תנ"ך - דבר
אל־בני
ישראל
לאמר
איש
איש
כי־יהיה־טמא
׀
לנפש
או
בדרך
רחקה
לכם
או
לדרתיכם
ועשה
פסח
לה':
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
דַּבֵּ֛ר
אֶל־בְּנֵ֥י
יִשְׂרָאֵ֖ל
לֵאמֹ֑ר
אִ֣ישׁ
אִ֣ישׁ
כִּי־יִהְיֶֽה־טָמֵ֣א
׀
לָנֶ֡פֶשׁ
אוֹ֩
בְדֶ֨רֶךְ
רְחֹקָ֜ה
לָכֶ֗ם
א֚וֹ
לְדֹרֹ֣תֵיכֶ֔ם
וְעָ֥שָׂה
פֶ֖סַח
לַיהוָֽה:
(במדבר פרק ט פסוק י)
דַּבֵּר
אֶל־בְּנֵי
יִשְׂרָאֵל
לֵאמֹר
אִישׁ
אִישׁ
כִּי־יִהְיֶה־טָמֵא
׀
לָנֶפֶשׁ
אוֹ
בְדֶרֶךְ
רְחֹקָה
לָכֶם
אוֹ
לְדֹרֹתֵיכֶם
וְעָשָׂה
פֶסַח
לַיהוָה:
(במדבר פרק ט פסוק י)
דבר
אל־בני
ישראל
לאמר
איש
איש
כי־יהיה־טמא
׀
לנפש
או
בדרך
רחקה
לכם
או
לדרתיכם
ועשה
פסח
לה':
(במדבר פרק ט פסוק י)
דבר
אל־בני
ישראל
לאמר
איש
איש
כי־יהיה־טמא
׀
לנפש
או
בדרך
רחקה
לכם
או
לדרתיכם
ועשה
פסח
ליהוה:
(במדבר פרק ט פסוק י)
מַלֵיל
עִם
בְּנֵי
יִשׂרָאֵל
לְמֵימַר
גְּבַר
גְּבַר
אֲרֵי
יְהֵי
מְסָאַב
לִטמֵי
נַפשָׁא
דֶאֱנָשָׁא
אוֹ
בְאוֹרַח
רַחִיקָא
לְכוֹן
אוֹ
לְדָרֵיכוֹן
וְיַעֲבֵיד
פִּסחָא
קֳדָם
יְיָ
:
לָנפש
-
ג':
וי'
יט
,
כח;
במ'
ה
,
ב;
ט
,
י.
רחקה
-
י'
נקוד
(בתורה):
ראה
במ'
ג
,
לט.
או
בדרך
רחוקה
-
נקוד
עליו
,
לומר:
לא
שרחוקה
ודאי
,
אלא
שהיה
חוץ
לאיסקופת
העזרה
כל
זמן
שחיטה
(ראה
משנה
פסחים
ט
,
ב).
פסח
שיני
-
מצה
וחמץ
עמו
בבית
,
ואין
שם
יום
טוב
,
ואין
איסור
חמץ
אלא
עמו
באכילתו
(ראה
פסחים
צה
,
א
-
ב).
או
בדרך
רחוקה
-
ואין
לחפש
,
כי
כבר
העתיקו
הקדמונים
(ראה
פסחים
צג
,
ב)
כמה
היא
הרחוקה.
לכם
-
בטמא
נפש.
או
לדורותיכם
-
בטמא
נפש
ודרך
רחוקה.
והשיבם
הקדוש
ברוך
הוא:
איש
כי
יהיה
טמא
לנפש
-
הואיל
ופעמים
שהוא
טהור
בעת
האוכל
,
כגון
שחל
שביעי
שלו
להיות
בערב
פסח
,
אפילו
הכי
יעשה
פסח
שני.
חל
חמשי
או
ששי
בערב
הפסח
,
יעשה
פסח
שני.
או
שהוא
בדרך
רחוקה
-
הואיל
שאם
היה
שם
היה
ראוי
,
כמו
כן
יעשה
פסח
שני.
