תנ"ך - הבו
לכם
אנשים
חכמים
ונבנים
וידעים
לשבטיכם
ואשימם
בראשיכם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
הָב֣וּ
לָ֠כֶם
אֲנָשִׁ֨ים
חֲכָמִ֧ים
וּנְבֹנִ֛ים
וִידֻעִ֖ים
לְשִׁבְטֵיכֶ֑ם
וַאֲשִׂימֵ֖ם
בְּרָאשֵׁיכֶֽם:
(דברים פרק א פסוק יג)
הָבוּ
לָכֶם
אֲנָשִׁים
חֲכָמִים
וּנְבֹנִים
וִידֻעִים
לְשִׁבְטֵיכֶם
וַאֲשִׂימֵם
בְּרָאשֵׁיכֶם:
(דברים פרק א פסוק יג)
הבו
לכם
אנשים
חכמים
ונבנים
וידעים
לשבטיכם
ואשימם
בראשיכם:
(דברים פרק א פסוק יג)
הבו
לכם
אנשים
חכמים
ונבנים
וידעים
לשבטיכם
ואשימם
בראשיכם:
(דברים פרק א פסוק יג)
הַבוּ
לְכוֹן
גֻּברִין
חַכִּימִין
וְסוּכלְתָנִין
וּמַדְּעַן
לְשִׁבטֵיכוֹן
וַאֲמַנֵינוּן
רֵישִׁין
עֲלֵיכוֹן
:
וידעים
-
ב':
דב'
א
,
יג
,
טו.
וידעים
-
ב';
ואשימם
-
ל'
וחד
ואני
אשימם.
הבו
לכם
-
הזמינו
עצמיכם
לדבר.
אנשים
-
וכי
תעלה
על
דעתך
נשים?
מה
תלמוד
לומר
אנשים?
-
צדיקים.
חכמים
-
כסופים.
נבונים
-
מבינים
דבר
מתוך
דבר.
זו
היא
ששאל
אריוס
את
רבי
יוסי:
מה
בין
חכמים
לנבונים?
-
חכם
דומה
לשולחני
עשיר:
כשמביאין
לו
דינר
לראות
,
רואה
,
וכשאין
מביאין
לו
,
יושב
ותוהא;
נבון
דומה
לשולחני
תגר:
כשמביאין
לו
לראות
,
רואה;
כשאין
מביאין
לו
,
הוא
מחזר
ומביא
(ראה
ספ"ד
יג).
וידועים
לשבטיכם
-
שהם
נִכָּרים
לכם;
שאם
בא
לפני
מעוטף
בטליתו
איני
יודע
מי
הוא
,
מאיזה
שבט
הוא
ואם
הגון
הוא;
אבל
אתם
מכירין
בו
,
שאתם
גדלתם
אתו.
לכך
נאמר:
וידועים
(ראה
שם).
בראשיכם
-
ראשים
ומכובדים
עליכם
,
שתהיו
נוהגים
בם
יראה
וכבוד.
ואשמם
(בנוסחנו:
ואשימם)
-
חסר
יו"ד:
לימד
שאשמותיהם
של
ישראל
תלויין
בראשי
דייניהן
(ראה
דב"ר
א
,
י)
,
שהיה
להם
למחות
ולכוין
אותם
לדרך
הישרה.
הבו
-
מלה
זרה
,
והיה
הה"א
ראוי
להתנועע
בשוא
ופתח.
וידועים
-
שהם
ידועים
,
שיכירום
כל
אדם.
וידועים
לשבטיכם
-
שידוע
וניכר
לבני
שבטים
שהם
חכמים.
וידועים
לשבטיכם
-
שהם
נכּרים
לכם;
שאם
בא
לפני
מעוטף
בטליתו
,
איני
יודע
מי
הוא
ומאי
זה
שבט
הוא
,
אבל
אתם
מכירים
אותו
,
שגדלתם
אותו.
לשון
רבנו
שלמה
מסיפרי
(ספ"ד
יג);
ואם
כן
,
יהיה
לשבטיכם
קשור
עם
וידועים.
אבל
על
דרך
הפשט
טעמו:
הבו
לכם
לשבטיכם
אנשים
חכמים.
ועל
דעתי:
טעם
וידועים
-
שהם
ידועים
לְשופטים;
כלומר
,
שמעלתם
ידועה
ונכרת
למַנותם
בה
שופטים.
וכָלַל
מעלות
השופטים
במלת
וידועים
-
כי
השופטים
צריכים
להיות
אנשי
חיל
ויראי
אלהים
אנשי
אמת
ושונאי
בצע
,
כאשר
אמר
יתרו
(ראה
שמ'
יח
,
כא)
,
ואלה
היו
ידועים
לְשופטים
מתחלה
,
כי
היו
הכל
אומרים:
ראוי
זה
להיות
שופט.
ולהיישיר
עוד
לזה
השתדל
משה
שיהיו
שופטים
רבים
על
העם
כמו
שיעץ
לו
יתרו
(ראה
שמ'
יח
,
כא
-
כב)
והסכים
בו
השם
יתעלה
(?
ראה
במ'
יא
,
טז
-
יז)
,
כדי
שינהיגו
כלם
כלל
ישראל
בהנהגה
הראויה
לפי
משפטי
התורה
,
כי
בזה
יהיו
יותר
ראויים
לירושת
הארץ.