תנ"ך - בארבעה
עשר־יום
בחדש
הזה
בין
הערבים
תעשו
אתו
במעדו
ככל־חקתיו
וככל־משפטיו
תעשו
אתו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
בְּאַרְבָּעָ֣ה
עָשָֽׂר־י֠וֹם
בַּחֹ֨דֶשׁ
הַזֶּ֜ה
בֵּ֧ין
הָעַרְבַּ֛יִם
תַּעֲשׂ֥וּ
אֹת֖וֹ
בְּמֹעֲד֑וֹ
כְּכָל־חֻקֹּתָ֥יו
וּכְכָל־מִשְׁפָּטָ֖יו
תַּעֲשׂ֥וּ
אֹתֽוֹ:
(במדבר פרק ט פסוק ג)
בְּאַרְבָּעָה
עָשָׂר־יוֹם
בַּחֹדֶשׁ
הַזֶּה
בֵּין
הָעַרְבַּיִם
תַּעֲשׂוּ
אֹתוֹ
בְּמֹעֲדוֹ
כְּכָל־חֻקֹּתָיו
וּכְכָל־מִשְׁפָּטָיו
תַּעֲשׂוּ
אֹתוֹ:
(במדבר פרק ט פסוק ג)
בארבעה
עשר־יום
בחדש
הזה
בין
הערבים
תעשו
אתו
במעדו
ככל־חקתיו
וככל־משפטיו
תעשו
אתו:
(במדבר פרק ט פסוק ג)
בארבעה
עשר־יום
בחדש
הזה
בין
הערבים
תעשו
אתו
במעדו
ככל־חקתיו
וככל־משפטיו
תעשו
אתו:
(במדבר פרק ט פסוק ג)
בְּאַרבְּעַת
עַסרָא
יוֹמָא
בְּיַרחָא
הָדֵין
בֵּין
שִׁמשַׁיָא
תַּעבְּדוּן
יָתֵיהּ
בְּזִמנֵיהּ
כְּכָל
גְּזֵירָתֵיהּ
וּככָל
דְּחָזֵי
לֵיהּ
תַּעבְּדוּן
יָתֵיהּ
:
כארבעה
עשר
-
יום
בחדש
-
כל
קרייה
בחמשה
בשבעה
בארבעה
באחד
בתשעה
'לחדש'
בר
מן
ה'
'בחדש':
במ'
ט
,
ג;
י
,
יא;
מ"א
יב
,
לג;
יח'
מה
,
כ;
עז'
י
,
ט.
וככל
-
ה':
במ'
ט
,
ג;
ש"ב
ז
,
יז;
יר'
מב
,
כ;
דה"א
יז
,
טו;
כט
,
ב.
ככל
חקותיו
-
אילו
מצות
שבגופו
(ראה
פסחים
צה
,
א):
"שה
תמים
זכר
בן
שנה"
(שמ'
יב
,
ה).
ככל
משפטיו
-
אילו
מצות
שעל
גופו
ממקום
אחר
,
לשבעת
ימים
למצה
ולביעור
חמץ.
כתוב
בפירושי
רבנו
שלמה:
ככל
חקותיו
-
אלו
מצות
שבגופו:
"שה
תמים
זכר
בן
שנה"
(שמ'
יב
,
ה);
ככל
משפטיו
-
אלו
מצות
שעל
גופו
,
לשבעת
ימים
למצה
ולביעור
חמץ.
וטעות
סופר
הוא
,
אלא:
מצות
שבגופו
-
"שה
תמים
זכר
בן
שנה";
שעל
גופו
-
"צלי
אש
ראשו
על
כרעיו
ועל
קרבו"
(שם
,
ט);
שחוץ
לגופו
-
מצה
וביעור
חמץ
,
ולא
דבר
בהן
הכתוב
כאן.
וכן
בפסח
שני
נאמר
'חקותיו
ומשפטיו'
(ראה
להלן
,
יד)
-
ומצה
וחמץ
עמו
בבית
(ראה
משנה
פסחים
ט
,
ג)
,
ואינו
נוהג
אלא
יום
אחד.
וקצר
הכתוב
לאמר:
בין
הערבים
תעשו
אותו...
ככל
חקותיו
וככל
משפטיו
תעשו
אותו
-
לרבות
דיני
האכילה
,
שאינם
באותו
היום
הנזכר
בכתוב
,
כי
בלילה
שלאחריו
יֵאכל
,
שכבר
פירש
שם:
"ואכלו
את
הבשר
בלילה
הזה"
וגו'
(שמ'
יב
,
ח);
וכן:
"בחדש
השני
בארבעה
עשר
יום
בין
הערבים
יעשו
אותו
על
מצות
ומרורים
יאכלוהו"
(להלן
,
יא)
-
טעמו:
יאכלוהו
בעת
האכילה
הנזכרת
שם
בצוָאה
של
פסח
ראשון.
ככל
חקותיו
וככל
משפטיו
תעשו
אותו
-
'חקות'
הם
הדברים
שבגוף
הפסח
,
כמו
שראינו
בפרשת
'בא
אל
פרעה'
,
שאמר
"זאת
חוקת
הפסח"
(שמ'
יב
,
מג)
,
ולא
זכר
אחר
זה
כי
אם
הדברים
שבגוף
הפסח;
ואֵלו
הדברים
הם
,
שיהיה
תמים
זכר
בן
שנה
(ראה
שם
,
ה)
,
ושיֵאכל
בבית
אחד
ושלא
ישברו
בו
עצם
ושלא
יאכל
ממנו
בן
נכר
(ראה
שם
,
מג
,
מו)
ושאר
מה
שדומה
לזה.
ואולם
משפטיו
הם
המצות
הנלוות
לו
,
כמו
מצה
וביעור
חמץ
(ראה
שם
,
ח
,
טו;
ספ"ב
סה).