ולא
יכלו
לעשות
הפסח
ביום
ההוא
-
מישאל
ואלצפן
(ראה
וי'
י
,
א
-
ה)
,
או
נושאי
ארונו
של
יוסף
(ראה
שמ'
יג
,
יט)
,
או
שאר
בני
אדם
שהיו
טמיאי
-
מתים
,
שחל
שביעי
שלהם
להיות
בערב
הפסח
(ראה
במ'
יט
,
יב).
מדכתיב
ביום
ההוא
,
משמע:
הא
למחר
היו
יכולין;
ושאלו
אם
ישלחו
לשחוט
פסחיהם
,
ולערב
,
שיהיה
להם
הערב
שמש
,
יאכלו.
וכך
אמרו:
ויהי
אנשים
אשר
היו
טמאים
לנפש
אדם
וגו'
-
כבר
בארנו
בפרשת
'בא
אל
פרעה'
(שמ'
יב
,
ד)
,
שלא
ישָחֵט
הפסח
על
מי
שאי
אפשר
לו
לאכלו;
ולזה
הוא
מבואר
,
שאם
לא
היה
אפשר
שיִטהרו
בערב
בעת
אכילת
הפסח
,
לא
היו
צריכים
לשאול:
למה
נגרע
לבלתי
הקריב
את
קרבן
יי'
במועדו
,
ולא
היה
מסופק
זה
למשה
,
עד
שיצטרך
לומר:
עמדו
ואשמעה
מה
יצוה
יי'
לכם.
ולזה
הוא
מבואר
,
שכבר
חל
שביעי
שלהם
בערב
הפסח
,
והיו
ראויים
לאכול
הפסח
בזמן
אכילתו
,
ועם
כל
זה
נדחו
לפסח
שני
,
לפי
שלא
היו
ראויים
בעת
שחיטת
הפסח
(ראה
ספ"ב
סח).
ולפי
שאמר:
אשר
היו
טמאים
לנפש
אדם
,
ולא
אמר
'טמאים'
במוחלט
,
למדנו
שלא
ינהג
זה
הדין
בשאר
הטֻמאות
,
כמו
זבים
וזבות
ובועלי
נדות
ושאר
הטמאות;
וזה
,
שכיון
שיכולין
לאכול
מהפסח
בערב
בשעת
אכילתו
,
הנה
ישחט
עליהם
הפסח
,
ואע"פ
שעדיין
לא
טהרו
(ראה
משנה
פסחים
ח
,
ה).
והנה
נלמד
ממה
שאמר:
ויהי
אנשים
אשר
היו
טמאים
,
וממה
שאמר
אחר
זה
"איש
איש
כי
יהיה
טמא"
וגו'
(להלן
,
י)
,
כי
לא
ינהג
זה
הדין
,
שידָחו
הטמאים
לנפש
לפסח
שני
,
אלא
כשהיו
יחידים
(ראה
ספ"ב
ע).
ואולם
אם
היו
רוב
הקהל
טמאי
מת
-
אינם
נדחים
לפסח
שני
,
אבל
שוחטין
את
הפסח
עליהם
בטומאה
ואוכלין
אותו
,
אפילו
בטומאה;
רוצה
לומר:
אע"פ
שאי
אפשר
שיטהרו
בערב
(ראה
משנה
פסחים
ז
,
ו
,
ד).
והנה
לא
יוּתַר
לשחוט
את
הפסח
על
הטמאים
ולאכול
אותו
בטומאה
אלא
כשהיו
הטמאים
טמאים
מטומאת
מת
(ראה
משנה
פסחים
ט
,
ד).
והראיה
על
שנדחית
הטומאה
בצבור
-
מה
שאמר
בספר
דברי
הימים
על
הפסח
שעשה
חזקיה
בחדש
השני
,
"כי
רבת
הקהל
אשר
לא
נתקדשו
והלויים
על
שחיטת
הפסחים
לכל
לא
טהור...
כי
מרבית
העם...
מאפרים
ומנשה
ויששכר
וזבולון
לא
הטהרו"
(ראה
דה"ב
ל
,
יז
-
יח)
,
ונאמר
שם
כי
אכלו
את
הפסח
"בלא
ככתוב"
,
לפי
שחזקיה
וסיעתו
דחו
את
הפסח
לפסח
שני
,
שנאמר
"ויועץ
המלך
ושריו
וכל
הקהל
בירושלם
לעשות
הפסח
בחדש
השני
כי
לא
יכלו
לעשותו
בעת
ההיא
כי
הכהנים
לא
התקדשו
למדי"
(שם
,
ב
-
ג);
למדנו
מזה
,
ששגגתם
היתה
על
שדחו
את
הפסח
מפני
הטומאה.
והראיה
שלא
תדָחה
הטומאה
מפני
הפסח
,
כשהיו
רוב
הצבור
טמאים
,
אלא
בטומאת
מת
-
לפי
שכבר
אמר
"איש
איש
כי
יהיה
טמא
לנפש"
(להלן
,
י).
ולא
נצטרך
לזה
התנאי
בזה
המקום
לבאר
ששאר
הטמאים
אינם
נדחים
לפסח
שני
,
שכבר
נתבאר
במה
שאמר
אחר
זה
"והאיש
אשר
הוא
טהור
ובדרך
לא
היה
וחדל
לעשות
הפסח"
(להלן
,
יג)
-
שכל
מי
שאיננו
טהור
בפסח
ראשון
יחדל
מעשיית
הפסח
,
וכיון
שלא
עשה
הפסח
במועדו
ידחה
לפסח
שני
(ראה
ספ"ב
סט);
שאפילו
הגר
שנתגייר
בין
פסח
ראשון
לפסח
שני
עושה
פסח
שני
,
כמו
שיתבאר
(להלן
,
יד);
כי
פסח
שני
הוא
רגל
בפני
עצמו
ואינו
תשלומי
ראשון
,
ולזה
ינהג
בו
מי
שלא
היה
מחוייב
בפסח
ראשון
(ראה
פסחים
צג
,
א).
ואולם
נצטרך
לזה
התנאי
שיהיה
טמא
מת
,
להודיע
שמה
שיתחייב
מזה
הוא
שאיש
נדחה
לפסח
שני
מפני
טומאת
מת
,
ואין
צבור
נדחין
לפסח
שני
מפני
טומאת
מת
(ראה
שם
סז
,
א).
ולא
נלמד
מזה
שאר
הטֻמאות
,
כי
בטמא
מת
הקלה
התורה
לבד
בזה;
עם
שטומאתו
יותר
קלה
,
כמו
שזכרנו
בפרשת
"וישלחו
מן
המחנה
כל
צרוע
וכל
זב
וכל
טמא
לנפש"
(במ'
ה
,
ב).