תנ"ך - ויש
אשר־יהיה
הענן
מערב
עד־בקר
ונעלה
הענן
בבקר
ונסעו
או
יומם
ולילה
ונעלה
הענן
ונסעו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְיֵ֞שׁ
אֲשֶׁר־יִהְיֶ֤ה
הֶֽעָנָן֙
מֵעֶ֣רֶב
עַד־בֹּ֔קֶר
וְנַעֲלָ֧ה
הֶעָנָ֛ן
בַּבֹּ֖קֶר
וְנָסָ֑עוּ
א֚וֹ
יוֹמָ֣ם
וָלַ֔יְלָה
וְנַעֲלָ֥ה
הֶעָנָ֖ן
וְנָסָֽעוּ:
(במדבר פרק ט פסוק כא)
וְיֵשׁ
אֲשֶׁר־יִהְיֶה
הֶעָנָן
מֵעֶרֶב
עַד־בֹּקֶר
וְנַעֲלָה
הֶעָנָן
בַּבֹּקֶר
וְנָסָעוּ
אוֹ
יוֹמָם
וָלַיְלָה
וְנַעֲלָה
הֶעָנָן
וְנָסָעוּ:
(במדבר פרק ט פסוק כא)
ויש
אשר־יהיה
הענן
מערב
עד־בקר
ונעלה
הענן
בבקר
ונסעו
או
יומם
ולילה
ונעלה
הענן
ונסעו:
(במדבר פרק ט פסוק כא)
ויש
אשר־יהיה
הענן
מערב
עד־בקר
ונעלה
הענן
בבקר
ונסעו
או
יומם
ולילה
ונעלה
הענן
ונסעו:
(במדבר פרק ט פסוק כא)
וְאִית
דְּהָוֵי
עֲנָנָא
מֵרַמשָׁא
עַד
צַפרָא
וּמִסתַּלַק
עֲנָנָא
בְּצַפרָא
וְנָטְלִין
אוֹ
יֵימָם
וְלֵילֵי
וּמִסתַּלַק
עֲנָנָא
וְנָטְלִין
:
או
יומם
ולילה
-
הנה
פעמים
יסעו
בלילה.
ויש
אומרים
כי
פירוש
יומם
ולילה
-
כמשמעו
,
והוא
הנכון
בעיני;
והעד:
או
יומים.
או
ימים
-
שנה
תמימה.
ונעלה
הענן
בבקר
ונסעו
-
ללמדך
,
שלא
היה
נוסע
כי
אם
בבקר
,
ולא
הטריחן
מעולם
בערב.
וטעם
ובהאריך
הענן
-
לומר
,
כי
אם
יאריך
הענן
על
המשכן
ימים
רבים
,
והמקום
ההוא
איננו
טוב
בעיניהם
והיו
חפצים
ומתאוים
מאד
לנסע
מן
המקום
,
אע"פ
כן
לא
יעברו
על
רצון
השם;
וזה
טעם
ושמרו
בני
ישראל
את
משמרת
יי'
ולא
יסעו
,
כי
מיראת
השם
ומשמרם
משמרת
מצותו
לא
יסעו.
וכן
אם
יהיה
הענן
ימים
מספר
-
בשנים
ושלשה
ימים
,
והיו
העם
יגעים
מאד
וענה
בדרך
כחם
(ע"פ
תה'
קב
,
כד)
,
יעשו
רצון
השם
ללכת
אחרי
הענן.
וספר
עוד
,
כי
יש
שלא
יעמדו
,
רק
לילה
אחד
,
ויסעו
בבקר
אע"פ
שהוא
טורח
גדול
להם;
ולפעמים
יעמד
הענן
יומם
ולילה
,
כי
הלכו
כל
הלילה
ובאו
במקום
ההוא
בבקר
,
וינוח
הענן
שם
כל
היום
ההוא
וכל
הלילה
,
ונעלה
בבקר
השני
ונסעו.
והוא
טורח
גדול
מן
הראשון
,
כי
היו
העם
סבורין
שיעמדו
שם
ופרקו
העגלות
והניחו
משאם
כמנהג
הבאים
מן
הדרך
,
ובהעלות
הענן
יחזרו
לטעון
ולא
יוכלו
לעשות
להם
תקון
לדרך.
או
יומים
-
ויסעו
בלילה.
ויתכן
שאירע
להם
במסעות
שעשו
כמסופר
בכאן
ולא
בענין
אחר
,
כי
עמד
הענן
מערב
עד
בקר
ויומם
ולילה
ויומים
וחדש
ושנה
,
ולכך
הזכיר
הכתוב
אלו
השיעורים
בפרטם;
ועמד
שנים
רבים
,
כאשר
הזכיר
תחלה
,
כגון
בקדש
שאמר
"ותשבו
בקדש
ימים
רבים
כימים
אשר
ישבתם"
(דב'
א
,
מו).
וביום
הקים
את
המשכן
כסה
הענן
-
אחשוב
שהרצון
בזה
,
שתכף
שהוקם
המשכן
בשלמות
על
יד
משה
,
כסה
הענן
את
המשכן;
וזה
אמנם
היה
אחר
שבעת
ימי
המלואים
,
ביום
השמיני
,
כמו
שאמר
שם
"כי
היום
יי'
נראה
אליכם"
(וי'
ט
,
ד).
וזה
המופת
אמנם
התמיד
אחר
זה
בזה
האופן
שזכר
,
שהענן
יכסנו
יומם
,
ומראה
אש
לילה.
וכאשר
רצה
השם
יתעלה
שיסעו
,
נסע
הענן
מעל
המשכן
,
וכאשר
ישכון
הענן
שם
יחנו
בני
ישראל;
ובזה
האופן
היו
חונים
ונוסעים
על
פי
יי'.
והנה
ביאר
,
שפעם
ישכון
שם
הענן
זמן
רב
ופעם
זמן
מועט
,
ולפי
הזמן
ההוא
היו
חונים
ונוסעים.