תנ"ך - לשמר
את־מצות
ה'
ואת־חקתיו
אשר
אנכי
מצוך
היום
לטוב
לך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
לִשְׁמֹ֞ר
אֶת־מִצְוֺ֤ת
יְהוָה֙
וְאֶת־חֻקֹּתָ֔יו
אֲשֶׁ֛ר
אָנֹכִ֥י
מְצַוְּךָ֖
הַיּ֑וֹם
לְט֖וֹב
לָֽךְ:
(דברים פרק י פסוק יג)
לִשְׁמֹר
אֶת־מִצְוֺת
יְהוָה
וְאֶת־חֻקֹּתָיו
אֲשֶׁר
אָנֹכִי
מְצַוְּךָ
הַיּוֹם
לְטוֹב
לָךְ:
(דברים פרק י פסוק יג)
לשמר
את־מצות
ה'
ואת־חקתיו
אשר
אנכי
מצוך
היום
לטוב
לך:
(דברים פרק י פסוק יג)
לשמר
את־מצות
יהוה
ואת־חקתיו
אשר
אנכי
מצוך
היום
לטוב
לך:
(דברים פרק י פסוק יג)
לְמִטַר
יָת
פִּקוֹדַיָא
דַייָ
וְיָת
קְיָמוֹהִי
דַּאֲנָא
מְפַקֵיד
לָך
יוֹמָא
דֵין
דְּיִיטַב
לָך
:
לשמור
את
מצות
יי'
-
ואף
היא
לא
לחנם
,
אלא
לטוב
לך
-
שתקבלו
שכר.
ועתה
ישראל
-
אע"פ
שהקצפתה
(ראה
דב'
ט
,
כב)
,
אין
הקדוש
ברוך
הוא
שואל
ממך
כי
אם
ליראה
-
ותטיב
דרכיך
מעתה
,
והכל
מחול
לך;
שמעתי.
ולי
נראה:
מה
יי'
אלהיך
שואל
מעמך
כי
אם
ליראה
-
וזה
דבר
קל
הוא;
שהרי
אם
יאמרו
לך
כל
העולם
כולו
שלא
לירא
ממנו
-
היה
לך
לירא
,
שהרי
חייך
ונפשך
בידו
,
ובידו
להמית
ולהחיות
ואין
מידו
מציל
(ע"פ
דב'
לב
,
לט);
ובדין
הוא
שיהא
מוראו
עליך
ותעשה
כל
אשר
יצוך
,
פן
יבולע
לך
(ע"פ
ש"ב
יז
,
טז).
אין
לך
עני
בשר
ודם
שהיה
מסור
בידך
כמו
שאתה
מסור
ביד
הקדוש
ברוך
הוא
―
שלא
היִתה
ירא
אותו
―
ותעשה
כל
אשר
יצוה.
מעמך
-
איני
מבקש
מעמך
,
רק
היראה
והאהבה;
כי
כל
מצות
אינם
מעִמך
,
רק
מעִמו:
אם
יתן
לך
בית
,
תעשה
מזוזה
ומעקה;
כסות
-
תעשה
גדילים;
מעות
-
תעשה
מהם
צדקה;
דגן
תירוש
ויצהר
-
תן
ממנו
תרומות
ומעשרות;
בן
-
תָמול
אותו;
נמצא
שאין
זה
מעמך
אלא
מעמו.
אין
לך
ישמעאל
בעולם
,
שאם
יתן
לך
עשרים
דינרים
,
שלא
היית
נותן
בשבילו
,
למקום
שיצוה
,
החצי
או
השליש
,
והייתה
מחזיק
לו
טובה;
וכן
יש
לך
בשביל
הקדוש
ברוך
הוא
,
ולשבח
על
מה
שעשאך
'נותן
לו'
ולא
מחזר
על
הפתחים.
וזהו
שאינו
שואל
מעמך
,
משלך
,
רק
היראה
והאהבה
וכוונת
הלב.
וכן
כתב
"מי
הקדימני
ואשלם
תחת
כל
השמים
לי
הוא"
(איוב
מא
,
ג)
-
אני
מקדים
לתת
להם
קודם
שיתנו
בשבילי
כלום
(ראה
ויק"ר
כז
,
ב);
וכן
אמר
דוד:
"משלך
נָתַנּוּ
לך"
(ראה
דה"א
כט
,
יד).
ולא
די
שאתה
עושה
מצוה
-
אלא
שתקבל
שכר
,
דכתיב:
לטוב
לך.
ומזה
הפסוק
רמזו
רבותינו
(ראה
מנחות
מג
,
ב)
מאה
ברכות
בכל
יום
,
דכתיב:
מה
יי'
אלהיך
שואל
-
אל
תקרי
'מה'
אלא
'מאה'.
ומאה
אותיות
בזה
הפסוק
,
בועתה:
כשתיקרי
'מאה'
-
עם
האל"ף
שב'מאה'
-
יש
בו
מאה
אותיות;
כי
בתוך
הפסוק
מאה
אותיות
חסר
אחת
,
ועם
האל"ף
הן
מאה
שלימות.
ועתה
איכא
תרתי:
אחת
,
שאתה
קורא
'מאה'
,
ועוד
,
שהאותיות
עתה
מאה;
שמעתי.
מה
יי'
אלהיך
שואל
מעמך
-
נמשך
אל
לטוב
לך;
יאמר:
איננו
שואל
מעמך
דבר
שיהיה
לצרכו
ולא
לצרכך
―
כטעם
"אם
צדקת
מה
תתן
לו"
(איוב
לה
,
ז)
―
רק
הכל
הוא
לטוב
לך.
ואמר
הטעם:
כי
ליי'
אלהיך
השמים
ושמי
השמים
הארץ
וכל
אשר
בה
,
וכולם
נותנים
כבוד
לשמו;
איננו
צריך
לך.
ועתה
ישראל
מה
יי'
אלהיך
שואל
מעמך
-
רוצה
לומר
,
שהוא
אינו
מעמיס
עליך
דבר
שיהיה
ראוי
שיכבד
עליך
,
כי
כל
מה
שישאל
מעמך
מקיום
מצותיו
אינו
כי
אם
לטוב
לך.
ולעבוד
את
יי'
אלהיך
בכל
לבבך
ובכל
נפשך
-
הכונה
בו:
עניין
התפלה
,
כמו
שבארנו
באמרו
"ואותו
תעבוד"
(דב'
ו
,
יג);
"ועבדתם
את
השם
אלהיכם"
(שמ'
כג
,
כה).
ואמר
בכל
לבבך
ובכל
נפשך
-
כטעם
אמרו
"ומצאת
כי
תדרשנו
בכל
לבבך
ובכל
נפשך"
(דב'
ד
,
כט);
והרצון
בזה
שתהיה
תפלתך
לו
בכונה
שלמה
,
יתאחדו
בך
כחותיך
המתעוררים
,
והם
הנכללים
באמרו
בכל
לבבך
,
וכחותיך
המשיגים
והמציירים
שהם
הדומיון
והשכל
והנלוים
אליהם
,
והם
הנכללים
באמרו
ובכל
נפשך.