תנ"ך - ואנכי
עמדתי
בהר
כימים
הראשנים
ארבעים
יום
וארבעים
לילה
וישמע
ה'
אלי
גם
בפעם
ההוא
לא־אבה
ה'
השחיתך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְאָנֹכִ֞י
עָמַ֣דְתִּי
בָהָ֗ר
כַּיָּמִים֙
הָרִ֣אשֹׁנִ֔ים
אַרְבָּעִ֣ים
י֔וֹם
וְאַרְבָּעִ֖ים
לָ֑יְלָה
וַיִּשְׁמַ֨ע
יְהוָ֜ה
אֵלַ֗י
גַּ֚ם
בַּפַּ֣עַם
הַהִ֔וא
לֹא־אָבָ֥ה
יְהוָ֖ה
הַשְׁחִיתֶֽךָ:
(דברים פרק י פסוק י)
וְאָנֹכִי
עָמַדְתִּי
בָהָר
כַּיָּמִים
הָרִאשֹׁנִים
אַרְבָּעִים
יוֹם
וְאַרְבָּעִים
לָיְלָה
וַיִּשְׁמַע
יְהוָה
אֵלַי
גַּם
בַּפַּעַם
הַהִוא
לֹא־אָבָה
יְהוָה
הַשְׁחִיתֶךָ:
(דברים פרק י פסוק י)
ואנכי
עמדתי
בהר
כימים
הראשנים
ארבעים
יום
וארבעים
לילה
וישמע
ה'
אלי
גם
בפעם
ההוא
לא־אבה
ה'
השחיתך:
(דברים פרק י פסוק י)
ואנכי
עמדתי
בהר
כימים
הראשנים
ארבעים
יום
וארבעים
לילה
וישמע
יהוה
אלי
גם
בפעם
ההוא
לא־אבה
יהוה
השחיתך:
(דברים פרק י פסוק י)
וַאֲנָא
הֲוֵיתִי
קָאֵים
בְּטוּרָא
כְּיוֹמַיָא
קַדמָאֵי
אַרבְּעִין
יְמָמִין
וְאַרבְּעִין
לֵילָוָן
וְקַבֵּיל
יְיָ
צְלוֹתִי
אַף
בְּזִמנָא
הַהוּא
לָא
אֲבָא
יְיָ
לְחַבָּלוּתָך
:
ואנכי
-
ט'
ראשי
פסוקים:
דב'
י
,
י;
לא
,
יח;
שו'
יא
,
כז;
ש"ב
ג
,
לט;
יש'
נא
,
טו;
סו
,
יח;
יר'
ב
,
כא;
ג
,
יט;
תה'
כב
,
ז.
וכל
תרי
עשר
דכותהון
(רק
צורת
'ואנכי'
מצויה
בראשי
פסוקים
בתרי
-
עשר).
כימים
-
ד':
דב'
א
,
מו;
י
,
י;
*זכ'
ח
,
יא;
*אס'
ט
,
כב.
הראשנים
-
כ"י
(חסר
ומלא):
ראה
לעיל
,
ב.
לא
-
אבה
-
ג':
*דב'
י
,
י;
כה
,
ז;
תה'
פא
,
יב.
לא
אבה
ג'
וסימנהון
לא
אבה
יי'
השחיתך
מאן
יבמי
להקים
וישראל
לא
אבה.
ואנכי
-
ט'
ראש'
פסוק'
וכל
ראש'
תרי
עשר
דכות';
לא
-
אבה
-
ג'.
ואנכי
עמדתי
בהר
-
לקבל
לוחות
האחרונות.
ולפי
שלא
פירש
למעלה
כמה
עמד
בהר
בעלייה
אחרונה
זו
,
חזר
והתחיל
בה.
כימים
הראשנים
-
של
לוחות
הראשונות:
מה
הם
ברצון
,
אף
אילו
ברצון;
אבל
האמצעיים
שעמדתי
שם
להתפלל
עליכם
היו
בכעס
(ראה
סע"ר
ו).
ואנכי
עמדתי
בהר
-
פרשתיו
(לעיל
,
א).
אנכי
עמדתי
בהר...
ארבעים
יום
-
לקבל
הלוחות
אחרונות
ולהרבות
תחינתי
לפני
הקדוש
ברוך
הוא
שימחול
עון
העגל
לגמרי
,
וישמע
אלי
גם
בפעם
ההיא
ומחל
לגמרי;
והביא
לוחות
אחרונות
ובשורת
המחילה
ביום
הכפורים
,
ונקבע
להיות
יום
מחילה
וסליחה.
כי
מאה
ועשרים
ימים
ממתן
תורה
עד
יום
הכיפורים:
כי
בששה
בסיון
ניתנה
תורה
(ראה
סוטה
יב
,
ב)
,
והתחילו
ארבעים
(ראה
שמ'
כד
,
יח)
,
שעמד
לקבל
לוחות
ראשונות
בשבעה
בו
,
כדאמרינן
(ראה
יומא
ד
,
ב):
בשבעה
עלה;
הרי
עשרים
וארבעה
מסיון
וששה
עשר
מתמוז
-
הרי
ארבעים.
וירד
בשבעה
עשר
בתמוז
ונשתברו
הלוחות
מפני
העגל
,
ועלה
בשמונה
עשר
והתפלל
על
העון
,
ועמד
ארבעים:
שנים
עשר
מתמוז
ועשרים
ושמנה
מאב
,
הרי
ארבעים
שנִיים;
ובו
ביום
אמר
הקדוש
ברוך
הוא
"פסול
לך"
(שמ'
לד
,
א).
