תנ"ך - מיין
ושכר
יזיר
חמץ
יין
וחמץ
שכר
לא
ישתה
וכל־משרת
ענבים
לא
ישתה
וענבים
לחים
ויבשים
לא
יאכל:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
מִיַּ֤יִן
וְשֵׁכָר֙
יַזִּ֔יר
חֹ֥מֶץ
יַ֛יִן
וְחֹ֥מֶץ
שֵׁכָ֖ר
לֹ֣א
יִשְׁתֶּ֑ה
וְכָל־מִשְׁרַ֤ת
עֲנָבִים֙
לֹ֣א
יִשְׁתֶּ֔ה
וַעֲנָבִ֛ים
לַחִ֥ים
וִיבֵשִׁ֖ים
לֹ֥א
יֹאכֵֽל:
(במדבר פרק ו פסוק ג)
מִיַּיִן
וְשֵׁכָר
יַזִּיר
חֹמֶץ
יַיִן
וְחֹמֶץ
שֵׁכָר
לֹא
יִשְׁתֶּה
וְכָל־מִשְׁרַת
עֲנָבִים
לֹא
יִשְׁתֶּה
וַעֲנָבִים
לַחִים
וִיבֵשִׁים
לֹא
יֹאכֵל:
(במדבר פרק ו פסוק ג)
מיין
ושכר
יזיר
חמץ
יין
וחמץ
שכר
לא
ישתה
וכל־משרת
ענבים
לא
ישתה
וענבים
לחים
ויבשים
לא
יאכל:
(במדבר פרק ו פסוק ג)
מיין
ושכר
יזיר
חמץ
יין
וחמץ
שכר
לא
ישתה
וכל־משרת
ענבים
לא
ישתה
וענבים
לחים
ויבשים
לא
יאכל:
(במדבר פרק ו פסוק ג)
מֵחֲמַר
חֲדַת
וְעַתִּיק
יִזַר
חַל
דַּחֲמַר
חֲדַת
וְחַל
דַּחֲמַר
עַתִּיק
לָא
יִשׁתֵּי
וְכָל
מַתרוּת
עִנבִּין
לָא
יִשׁתֵּי
וְעִנבִּין
רַטִיבִין
וְיַבִּישִׁין
לָא
יֵיכוֹל
:
יאכל
-
י"ג:
*וי'
כא
,
כב;
במ'
ו
,
ג
,
ד;
דב'
כח
,
נה;
יש'
ז
,
טו
,
כב;
מד
,
טז;
סה
,
כב;
איוב
ה
,
ה;
לא
,
ח;
מ
,
טו;
קה'
ה
,
יא
,
טז.
מיין
ושכר
-
כתרגומו:
"מחמר
חדת
ועתיק";
שהיין
הישן
משכר.
כל
משרת
-
לשון
צביעה
במים
וכל
משקה;
ובלשון
משנה
יש
הרבה:
אין
שורין
דיו
סממנין
(ראה
משנה
שבת
א
,
ה);
נזיר
ששרה
פתו
ביין
(ראה
משנה
נזיר
ו
,
א).
משרת
ענבים
-
פירש
מנחם
(מגזרת)
"ושרת
את
אחיו"
(במ'
ח
,
כו);
והרי
המ"ם
כמו
מ"ם
של
"מרמס"
(יש'
י
,
ו)
ושל
"משמר"
(בר'
מ
,
ג)
ושל
"משמן
בשרו
ירזה"
(יש'
יז
,
ד).
ולא
יתכן
לשון
'שירות'
,
כי
אם
אצל
עבודת
בני
אדם
לאדוניהם!
לכן
אומר
אני
,
שמשרת
-
מחטופי
למ"ד
פעל
הוא
,
מגזרת
'שרה'
,
כמו
"מקנת
כסף"
(שמ'
יב
,
מד)
מגזרת
'קנה'.
ופרשתו
,
אם
לא
נמצא
במקרא
-
נמצא
בלשון
התלמוד
(נזיר
לז
,
א):
נזיר
ששרה
פתו
ביין.
ואם
מלשון
המקרא
,
הרי
מצינו
בירמיה
"אם
לא
שריתיך
לטוב"
(יר'
טו
,
יא)
,
ופרשו
כמו
"משרא
קיטרין"
שבדניאל
(דנ'
ה
,
יב)
,
כלומר:
פתחתיך
מן
האזיקים;
כמעשה
שהיה
(ראה
יר'
לז).
