תנ"ך - לא־תכירו
פנים
במשפט
כקטן
כגדל
תשמעון
לא
תגורו
מפני־איש
כי
המשפט
לאלהים
הוא
והדבר
אשר
יקשה
מכם
תקרבון
אלי
ושמעתיו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
לֹא־תַכִּ֨ירוּ
פָנִ֜ים
בַּמִּשְׁפָּ֗ט
כַּקָּטֹ֤ן
כַּגָּדֹל֙
תִּשְׁמָע֔וּן
לֹ֤א
תָג֙וּרוּ֙
מִפְּנֵי־אִ֔ישׁ
כִּ֥י
הַמִּשְׁפָּ֖ט
לֵאלֹהִ֣ים
ה֑וּא
וְהַדָּבָר֙
אֲשֶׁ֣ר
יִקְשֶׁ֣ה
מִכֶּ֔ם
תַּקְרִב֥וּן
אֵלַ֖י
וּשְׁמַעְתִּֽיו:
(דברים פרק א פסוק יז)
לֹא־תַכִּירוּ
פָנִים
בַּמִּשְׁפָּט
כַּקָּטֹן
כַּגָּדֹל
תִּשְׁמָעוּן
לֹא
תָגוּרוּ
מִפְּנֵי־אִישׁ
כִּי
הַמִּשְׁפָּט
לֵאלֹהִים
הוּא
וְהַדָּבָר
אֲשֶׁר
יִקְשֶׁה
מִכֶּם
תַּקְרִבוּן
אֵלַי
וּשְׁמַעְתִּיו:
(דברים פרק א פסוק יז)
לא־תכירו
פנים
במשפט
כקטן
כגדל
תשמעון
לא
תגורו
מפני־איש
כי
המשפט
לאלהים
הוא
והדבר
אשר
יקשה
מכם
תקרבון
אלי
ושמעתיו:
(דברים פרק א פסוק יז)
לא־תכירו
פנים
במשפט
כקטן
כגדל
תשמעון
לא
תגורו
מפני־איש
כי
המשפט
לאלהים
הוא
והדבר
אשר
יקשה
מכם
תקרבון
אלי
ושמעתיו:
(דברים פרק א פסוק יז)
לָא
תִשׁתְּמוֹדְעוּן
אַפֵּי
בְּדִינָא
מִלֵי
זְעֵירָא
כְרַבָּא
תִּשׁמְעוּן
לָא
תִדחֲלוּן
מִן
קֳדָם
גֻּברָא
אֲרֵי
דִינָא
דַּייָ
הוּא
וּפִתגָמָא
דְּיִקשֵׁי
מִנְכוֹן
תְּקָרְבוּן
לְוָתִי
וְאֶשׁמְעִנֵיהּ
:
במשפט
-
ח'
(דגושים):
*וי'
יט
,
טו
,
לה;
דב'
א
,
יז;
יש'
ה
,
טז;
תה'
א
,
ה;
כה
,
ט;
מש'
יח
,
ה;
*קה'
יא
,
ט.
וכל
איוב
דכותהון
בר
מן
א'
(בְמשפט):
איוב
יד
,
ג.
כקטן
כגדל
-
ג'
(מלא
וחסר):
דב'
א
,
יז;
דה"א
כה
,
ח;
כו
,
יג.
כגדל
-
ג'
חסר
(בלישנא
,
לא
כולל
'הגדל'):
*דב'
א
,
יז;
כו
,
ח;
תה'
נז
,
יא.
והדבר
-
ג':
*דב'
א
,
יז;
ש"א
כ
,
כג;
מ"א
כ
,
ט.
תקרבון
-
י'
חסר
בלישנא:
*וי'
ב
,
ד;
ט
,
ט;
*במ'
ג
,
ד;
ז
,
יט;
דב'
א
,
יז;
יהו'
ח
,
כג;
יח'
מו
,
ד;
*דנ'
ג
,
ח;
ו
,
יג;
עז'
ו
,
יז.
והדבר
ג'
אשר
יקשה
מכם
אשר
דברנו
לא
אוכל
לעשות.
במשפט
-
ח'
וכל
איוב
דכות'
ב'
מ'
א';
והדבר
-
ג';
תקרבון
-
י'
חס'
בלשנ'.
לא
תכירו
פנים
במשפט
-
זה
הממונה
להושיב
הדיינין
,
שלא
יאמר:
איש
פלוני
נאה
,
או
גבור
,
אושיבנו
דיין
[בעיר];
איש
פלוני
קרובי
,
אושיבנו
דיין
בעיר
-
והוא
אינו
בקי
בדינין
,
נמצא
מחייב
את
הזכאי
ומזכה
את
החייב.
מעלה
אני
על
מי
שמינהו
כאילו
הכיר
פנים
בדין
(ראה
ספ"ד
יז).
