תנ"ך - אחרי
הכתו
את
סיחן
מלך
האמרי
אשר
יושב
בחשבון
ואת
עוג
מלך
הבשן
אשר־יושב
בעשתרת
באדרעי:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אַחֲרֵ֣י
הַכֹּת֗וֹ
אֵ֚ת
סִיחֹן֙
מֶ֣לֶךְ
הָאֱמֹרִ֔י
אֲשֶׁ֥ר
יוֹשֵׁ֖ב
בְּחֶשְׁבּ֑וֹן
וְאֵ֗ת
ע֚וֹג
מֶ֣לֶךְ
הַבָּשָׁ֔ן
אֲשֶׁר־יוֹשֵׁ֥ב
בְּעַשְׁתָּרֹ֖ת
בְּאֶדְרֶֽעִי:
(דברים פרק א פסוק ד)
אַחֲרֵי
הַכֹּתוֹ
אֵת
סִיחֹן
מֶלֶךְ
הָאֱמֹרִי
אֲשֶׁר
יוֹשֵׁב
בְּחֶשְׁבּוֹן
וְאֵת
עוֹג
מֶלֶךְ
הַבָּשָׁן
אֲשֶׁר־יוֹשֵׁב
בְּעַשְׁתָּרֹת
בְּאֶדְרֶעִי:
(דברים פרק א פסוק ד)
אחרי
הכתו
את
סיחן
מלך
האמרי
אשר
יושב
בחשבון
ואת
עוג
מלך
הבשן
אשר־יושב
בעשתרת
באדרעי:
(דברים פרק א פסוק ד)
אחרי
הכתו
את
סיחן
מלך
האמרי
אשר
יושב
בחשבון
ואת
עוג
מלך
הבשן
אשר־יושב
בעשתרת
באדרעי:
(דברים פרק א פסוק ד)
בָּתַר
דִּמחָא
יָת
סִיחוֹן
מַלכָּא
אֱמוֹרָאָה
דְּיָתֵיב
בְּחֶשׁבּוֹן
וְיָת
עוֹג
מַלכָּא
דְמַתנַן
דְּיָתֵיב
בְּעַשׁתָּרוֹת
בְּאֶדרֶעִי
:
את
סיחן
-
י"א
בטעם
דסמיכין
(ב
-
י"א
פסוקים
הטעם
יתיב
סמוך
לטעם
פשטא
בלי
מלה
אחרת
ביניהם):
וי'
ה
,
ב;
דב'
א
,
ד;
יש'
ה
,
כד;
ל
,
לב;
יר'
יד
,
יד;
טז
,
יב;
כב
,
ל;
דנ'
ב
,
י;
ז
,
כז;
עז'
ו
,
ח;
ט
,
ד.
יושב
-
י"ז
מלא
בתורה
(בלישנא):
בר'
כד
,
ג
,
סב;
נ
,
יא;
שמ'
יח
,
יד;
לד
,
יב
,
טו;
במ'
יג
,
יט
,
כט
(שלוש
פעמים);
יד
,
יד
,
כה;
כא
,
לד;
דב'
א
,
ד
(פעמיים);
ג
,
ב;
ד
,
מו.
יושב
-
י"ז
מל'
בתור';
בעשתרת
באדרעי
-
ל'.
אחרי
הכותו
-
אמר
משה
(ראה
ספ"ד
ג):
אם
אני
מוכיחן
קודם
שיכנסו
לקצת
הארץ
,
יאמרו:
מה
לזה
עלינו?
מה
הטיב
לנו?
אינו
בא
אלא
לקנתר
ולמצא
עלילה
,
שאין
בו
כח
להכניסנו
לארץ.
לפיכך
המתין
עד
שהפיל
סיחון
ועוג
לפניהם
והורישם
את
ארצם
,
ואחרכך
הוכיחן.
סיחון...
אשר
יושב
בחשבון
-
אילו
לא
היה
סיחון
קשה
והיה
שרוי
בחשבון
,
היה
קשה
,
שהמדינה
קשה;
ואילו
היתה
עיר
אחרת
וסיחון
שרוי
בה
,
היתה
קשה
,
שהמלך
קשה;
על
אחת
כמה
וכמה
שהמלך
קשה
והמדינה
קשה
(ראה
שם)...
.
...
אשר
יושב
בעשתרות
-
המלך
קשה
והמדינה
קשה;
'עשתרות'
הוא
לשון
צוקין
וקושי
,
כמו
"עשתרות
קרניים"
(בר'
יד
,
ה).
ועשתרות
זה
הוא
"עשתרות
קרנים"
שהיו
שם
רפאים
שהכה
אמרפל
,
שנאמר
"ויכו
את
רפאים
בעשתרות
קרנים"
(שם)
,
ועוג
נמלט
מהם;
הוא
שנאמר
"ויבא
הפליט"
(שם
,
יג)
,
ואומר
"כי
רק
עוג
מלך
הבשן
נשאר
מיתר
הרפאים"
(דב'
ג
,
יא).
