תנ"ך - וייטב
בעיני
הדבר
ואקח
מכם
שנים
עשר
אנשים
איש
אחד
לשבט:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיִּיטַ֥ב
בְּעֵינַ֖י
הַדָּבָ֑ר
וָאֶקַּ֤ח
מִכֶּם֙
שְׁנֵ֣ים
עָשָׂ֣ר
אֲנָשִׁ֔ים
אִ֥ישׁ
אֶחָ֖ד
לַשָּֽׁבֶט:
(דברים פרק א פסוק כג)
וַיִּיטַב
בְּעֵינַי
הַדָּבָר
וָאֶקַּח
מִכֶּם
שְׁנֵים
עָשָׂר
אֲנָשִׁים
אִישׁ
אֶחָד
לַשָּׁבֶט:
(דברים פרק א פסוק כג)
וייטב
בעיני
הדבר
ואקח
מכם
שנים
עשר
אנשים
איש
אחד
לשבט:
(דברים פרק א פסוק כג)
וייטב
בעיני
הדבר
ואקח
מכם
שנים
עשר
אנשים
איש
אחד
לשבט:
(דברים פרק א פסוק כג)
וּשׁפַר
בְּעֵינַי
פִּתגָמָא
וּדבַרִית
מִנְכוֹן
תְּרֵי
עֲסַר
גֻּברִין
גֻּברָא
חַד
לְשִׁבטָא
:
לשבט
-
ג':
*דב'
א
,
כג;
יהו'
ג
,
יב;
יח
,
ד.
לשבט
ג'
וייטב
בעיני
הדבר
ואקח
ועתה
קחו
הבו
לכם.
וייטב
בעיני
הדבר
-
בעיני
ולא
בעיני
המקום.
ואם
בעיני
משה
היה
טוב
,
למה
אמרהּ
בתוכחת?
משל
לאדם
שאמר
לחברו:
מכור
לי
חמורך
זה!
אמר
לו:
הין.
נותנו
אתה
לי
לנסיון?
אמר
לו:
הין.
בהרים
ובגבעות?
[אמר
לו:
הין.]
כיון
שראה
שאין
מעכבו
כלום
,
אמר
בלבו:
בטוח
הוא
זה
שלא
אמצא
בו
מום!
אמר
לו:
טול
מעותיך
,
איני
מנסהו.
מעתה
אף
אני
הודיתי
לדבריכם
,
שמא
תחזרו
בכם
כשתראו
שאיני
מעכב
,
ואתם
לא
חזרתם
בכם
(ראה
ספ"ד
כא).
ואקח
מכם
-
מן
הברורים
שבכם
,
מן
המסולתים
שבכם
(ראה
ספ"ד
שם).
שנים
עשר
אנשים
איש
אחד
לשבט
-
מגיד
שלא
היה
שבט
לוי
עמהם
(ראה
שם).
וייטב
בעיני
הדבר
-
בעבור
שכלכם
הסכמתם
על
זה
(ראה
לעיל
,
כג).
ויטב
(בנוסחנו:
וייטב)
בעיני
הדבר
-
כי
הייתי
סבור
,
כי
ליַשֵר
הדרך
לפניכם
אתם
שולחים
,
ולידע
מה
אתם
צריכים
להכין:
דייק
,
סוללות;
אבל
ישראל
לא
היתה
מחשבתם
כך
,
אלא
לידע
אם
ילכו
אם
לא
ילכו.
ואקח
מכם
שנים
עשר
אנשים
-
לא
שבח
אותם
בנשיאותם
והיותם
ראשי
בני
ישראל
(ראה
במ'
יג
,
ג)
,
כי
אחרי
שהרשיעו
לא
יספר
בשבח
רשעים
(ראה
סוטה
מב
,
ב).
ועם
כל
זה
לא
האמנתם
בו
ורציתם
לשלוח
שם
מרגלים.
ואולי
יספק
מספק
ויאמר:
איך
אמר
משה
עליו
השלום
שהם
אמרו
לו
נשלחה
אנשים
לפנינו
ויחפרו
לנו
את
הארץ
,
וכבר
נתבאר
בפרשת
'שלח
לך'
שהשם
יתעלה
צוה
זה
העניין
למשה
(ראה
במ'
יג
,
ב)?
אלא
שהיתר
זה
הספק
הוא
ממה
שיקל
,
וזה
,
כי
מה
שהיה
סתום
שם
ביאר
בזה
המקום.
והנה
ההתחלה
היתה
מישראל
,
והסכים
השם
יתעלה
לעשות
בקשתם
,
כי
לא
היה
בשלוח
מרגלים
מרי;
ולא
היה
ראוי
גם
כן
שימשך
ממנו
מרי
,
כי
כבר
ראו
ישראל
עוצם
גבורת
השם
יתעלה
לעשות
כל
אשר
יחפוץ
(ע"פ
קה'
ח
,
ג);
והנה
המרי
שנמשך
ממנו
היה
מפני
בחירת
ישראל
הרעה.
ולזה
אמר
משה:
וייטב
בעיני
הדבר
,
כי
לא
היה
בעניינו
שום
מרי
מצד
עצמותו;
שאם
היה
בו
שום
מרי
,
לא
היה
השם
יתעלה
מסכים
בו.