כקטן
כגדול
תשמעון
-
[כתרגומו:]
שיהא
חביב
עליך
דין
של
פרוטה
כדין
של
מאה
מנֶה;
שאם
קדם
ובא
לפניך
,
לא
תסלקנו
אחריו
(ראה
סנה'
ח
,
א).
דבר
אחר:
כקטן
כגדול
תשמעון
-
כתרגומו:
שלא
תאמר:
זה
עני
הוא
וחבירו
עשיר
,
ומצוה
לפרנסו;
אזַכה
את
העני
,
ונמצא
מתפרנס
בנקיות
(ראה
ספ"ד
יז).
דבר
אחר:
שלא
תאמר:
היאך
אני
פוגם
כבודו
של
עשיר
זה
בשביל
דינר?
אזכנו
עכשיו
[לפני
העני]
,
וכשיוצא
לחוץ
אומַר
לו:
תן
לו
,
שאתה
חייב
לו
(ראה
שם).
לא
תגורו
-
לא
תיראו
(שם).
דבר
אחר:
לא
תגורו
-
לא
תכניס
דבריך
(ראה
סנה'
ח
,
א)
,
לשון
"אוגר
בקיץ"
(מש'
י
,
ה).
כי
המשפט
לאלהים
הוא
-
מה
שאתה
נוטל
מזה
שלא
כדין
,
אתה
מזקיקני
להחזיר
לו;
נמצא
שהטית
עלי
המשפט.
...
תקריבון
אלי
-
על
דבר
זה
נסתלק
ממנו
משפט
בנות
צלפחד
(ראה
במ'
כז
,
ה).
וכן
שמואל
אמר
לשאול:
"אנכי
הרואה"
(ש"א
ט
,
יט)
-
אמר
לו
הקדוש
ברוך
הוא:
חייך
שאני
מודיעך
שאין
אתה
רואה!
אימתי
הודיעו?
כשבא
למשוח
את
דוד:
"וירא
את
אליאב
ויאמר
אך
נגד
יי'
משיחו"
(ש"א
טז
,
ו)
,
אמר
לו
הקדוש
ברוך
הוא:
ולא
אמרת
ש'אני
הרואה'?
"אל
תבט
אל
מראהו"!
(שם
,
ז;
ראה
ספ"ד
יז).
תכירו
-
להכריח
הדין
למי
שיכיר.
כקטון...
-
כעני
כעשיר;
שלא
יהא
זה
לבוש
איצטליא
בת
מאה
מָנֶה
,
וזה
צררא
בר
זוזא;
אלא
אומרין
לו:
או
לבוֹש
כמותו
או
הלבישיהו
כמותך
(ראה
שבועות
לא
,
א);
שלא
יסתתמו
דבריו
של
עני.
אי
נמי:
כקטון
כגדול
-
דין
קטון
כדין
גדול
,
שיהא
חביב
עליך
דין
של
פרוטה
כדין
של
מאה
מנה
(ראה
סנה'
ח
,
א).
לא
תגורו
מפני
איש
-
לא
תיראו
,
כמו
"ויגר
מואב"
(במ'
כב
,
ג).
ורבותינו
דרשו
(ראה
סנה'
ח
,
א):
אל
תכניסו
דבריכם
,
לשתוק
מלומר
הדין
,
מפני
איש;
ולישנא
דכינושי
הוא
,
כמו
"אגרה
בקיץ
לחמה"
(ראה
מש'
ו
,
ח).
כי
המשפט
לאלהים
הוא
-
לא
דיין
לרשעים
שנוטלין
ממון
מזה
ונותנין
לזה
,
אלא
שמטריחין
אותו
להשיב
ממון
לבעליו
,
ונמצאו
דנין
את
הקדוש
ברוך
הוא.
לא
תכירו
פנים
במשפט
כקטן
כגדול
תשמעון
-
למדנו
מזה
,
שאין
ראוי
לדיין
לכבד
אחד
מהבעלי
דין
בעניין
שמיעת
הדין
יותר
מחבירו
,
כי
זה
אולי
יביא
לעות
הדין;
ולזה
אמר:
כקטון
כגדול
תשמעון.
לא
תגורו
מפני
איש
-
הוזהר
הדיין
שלא
יטה
משפטו
מפני
יראתו
מהבעל
דין
,
שמא
יזיקהו.
והדבר
אשר
יקשה
מכם
תקריבון
אלי
ושמעתיו
-
הנה
יקריבו
הדבר
הקשה
למשה
,
שלא
נתבאר
דינו
בתורה
,
והוא
יבאר
להם
דינו
מפי
הגבורה
לפרוש
להם
על
פי
יי'
(ע"פ
וי'
כד
,
יב).