
רבנו
שלמה:
וכי
תרומה
מקריבין
לכהן
,
והלא
הוא
עצמו
מחזר
עליה
בבית
הגרנות?!
-
ואינו
מחוור;
אבל
פירושה
,
כי
על
דעת
רבי
ישמעאל
לא
יבא
לשון
'הקרבה'
בתורה
אלא
בקרֵבים
על
גבי
המזבח
,
לפיכך
דרש
אשר
יקריבו
בבִּכּוּרים
,
שהם
טעונין
תנופה
והגשה;
יאמר
הכתוב
,
כי
כל
הבִּכורים
אשר
יקריבו
הבעלים
לַשם
-
לכהן
המקריב
לו
יהיה.
ומה
שאמרו
(ספ"ב
ה):
לפי
שנאמר
"תביא
בית
יי'
אלהיך"
(שמ'
כג
,
יט)
,
ואיני
יודע
מה
יעשה
בהן
-
לומר
שעדיין
לא
למדנו
בבִכורים
שיהו
ממתנות
כהונה
כלל
,
ובכאן
הוא
שלימד
עליהן
תחלה
שיהו
נתונים
לכהן;
אבל
אחרי
כן
חזר
ושְנָאָהּ
בפרשת
מתנות
הכהונה:
"בכורי
כל
אשר
בארצם...
לך
יהיה"
(במ'
יח
,
יג)
,
ששם
חזר
ושנה
גם
כן
תרומה
וקדשים
,
כדי
שיכלול
כל
מתנות
הכהונה
יחד
ויכרות
בכולן
"ברית
מלח"
(שם
,
יט).
ועוד
לדברים
שנתחדשו
שם
בפרשה
,
"כל
טהור
בביתך
יאכלנו"
(שם
,
יג);
ולמדנו
עוד
מכאן
(ראה
משנה
ביכורים
ג
,
יב)
,
שיהו
הבִּכורים
לאנשי
משמר
אשר
יקריבו
אותם
,
ואינם
לכל
כהן
שירצה
כתרומה.
וכל
תרומה
לכל
קדשי
בני
ישראל
אשר
יקריבו
לכהן
לו
יהיה
-
לפי
שזכר
(ראה
לעיל
,
ח)
שכסף
האשָם
מחוייב
לתת
לכהנים
העובדים
אז
,
זכר
בזה
המקום
הדברים
שהם
בבחירת
הבעלים
לתתם
לכל
כהן
שירצו
,
והם
הדברים
שלא
יהיו
מצורפים
לקרבן
,
כמו
תרומה
גדולה
וחלה
ומה
שידמה
להם
מהמתנות
שלא
יצורפו
לקרבן.
ואולם
התרומה
לכל
קדשי
בני
ישראל
אשר
יקריבו
לכהן
-
הקדשים
שהם
להקריב
קרבן
,
כמו
הענין
בחלות
תודה
,
הנה
תהיה
תרומת
החלות
ההם
לכהן
המקריב
התודה
,
כמו
שנזכר
בפרשת
'צו'
(וי'
ז
,
יד).
ולזה
סמך
זה
הענין
לכסף
האשם
שזוכה
בו
הכהן
המקריב
האשם
,
כי
כמו
כן
יזכה
בתרומת
חלות
התודה
הכהן
המקריב
התודה;
ואולם
קדשיו
שאין
נמשכים
לקרבן
-
הם
לבעלים
לתתם
למי
שירצו
מן
הכהנים;
ולזה
אמר:
איש
את
קדשיו
לו
יהיו
איש
אשר
יתן
לכהן
לו
יהיה
(ראה
ספ"ב
ו).