ואמר
"שֵרִיתִך"
כמו
"וזֵרִתי
פרש
על
פניכם"
(מל'
ב
,
ג)
מגזרת
"זרה
הלאה"
(במ'
יז
,
ב).
אף
כאן
משרת
ענבים
-
כל
מה
שנבדל
ונופל
מן
הענבים
,
כאדם
הנבדל
וניתר
מקשר
הכבלים
והזיקים
שקשור
בהם.
וטעם
מיין
ושכר
-
אם
נדר
להיותו
נזיר
וקדוש
,
מיין
ושכר
יזיר.
על
דעת
המעתיקים
(ראה
ספ"ב
כג)
,
ששכר
-
מהתירוש.
ואחרים
אמרו:
שכר
ממש;
כל
דבר
שישתכר
אדם
ממנו.
וטעם
חומץ
יין
והמשרת
והענבים
-
לשום
גדר
כדי
שירחק
מהיין
כלל
(ראה
במ"ר
י
,
ח).
ובאשת
מנוח
פירש
"כל
טומאה":
"כל
אשר
יצא
מגפן
היין"
(שו'
יג
,
יד).
משרת
-
אין
לו
חבר
,
והתי"ו
לסמיכת
לשון
נקבה;
וטעמו:
כל
דבר
שימס
עם
ענבים.
ויש
אומרים
(ראה
נזיר
לז
,
א):
משקה
מבושל.
משרת
,
וכל
משרת
-
לומר
,
שהֶיתר
מצטרף
לאיסור
-
דברי
רבי
עקיבא
(ראה
נזיר
לז
,
א);
שאם
אכל
חצי
זית
פת
עם
חצי
זית
ענבים
,
חייב.
ודין
זה
אינו
אלא
בנזיר;
דאמר
רבי
יוחנן
(ראה
פסחים
מג
,
ב):
בכל
התורה
כולה
אין
היתר
מצטרף
לאיסור
,
אלא
בנזיר;
דחידוש
הוא
,
ומחידוש
לא
גמרינן.
ובפסחים
בפרק
'אילו
עוברין'
(מה
,
א)
מפרש:
משום
דהוי
חטאת
ונזיר
שני
כתובים
הבאים
כאחד
-
אין
מלמדין.
ורבותינו
אמרו
(שם
מד
,
ב):
משרת
,
וכל
משרת
-
ליתן
טעם
כעיקר.
שאם
שרה
ענבין
במים
,
ויש
במים
טעם
יין
,
חייב
,
אם
שְתָאָן;
והוא
הדין
לכל
איסורין
שבתורה
,
שטעם
אסור
כעיקר.
אבל
אינו
לוקה
עליו
,
כדפרישית
בחולין
(צח
,
ב
-
צט
,
א;
ראה
תוספות
ד"ה
'רבא');
וטעם:
משום
דשאר
איסורין
לא
ילפינן
מנזיר
אלא
מן
הדין
,
ואין
עונשין
מן
הדין
(ראה
ספ"ב
כג).
והאי
לאו
חידוש
הוא
,
דבמִדִין
נמי
אסר
טעם
כעיקר;
ולאו
שני
כתובין
הבאים
כאחד
נינהו
,
דמצרך
צריכי.
מיין
ושכר
יזיר
-
רוצה
לומר:
מכל
יין
,
חדש
או
ישן
(ראה
ת"א).
ונקרא
היין
הישן
שכר
,
להיותו
יותר
חזק
ויותר
מְשַכר.
וכן
היין
או
השכר
שנשתנה
ונעשה
חומץ
,
אסור
לנזיר
לשתות
מהחומץ
,
שנאמר
חומץ
יין
וחומץ
שכר
לא
ישתה
(ראה
ספ"ב
כג).
ואין
צריך
לומר
החומץ
שהוא
מן
היין
בעצמו
,
אבל
אפילו
נשרו
ענבים
במים
או
במשקה
אחר
,
אסור
לו
לשתותו
,
שנאמר:
וכל
משרת
ענבים
לא
ישתה
(ראה
ספ"ב
כג).
ואין
צריך
לומר
זה
,
שהוא
באופן
-
מה
מסוג
היין
,
אבל
גם
הענבים
אסור
לו
לאכלם;
ולא
הלחים
לבד
,
אלא
אפילו
היבשים
,
שנאמר
וענבים
לחים
ויבשים
לא
יאכל.