תנ"ך - בעת
ההוא
אמר
ה'
אלי
פסל־לך
שני־לוחת
אבנים
כראשנים
ועלה
אלי
ההרה
ועשית
לך
ארון
עץ:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
בָּעֵ֨ת
הַהִ֜וא
אָמַ֧ר
יְהוָ֣ה
אֵלַ֗י
פְּסָל־לְךָ֞
שְׁנֵֽי־לוּחֹ֤ת
אֲבָנִים֙
כָּרִ֣אשֹׁנִ֔ים
וַעֲלֵ֥ה
אֵלַ֖י
הָהָ֑רָה
וְעָשִׂ֥יתָ
לְּךָ֖
אֲר֥וֹן
עֵֽץ:
(דברים פרק י פסוק א)
בָּעֵת
הַהִוא
אָמַר
יְהוָה
אֵלַי
פְּסָל־לְךָ
שְׁנֵי־לוּחֹת
אֲבָנִים
כָּרִאשֹׁנִים
וַעֲלֵה
אֵלַי
הָהָרָה
וְעָשִׂיתָ
לְּךָ
אֲרוֹן
עֵץ:
(דברים פרק י פסוק א)
בעת
ההוא
אמר
ה'
אלי
פסל־לך
שני־לוחת
אבנים
כראשנים
ועלה
אלי
ההרה
ועשית
לך
ארון
עץ:
(דברים פרק י פסוק א)
בעת
ההוא
אמר
יהוה
אלי
פסל־לך
שני־לוחת
אבנים
כראשנים
ועלה
אלי
ההרה
ועשית
לך
ארון
עץ:
(דברים פרק י פסוק א)
בְּעִדָּנָא
הַהוּא
אֲמַר
יְיָ
לִי
פְּסָל
לָך
תְּרֵין
לוּחֵי
אַבנַיָא
כְּקַדמָאֵי
וְסַק
לִקדָמַי
לְטוּרָא
וְתַעֲבֵיד
לָך
אֲרוֹנָא
דְאָעָא
:
כראשנים
-
ד':
*שמ'
לד
,
א
,
ד;
דב'
י
,
א
,
ג.
ההרה
-
י"ג:
ראה
דב'
א
,
כד.
כראשנים
-
ד';
ההרה
-
י"ג.
בעת
ההיא
-
לסוף
ארבעים
נתרצה
לי
,
ואמר
לי:
פסל
לך
,
ואחר
כך:
ועשית
לך
ארון
[עץ];
ואני
עשיתי
ארון
תחלה
,
שכשאבֹא
והלוחות
בידי
-
היכן
אתנם?
(ראה
תנח'
עקב
י).
ולא
זהו
ארון
שעשה
בצלאל
,
שהרי
משכן
-
לא
נתעסקו
בו
עד
לאחר
יום
הכפורים
,
כי
ברדתו
מן
ההר
צוה
להם
על
מלאכת
המשכן
,
ובצלאל
עשה
משכן
תחילה
(ראה
שמ'
לו
,
ח
ואי')
ואחרכך
ארון
וכלים
(ראה
שמ'
לז;
ברכות
נה
,
א);
נמצא
זה
ארון
אחר
,
וזהו
שהיה
יוצא
עמהם
למלחמה.
ואותו
שעשה
בצלאל
לא
יצא
למלחמה
אלא
בימי
עלי
,
ונענשו
עליו
ונשבה
(ראה
ש"א
ד
,
ד
-
יא;
ראה
ירוש'
שקלים
ו
,
א
[מט
,
ג]).
בעת
ההיא
-
בארבעים
היום
הנזכרים
(ראה
דב'
ט
,
כה).
ארון
עץ
-
אמרו
המעתיקים
ז"ל
(ראה
תנח'
עקב
י)
,
כי
ארון
אחר
עשה
משה
בתחלה
,
והעד:
"ואעש
ארון"
(להלן
,
ג)
,
ואחר
כן:
"ואפסול"
(שם);
ואמר:
"ואשים
את
הלוחות
בארון
אשר
עשיתי"
(להלן
,
ה).
ודעתם
רחבה
מדעתנו.