וביום
עשרים
ותשעה
באב
עלה
לקבל
הלוחות
האחרות
ועמד
ארבעים:
שנים
מאב
ועשרים
ותשעה
מאלול
ותשעה
מתשרי
-
הרי
ארבעים
שלישיים;
וירד
בעשירי
בתשרי.
ופסח
מצרים
היה
בחמשי
בשבת
(ראה
מכיל'
בשלח
ויסע
א)
,
שהרי
בעשור
לחודש
,
שלקחו
איש
שה
לבית
אבות
לשחוט
,
והיה
גוררין
תועבת
מצרים
לשחוט
לעיניהם
ולא
אמרו
דבר
-
היה
בשבת
,
ולכך
נקרא
'שבת
הגדול'
מפני
אותו
נס;
וארבעה
עשר
היה
ברביעי;
פסח
בחמישי
ושבעה
עשר
בתמוז
באים
ביום
אחד;
נמצא:
הלוחות
הראשונות
באו
בחמישי
בשבת
,
וראש
השנה
בשבת
ויום
הכפורים
ביום
שני
,
ובאו
לוחות
האחרונות
ביום
שני;
ולפי
שהלוחות
באו
ביום
חמישי
וביום
שני
,
הוקבעו
לקרות
בהם
בתורה
,
שלא
יהיו
שלשה
ימים
בלא
תורה
(ראה
תנח'
בשלח
יט);
ולא
בחרו
יום
שלישי
ויום
רביעי
,
אלא
יום
שני
ויום
חמישי.
ורמז:
"דרשו
יי'
בהמצאו"
(יש'
נה
,
ו)
-
ב'
ה'
שנמצאת
לכם
התורה
,
ואז
בית
דין
יושבין
,
שמתוך
שבאים
לשמוע
התורה
באים
לדין.
ונתתי
אני
,
בכור
שור
,
סימן:
"בצדק
תשפוט
עמיתך"
(וי'
יט
,
טו)
-
כי
'צדק'
משמש
בתחילת
יום
חמישי
בשעה
ראשונה
ובשנייה
של
ליל
שני
,
כדאמרינן
בשבת
(קכט
,
ב
ברש"י):
חל"ם
כצנ"ש
בימים
,
כצנ"ש
חל"ם
בלילות.
ואנכי
עמדתי
בהר
-
על
דעת
רבותינו
(ראה
סע"ר
ו)
יאמר
,
שעמד
בהר
כשעלה
שם
ושני
הלוחות
בידו
כימים
הראשונים
של
לוחות
הראשונות
,
ארבעים
יום
וארבעים
לילה
,
וישמע
יי'
אלי
גם
בפעם
השלישית.
כי
עבר
השם
"על
פניו
ויקרא
יי'
יי'
אל
רחום
וחנון"
וגו'
(שמ'
לד
,
ו)
,
ובקש
ממנו:
"וסלחת
לעונינו
ולחטאתנו
ונחלתנו"
(שם
,
ט)
,
ונענה
ואמר:
קום
לך
למסע
לפני
העם
ויבאו
ויירשו
את
הארץ
,
וזהו
"וראה
כל
העם
אשר
אתה
בקרבו
את
מעשה
יי'
כי
נורא
הוא
אשר
אני
עושה
עמך"
(שם
,
י).
וטעם
לא
אבה
יי'
השחיתך
-
שלא
רצה
שלא
תבאו
ותירשו
את
הארץ;
כטעם
"ויסף
עוד
להניחו
במדבר
ושִחתם
לכל
העם
הזה"
(במ'
לב
,
טו).
ועל
דרך
האמת:
לא
רצה
שתהיה
משחת
ממנו
,
שלא
יהיה
שמו
הגדול
עמך;
וכבר
רמזתי
הענין
הזה
בסדר
'כי
תשא'
(שמ'
לב
,
יא).
ואנכי
עמדתי
בהר
כימים
הראשונים
ארבעים
יום
וגו'
-
הרצון
בזה
,
כי
בעלותו
בהר
על
דבר
הלוחות
השניים
עמד
שם
ארבעים
יום
וארבעים
לילה
,
ואז
התחנן
לשם
יתעלה
שילך
בקרב
ישראל
ותדבק
השגחתו
בהם
,
כמו
שנזכר
בפרשת
'כי
תשא'
(ראה
שמ'
לג
,
טו
-
טז).
כי
כבר
אמר
השם
השם
יתעלה
על
דבר
העגל
,
שכבר
ילך
מלאכו
לפניהם
,
אך
השגחתו
יתעלה
לא
תדבק
בהם
(ראה
שם
,
ב
-
ג)
,
וזה
באמת
היה
דבר
רע
להם
לישראל
(ראה
שם
,
ד).
ולזה
השתדל
משה
בעת
ההיא
אל
שירצה
השם
יתעלה
ללכת
בקרב
ישראל
,
כי
בזה
יתכן
להם
שירשו
הארץ
,
ואע"פ
שלא
הגיע
הקץ
עדיין;
וכאשר
נעתר
השם
יתעלה
על
זה
,
אמר
לו
שילך
למסע
לפניהם
ויבאו
וירשו
את
הארץ
,
כי
לא
היו
צריכים
להמתין
הקץ
אחר
שהשגחת
השם
יתעלה
תדבק
בהם.
והנה
אז
ערבב
העניין
מרי
ישראל
על
דבר
המרגלים
,
ונתאחרו
מפני
זה
במדבר
ארבעים
שנה
,
כמו
שקדם
(ראה
דב'
א
,
כב
ואי').
והנה
זכר
זה
בזה
המקום
להזכיר
לישראל
כי
היו
ממרים
עם
השם
תמיד
,
כמו
שקדם
(ראה
דב'
ט
,
ז
,
כד).