תנ"ך - גם־בי
התאנף
ה'
בגללכם
לאמר
גם־אתה
לא־תבא
שם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
גַּם־בִּי֙
הִתְאַנַּ֣ף
יְהוָ֔ה
בִּגְלַלְכֶ֖ם
לֵאמֹ֑ר
גַּם־אַתָּ֖ה
לֹא־תָבֹ֥א
שָֽׁם:
(דברים פרק א פסוק לז)
גַּם־בִּי
הִתְאַנַּף
יְהוָה
בִּגְלַלְכֶם
לֵאמֹר
גַּם־אַתָּה
לֹא־תָבֹא
שָׁם:
(דברים פרק א פסוק לז)
גם־בי
התאנף
ה'
בגללכם
לאמר
גם־אתה
לא־תבא
שם:
(דברים פרק א פסוק לז)
גם־בי
התאנף
יהוה
בגללכם
לאמר
גם־אתה
לא־תבא
שם:
(דברים פרק א פסוק לז)
אַף
עֲלַי
הֲוָה
רְגַז
מִן
קֳדָם
יְיָ
בְּדִילְכוֹן
לְמֵימַר
אַף
אַתּ
לָא
תֵיעוֹל
לְתַמָן
:
גם
-
ד'
ראשי
פסוקים
בתורה:
*בר'
ז
,
ג;
שמ'
יב
,
לב;
דב'
א
,
לז;
כח
,
סא.
תבא
-
י"ז
חסר:
בר'
מט
,
ו;
שמ'
כג
,
כז;
וי'
יב
,
ד;
דב'
א
,
לז;
יז
,
יד;
כג
,
כה
,
כו;
כד
,
י;
כז
,
ג;
ש"ב
יג
,
ה;
מ"א
כב
,
כה;
יר'
ב
,
ג;
איוב
א
,
ז;
ב
,
ב;
ג
,
כד;
כט
,
יג;
איכה
א
,
כב.
וכל
משלי
דכותהון
בר
מן
ד'
מלא:
מש'
ב
,
י;
כב
,
כד;
כד
,
כה;
כז
,
י.
תבא
שם
(ביאה
שם)
-
י"ב:
דב'
א
,
לז;
ש"א
ב
,
יד;
י
,
ה
,
י;
מ"א
יט
,
ט;
יר'
מט
,
לו;
יח'
יא
,
טז;
יב
,
טז;
כ
,
כט;
לו
,
כ
,
כב;
מז
,
ט.
גם
-
ד'
ראש'
פסוק'
בתור'.
כבר
בארתי
(שמ'
ב
,
ב
בפירוש
הארוך)
,
כי
"אפּוֹ"
(בר'
לט
,
יט)
-
מבוּלע
הנו"ן;
והוא
בלשון
ארמית
נראה
(כגון:
דנ'
ב
,
מו);
ומגזרת
"אנפת
בי"
(יש'
יב
,
א):
גם
בי
התאנף.
בגללכם
-
לפי
שאתם
מקטני
אמנה
,
והיה
לי
לפרש
בפירוש
שאוציא
מים
מן
הסלע;
ואמרתי:
"המן
הסלע
הזה
נוציא
לכם
מים"
(במ'
כ
,
י)
,
ואמרתם:
לא
היה
סבור
שיצא
משם
מים
,
ומקרה
הוא
(ע"פ
ש"א
ו
,
ט)!
ולכך
הקפיד
הקדוש
ברוך
הוא.
ואילו
פירשתם
דברי
כמו
שהייתי
רוצה
לומר:
'וכי
סבורים
הייתם
שיעשה
לכם
הקדוש
ברוך
הוא
נס
כזה
,
שנוציא
לכם
מן
הסלע
הזה
מים
,
כמו
שיעשה?'
,
אי
נמי:
'וכי
אנו
יכולים
להוציא
מים
מן
הסלעים
לא
במצות
הקדוש
ברוך
הוא?'
-
לא
היה
מקפיד.
ובשביל
שלא
פירשתי
כהוגן
הקפיד
הקדוש
ברוך
הוא
,
והיינו:
בגללכם.
גם
בי
התאנף
יי'
בגללכם
-
יאמר:
הנה
חטאתכם
אשר
עשיתם
בעת
ההיא
במרגלים
מנעו
מכם
הארץ
הטובה
,
ועוד
הוספתם
לחטא
בפעם
אחרת
,
עד
שמנעתם
גם
אותי
מלעבור.
כי
רצה
להזכיר
יחד
ענש
כל
הנמנעים
מעבור
אל
הארץ
,
כי
הכל
בגרמת
עונותיהם;
וכדי
שיזכיר
כאן
ענין
יהושע
(ראה
להלן
,
לח)
,
כי
הוא
יעבר
,
מפני
שמלא
אחרי
יי'
כחברו
(ראה
לעיל
,
לו)
,
ויזכה
עוד
שינחיל
הארץ
לדור
השני
,
בעבור
שנענש
משה
ונגזר
עליו
שלא
יעבר.
והנה
הזכיר
כל
המעשה
ההוא
זולתי
מגפת
המרגלים
עצמם
,
וגם
לא
הזכיר
הדבה
-
כי
לא
ידבר
בגנאי
היחידים
,
אבל
יוכיח
את
הרבים
,
שכולם
חטאו
וכולם
נענשו.
וטעם
בגללכם
-
"כי
רבו
בני
ישראל
את
יי'"
(במ'
כ
,
יג)
,
ואירע
כל
זה
בעבור
מריבתם.
או
ירמוז
,
שהיה
הכעס
על
משה
ועל
אהרן
כאשר
הכו
הסלע
פעמים
לפני
העם
(ראה
שם
,
יא)
ולא
עשו
כאשר
נצטוו
,
והעם
הרהרו
בדבר;
והוא
מה
שאמר
"על
אשר
לא
קדשתם
אותי
בתוך
בני
ישראל"
(דב'
לב
,
נא)
-
שלא
היה
הענש
אלא
מפני
שהיה
הדבר
"בתוך
בני
ישראל"
,
שלא
נתקדש
הכבוד
לעיניהם.
וכך
אמרו
בסיפרי
(ספ"ד
שמ):
"על
אשר
מעלתם
בי"
(דב'
שם)
-
אתם
גרמתם
למעול;
"על
אשר
לא
קדשתם
אותי"
(שם)
-
אתם
גרמתם
שלא
לקדש
אותי;
"כאשר
מריתם
פי"
(במ'
כז
,
יד)
-
אתם
גרמתם
למרות
את
פי;
עשו
כל
הלשונות
יוצאים
אל
ישראל.
וכבר
פירשתי
הענין
(במ'
כ
,
ח).
גם
בי
התאנף
יי'
בגללכם
לאמר
גם
אתה
לא
תבא
שם
-
הנה
זכר
זה
בזה
המקום
,
ואע"פ
שהיה
מפני
דבר
מי
מריבה
(ראה
במ'
כ
,
יב)
,
לפי
שהוצרך
להזכיר
כי
יהושע
ינחיל
את
הארץ
לישראל.
וכבר
בארנו
בפרשת
'פרה'
איך
היה
זה
בסיבת
ישראל
,
והיה
על
צד
העונש
להם
,
כמו
שזכרנו
שם
(במ'
כ
,
ח).