באדרעי
-
שם
המלכות.
אחרי
הכותו
-
שראו
שנפלו
לפניהם
שני
מלכים
חזקים
,
והכירו
שבחינם
הניחו
אבותם
לכבוש
את
הארץ
,
התחיל
להוכיחם.
אשר
יושב
בחשבון
-
שלא
היתה
שלו
,
אבל
לְכדהּ
ממלך
מואב
ובנאהּ
להיות
לו
בית
מלוכה;
וכן
אשר
יושב
בעשתרות
באדרעי
-
שהיתה
ארץ
רפאים
והוא
מלך
האמורי
,
כאשר
אפרש
(דב'
ב
,
י)
בעזר
האל.
ומפני
שאמר
אשר
יושב
בעשתרות
באדרעי
,
יורה
כי
עשתרות
שם
מקום
אשר
בו
אדרעי.
ולשון
סיפרי
(ספ"ד
ג):
בעשתרות
-
שהיה
קשה
כעשתרות;
באדרעי
-
זה
מקום
מלכות.
וכתב
רבנו
שלמה:
'עשתרות'
-
לשון
צוקין
וקושי;
ועשתרות
זהו
'עשתרות
קרנים'
,
שהיו
בה
רפאים
,
שנאמר
"ויכו
את
רפאים
בעשתרות
קרנים"
(בר'
יד
,
ה);
באדרעי
-
שם
מלכות.
וכן
כתב
עוד:
"עשתרות
צאנך"
(דב'
כח
,
ד)
-
כתרגומו.
ורבותינו
אמרו
(ראה
חולין
פד
,
ב):
למה
נקרא
שמן
'עשתרות'?
שמעשׁרות
את
בעליהן
ומחזקות
אותן
כעשתרות
הללו
,
שהם
סלעים
חזקים.
והרי
הרב
מרכיב
בו
שני
לשונות
,
ולא
ידענו
מאי
זה
מקום
הוציא
שיהיה
'עשתרות'
שם
צוקין
וסלעים.
אבל
יתכן
שנאמר
,
שהוא
שם
עדרי
הצאן
,
מלשון
'עושר'
כדברי
חכמים
,
ו"עשתרות
קרנים"
(בר'
יד
,
ה)
היו
הרים
גבוהים
שעליהם
מצודות
סלעים
,
ידַמה
אותן
הכתוב
לקרני
הבהמות;
כמו
שידמה
אותן
לשינים
,
כענין
שנאמר
"על
שן
סלע
ומצודה"
(איוב
לט
,
כח);
וכן
"קרנות
המזבח"
(שמ'
כט
,
יב);
וכן
"בקרן
בן
שמן"
(יש'
ה
,
א)
-
אמר
בו
התרגום:
"בטור
רם
בארעא
שמינא"
(ת"י).
ושם
יעלו
עשתרות
הצאן
,
התישים
והעזים
והיעלים
וכיוצא
בהן
,
ולכך
יקרֵא
'עשתרות
קרנים'.
וכן
"לבעל
ולעשתרות"
(שו'
ב
,
יג)
-
עבודה
זרה
העשויה
כצורת
הצאן
,
או
להגין
עליהם
,
כפי
סכלותם.
ובשפלת
ההר
בנו
עיר
ושמה
אדרעי
,
והוא
שנאמר
"ויצא
עוג
מלך
הבשן...
הוא
וכל
עמו
למלחמה
אדרעי"
(דב'
ג
,
א)
,
כי
אסף
את
כל
חילו
אל
העיר
אשר
שם
ארמון
המלך
וכסא
המלכות.
וענין
סיפרי
מדרשים
,
אמרו
(ראה
ספ"ד
ג):
אשר
יושב
בעשתרות
באדרעי
-
אִלו
לא
היה
עוג
קשה
,
ושרוי
בעשתרות
,
קשה
היה
,
שהמדינה
קשה
וכו';
ולפיכך
ידרשו
בעשתרות
-
שהיה
קשה
כעשתרות;
כלומר
,
שהיה
מקום
מושבו
כמו
"עשתרות
קרנים"
,
העיר
החזקה
,
שהיה
הוא
ומשפחתו
משם.
כי
עתה
איננו
יושב
בעשתרות
,
כי
בארץ
אמורי
הוא
יושב
,
ומקום
מלכות
,
כלומר:
המדינה
שהוא
יושב
בה
-
אדרעי;
כי
שם
ארץ
מלכותו
הבשן.
והנה
זכר
שאלו
הדברים
כלם
-
אמרם
משה
אחרי
מלחמת
סיחון
ועוג
,
להעיר
להם
כי
עוונותיהם
הטו
(ע"פ
יר'
ה
,
כה)
על
שלא
נכנסו
לארץ
תכף
צאתם
ממצרים;
כי
מעת
שנבדלו
מהחטאים
,
נצחו
אלו
המלכים
החזקים
,
עם
היותם
יושבים
בערים
בצורות
מאד
(ראה
דב'
ג
,
ה).