ואין
שום
טמא
ראוי
לִדָּחות
לפסח
שני
כמו
טמא
מת;
אבל
שאר
טמאים
-
לא.
דאי
טמא
שרץ
או
בעל
קרי
,
איכא
למאן
דאמר
(ראה
פסחים
צ
,
ב):
שוחטין
וזורקין
על
טמא
שרץ;
ואפילו
למאן
דאמר:
אין
זורקין
על
טמא
שרץ
,
על
טבול
יום
זורקין
-
דברי
הכל.
ויטבול
וישחוט
,
ולערב
יאכל;
למה
זה
ידָחה?
ואם
לא
שלח
,
ואיהו
דאפסיד
אנפשיה
,
ובפשיעתו
הוא
נדחה!
זבין
ומצורעין
ויולדת
-
מחוסרי
כפרה
נינהו
,
ואינם
יכולים
להיות
ראוים
כלל;
ובשמיני
,
אם
חל
ערב
הפסח
,
מביאין
כפרתן
ואוכלין.
וביום
השמיני
וימים
שלפניו
אין
לטעות
כמו
בין
שביעי
וששי
וחמשי
,
שאין
ביניהם
חילוק;
אבל
בשמיני
-
כבר
טבל
מאתמול
,
וגם
העריב
שמשו
,
ונעשה
טהור
לתרומה.
ונידה
נמי
אינה
יכולה
להיות
ראויה
,
שטבילתה
בלילה
,
ובעיא
הערב
שמש
לאחר
טבילתה.
זה
הכלל:
כל
הטמאים
שיכולים
לִטהר
בלילה
,
אם
לא
טהרו
ושלחו
קרבנם
,
כגון
טמא
שרץ
ובעל
קרי
ושומרת
יום
,
פשעו.
ואם
אינם
יכולים
לִטהר
בלילה
בשום
עניין
,
כגון
זב
ומצורע
ויולדת
,
ש'מחוסרי
כפרה'
,
ונידה
שטבילתה
בלילה
-
כל
אילו
אינם
יכולים
להיות
טמאים
היום
וראויים
בלילה.
אבל
טמא
מת
,
פעמים
ראוי
בלילה
,
כגון
חל
שביעי
שלו
להיות
בערב;
ופעמים
שאינו
ראוי
בלילה
,
כגון
ששי
או
חמשי
שלו
שחל
להיות
בערב
הפסח.
ואם
אמרה
תורה:
הראוי
,
שחל
שביעי
להיות
בערב
הפסח
,
יאכל
-
יבא
לאכול
גם
אם
חל
ששי
או
חמשי
-
יאכלנו
בטומאה
,
לפי
שראה
טמא
מת
בערב
הפסח
,
שאכל;
ואם
תאמר:
יתבטל
הראוי
-
מאיזה
טעם
יתבטל?
הלא
ראוי
הוא
,
ולא
פשע?!
ולפיכך
אמרה
תורה
שידחה
לפסח
שיני.
ואין
לך
דוגמתו
חוץ
מזב
בעלי
שתי
ראיות
,
ואיהו
כולם
נידחים
לפסח
שיני
,
כדאמרינן
ב'פסחים'
בפרק
'מי
שהיה
טמא'
(צג
,
א).
ולא
הזהיר
על
פסח
שיני
רק
על
מצות
ומרורים
בשעת
אכילה
,
ושבירת
עצם
,
ונותר
(ראה
להלן
,
יא
-
יב);
כי
כל
שאר
דברים
כבר
עשאן
בפסח
ראשון.
ובפסח
שיני
פירשו
רבותינו
(ראה
משנה
פסחים
ט
,
ג)
מה
בין
פסח
ראשון
לפסח
שיני.
ואיש
כי
לא
יהיה
טמא
"ובדרך
לא
היה
וחדל
לעשות
הפסח"
(להלן
,
יג)
,
שיאמר:
הרי
יש
לי
תשלומין
,
"ונכרתה"
(שם).