כי
היה
נראה
לנו
,
כי
"וישכון
כבוד
יי'"
(שמ'
כד
,
טז)
דבק
עם
הכבוד
שראו
הזקנים
(ראה
שם
,
ט);
ולא
נדע
מתי
עלה
משה.
כי
היה
נראה
בדרך
הפשט
,
כי
משה
לא
התענה
,
רק
שמונים
יום
,
כי
פירוש
"אנכי
עמדתי
בהר
כימים
הראשונים"
(להלן
,
י)
-
הוא
שָנוּי
,
והטעם:
כאשר
עמדתי
בהר
אותם
הארבעים
,
שמע
יי'
אלי
ואמר:
"לך
למסע"
(להלן
,
יא);
זהו
"לך
נחה
את
העם"
(שמ'
לב
,
לה).
והנה
יהיה
ארון
עץ
-
בצווי
,
והוא
הארון
שעשה
בצלאל.
בעת
ההוא
אמר
-
מחל
הקדוש
ברוך
הוא
ואמר
להחזיר
להם
הלוחות
במקום
הלוחת
ששיברתי
,
שלא
יתרעמו
ישראל
עלי
לאמר:
הפסדתנו
דבר
חמוד;
ולכך
כתיב:
פסל
לך
-
אתה
צריך
לפסול
,
שלא
יתרעמו
הם
ובניהם
ובני
בניהם.
בעת
ההיא
אמר
יי'
אלי
פסל
לך
-
אחר
שהתנפלתי
לפני
יי'
את
ארבעים
היום
ואת
ארבעים
הלילה
(ראה
דב'
ט
,
כה)
,
נתרצה
אלי
שיכתוב
לוחות
שניות;
אבל
היו
הראשונות
מעשה
אלהים
,
והמכתב
מכתב
אלהים
(ראה
שמ'
לב
,
טז)
,
ובאלו
צוה
אותי
שיהיו
מחצב
ידי
והמכתב
יהיה
כמכתב
הראשון
(ראה
להלן
,
ד)
באצבע
אלהים.
וטעם
ועשית
לך
ארון
עץ
-
שתשים
הלוחות
בתוכו
בעת
שתרד.
והיה
הארון
הזה
כולו
עץ
,
הוא
והמכסה
אשר
עליו
מלמעלה
(ע"פ
שמ'
מ
,
יט)
,
כמנהג
בכל
הארונות.
היו
הלוחות
שם
עד
שנעשה
המשכן
,
ואז
עשו
הארון
המצופה
זהב
(ראה
שמ'
כה
,
יא)
והכפורת
אשר
עליו
זהב
טהור
(ראה
שם
,
יז).
ולא
אמר
לו
כן
בלוחות
הראשונות
,
לפי
שהיה
גלוי
לפניו
שישברם.
בעת
ההיא
אמר
יי'
אלי
פסל
לך
שני
לוחות
אבנים
כראשונים
וגו'
-
כבר
התבאר
בפרשת
'כי
תשא'
כי
אז
עמד
גם
כן
בהר
ארבעים
יום
וארבעים
לילה
בזולת
אכילה
ושתייה
(ראה
שמ'
לד
,
כח)
,
רוצה
לומר:
כשנִתנו
לו
הלוחות
השניות.
ולזה
התבאר
בזה
המקום
ששלש
פעמים
עמד
שם
משה
בהר
ארבעים
יום
וארבעים
לילה
,
בכל
פעם
בזולת
אכילה
ושתיה.
והרצון
באמרו
"לחם
לא
אכלתי"
(דב'
ט
,
יח)
-
שלא
אכל
מזון;
שאם
היה
הרצון
בו
לחם
ממש
,
לא
היה
זה
פלא
,
כי
גם
ישראל
לא
היו
אוכלים
לחם
,
אך
היו
אוכלים
המן.
ולזה
יחוייב
שיהיה
הרצון
באמרו
"לחם
לא
אכלתי"
-
שלא
אכל
שום
מזון;
וזה
ממה
שאין
ספק
באמתתו
,
עם
שכבר
מצאנו
באליהו
שעמד
ארבעים
יום
מלאכול
(ראה
מ"א
יט
,
ח).