וטעם
בדרך
רחוקה
-
כתב
רבנו
שלמה:
שהיה
חוץ
לאיסקופת
העזרה
כל
זמן
השחיטה;
והוא
נרמז
בנקוד
כפי
הדעת
הזו.
ואני
תמה
עליו:
למה
תפס
לו
שיטת
רבי
אליעזר
(משנה
פסחים
ט
,
ב)?
והנכון
לתפוס
בשיטתו
של
רבי
עקיבא
(שם):
מן
המודיעית
ולחוץ;
וכן
דעת
האמוראין
בגמרא
(פסחים
צג
,
ב)
,
דאמר
עולא:
כל
שאינו
יכול
ליכנס
בשעת
שחיטה.
והוא
פשוטו
של
מקרא
,
כי
העומד
בתחלת
בין
הערבים
במקום
שלא
יגיע
לעזרה
בעת
השחיטה
,
דרך
רחוקה
היא
לו
ופָטור.
ויתכן
שטעם
הנקודה
,
שהיא
דרך
רחוקה
לו
בעשיית
הפסח
,
לא
רחוקה
ממש;
ולכך
חזר
ואמר
"ובדרך
לא
היה"
(להלן
,
יג)
ולא
הזכיר
'רחוקה'.
וצוה
הכתוב
לטמא
ולמי
שהיה
בדרך
רחוקה
לעשות
השני
,
והוא
הדין
והטעם
לכל
מי
שלא
עשה
הראשון
,
ואפילו
במזיד
,
שחייב
לעשות
השני
,
כדברי
רבותינו
(פסחים
צג
,
ב);
ולא
הזכיר
הכתוב
אלה
אלא
לומר
שיעשו
השני
ברשות
,
ולמנוע
הטמא
מלעשות
הראשון.
אבל
מי
שהיה
בדרך
-
פטור
מן
הראשון
ועושה
השני
,
ואם
רצה
לצאת
בראשון
וצוה
ושחטו
עליו
-
הורצה;
דקיימא
לן
(ראה
פסחים
צב
,
ב):
מיחס
הוא
דחס
רחמנא
עילויה
,
ואי
עביד
,
תבא
עליו
ברכה.
ויתכן
שלכך
הזכיר
הכתוב
רחוקה
,
כי
בדרך
הקרובה
בידו
לעשות
השני
או
הראשון
,
שישחטו
ויזרקו
עליו
,
ויבא
ויאכל
לערב.
איש
איש
כי
יהיה
טמא
לנפש
-
הוא
הדין
לשאר
הטֻמאות
שידָחה
עליהם
לפסח
שני
,
כמו
שביארנו
(לעיל
,
ו
-
ח)
ממה
שאמר
בסוף
"והאיש
אשר
הוא
טהור"
(להלן
,
יג).
ואולם
אמר
טמא
לנפש
-
כי
עליו
היתה
השאלה
(ראה
לעיל
,
ז)
,
ובעבור
מה
שזכרנו
(לעיל
,
ו
-
ח)
,
שיתבאר
מזה
שדחויה
טומאת
מת
בצבור.
או
בדרך
רחוקה
-
לפי
שהשאלה
היתה
למשה
ביום
ארבעה
עשר
,
כמו
שאמר
"ויקרבו
לפני
משה
ולפני
אהרן
ביום
ההוא"
(לעיל
,
ו)
-
למדנו
שדרך
רחוקה
תוגבל
לפי
'היום
ההוא'
,
שהוא
בתכלית
מה
שאפשר
מעת
הזריחה
עד
חצות
,
שנכנס
זמן
חיוב
שחיטת
הפסח.
ולזה
שערו
חכמים
שזה
השיעור
הוא
חמשה
עשר
מיל
,
כי
כן
מהלך
אדם
בינוני
מעת
הזריחה
עד
חצות.
ואם
היה
רחוק
מירושלם
בעת
הזריחה
ביום
ארבעה
עשר
יותר
מחמשה
עשר
מיל
,
הנה
הוא
נדחה
לפסח
שני
(ראה
פסחים
צג
,
ב
-
צד
,
א).