תנ"ך - כי
הארץ
אשר
אתה
בא־שמה
לרשתה
לא
כארץ
מצרים
הוא
אשר
יצאתם
משם
אשר
תזרע
את־זרעך
והשקית
ברגלך
כגן
הירק:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כִּ֣י
הָאָ֗רֶץ
אֲשֶׁ֨ר
אַתָּ֤ה
בָא־שָׁ֙מָּה֙
לְרִשְׁתָּ֔הּ
לֹ֣א
כְאֶ֤רֶץ
מִצְרַ֙יִם֙
הִ֔וא
אֲשֶׁ֥ר
יְצָאתֶ֖ם
מִשָּׁ֑ם
אֲשֶׁ֤ר
תִּזְרַע֙
אֶת־זַרְעֲךָ֔
וְהִשְׁקִ֥יתָ
בְרַגְלְךָ֖
כְּגַ֥ן
הַיָּרָֽק:
(דברים פרק יא פסוק י)
כִּי
הָאָרֶץ
אֲשֶׁר
אַתָּה
בָא־שָׁמָּה
לְרִשְׁתָּהּ
לֹא
כְאֶרֶץ
מִצְרַיִם
הִוא
אֲשֶׁר
יְצָאתֶם
מִשָּׁם
אֲשֶׁר
תִּזְרַע
אֶת־זַרְעֲךָ
וְהִשְׁקִיתָ
בְרַגְלְךָ
כְּגַן
הַיָּרָק:
(דברים פרק יא פסוק י)
כי
הארץ
אשר
אתה
בא־שמה
לרשתה
לא
כארץ
מצרים
הוא
אשר
יצאתם
משם
אשר
תזרע
את־זרעך
והשקית
ברגלך
כגן
הירק:
(דברים פרק יא פסוק י)
כי
הארץ
אשר
אתה
בא־שמה
לרשתה
לא
כארץ
מצרים
הוא
אשר
יצאתם
משם
אשר
תזרע
את־זרעך
והשקית
ברגלך
כגן
הירק:
(דברים פרק יא פסוק י)
אֲרֵי
אַרעָא
דְּאַתּ
עָלֵיל
לְתַמָן
לְמֵירְתַהּ
לָא
כְאַרעָא
דְמִצרַיִם
הִיא
דִּנפַקתּוּן
מִתַּמָן
דְּתִזרַע
יָת
זַרעָך
וּמַשׁקֵית
לֵיהּ
בְּרַגלָך
כְּגִנַת
יַרקָא
:
כארץ
-
ה':
בר'
יג
,
י;
*דב'
יא
,
י;
הו'
ב
,
ה;
תה'
עח
,
סט;
קמג
,
ו.
כגן
-
ז':
בר'
יג
,
י;
דב'
יא
,
י;
יש'
נא
,
ג;
נח
,
יא;
יר'
לא
,
יא;
יח'
לו
,
לה;
יואל
ב
,
ג.
כארץ
ה'
כגן
יי'
כארץ
מצרים
כי
הארץ
אשר
אתה
בא
שמה
ויבן
כמו
רמים
מקדשו
פן
אפשיטנה
פרשתי
ידי.
כארץ
-
ה';
והשקית
-
ל'
בטע'.
לא
כארץ
מצרים
היא
-
אלא
טובה
הימנה;
ונאמרה
הבטחה
זו
לישראל
ביציאתם
ממצרים
,
שהיו
אומרים:
שמא
לא
נבוא
אל
ארץ
יפה
כזו.
יכול
בגנותה
מדבר
,
וכך
אמר
להם:
לא
כארץ
מצרים
היא
,
אלא
רעה
הימנה?
תלמוד
לומר:
"חברון
(בנוסחנו:
וחברון)
שבע
שנים
נבנתה
לפני"
וגו'
(במ'
יג
,
כב)
-
אדם
אחד
בנאן:
חם
בנה
צוען
למצרים
בנו
,
וחברון
לכנען;
דרך
ארץ
,
אדם
בונה
את
הנאה
ואחר
כך
בונה
את
הכעור
,
שפסולתו
של
ראשון
הוא
נותן
בשיני
,
ובכל
מקום
החביב
קודם;
הא
למדת
שחברון
יפה
מצוען.
ומצרים
משובחת
מכל
הארצות
,
שנאמר
"כגן
יי'
כארץ
מצרים"
(בר'
יג
,
י)
,
וצוען
-
שבח
ארץ
מצרים
,
שהוא
מקום
מלכות
,
שכן
הוא
אומר
"כי
היו
בצוען
שריו"
(יש'
ל
,
ד);
וחברון
פסולתה
של
ארץ
כנען
היא
,
לכך
הוקצה
לקבורת
מתים
,
ואע"פ
כן
היא
יפה
מצוען
(ראה
ספ"ד
לז)!
ובמסכת
כתובות
(קיב
,
א)
דורשו
בעניין
אחר:
איפשר
אדם
בונה
בית
לבנו
קטן
ואחרכך
לבנו
גדול
(ראה
בר'
י
,
ו)?!
אלא
שמְבוּנָה
על
אחד
שבעה
שבצוען.
אשר
יצאתם
משם
-
אפילו
ארץ
רעמסס
[וארץ
גושן]
אשר
ישבתם
בה
,
והיא
במיטב
הארץ
-
שנאמר
"במיטב
הארץ"
וגו'
(בר'
מז
,
יא)
-
אף
היא
אינה
כארץ
ישראל.
והשקית
ברגלך
-
ארץ
מצרים
היִתה
צריך
להביא
המים
מנילוס
ברגלך
ולהשקותה
,
וצריך
אתה
לנדד
שנתך
ולעמול
,
והנמוך
שותה
ולא
הגבוה
,
ואתה
מעלה
מן
הנמוך
לגבוה;
אבל
זו
-
"למטר
השמים
תשתה
מים"
(להלן
,
יא):
אתה
ישן
על
מטתך
,
והקדוש
ברוך
הוא
משקה
נמוך
וגבוה
,
גלוי
ושאינו
גלוי
,
כאחת
(ראה
ספ"ד
לח).
כגן
הירק
-
שאין
די
לו
בגשמים
,
ומשקין
אותו
ברגל
ובכתף.
כי
הארץ
אשר
אתה
בא
שמה
לרשתה
לא
כארץ
מצרים
-
כן
שיטת
פרשיות
הללו:
צריכים
אתם
לשמור
את
מצות
יי'
,
כי
הארץ
הזאת
טובה
מכל
הארצות
לשומרי
מצותיו
,
ורעה
מכל
ארצות
ללא
שומרם;
כי
הארץ
אשר
אתה
בא
שמה
אינה
כארץ
מצרים
,
שאין
צריכים
למטר
,
ובין
טובים
ובין
חטאים
-
בטורח
השקאת
שדותיהם
יש
להם
לחם;
אבל
ארץ
ישראל
,
אם
אתם
שומרים
מצוות
-
עיני
יי'
אלהיך
בה
―
להשקותה
במטר
השמים
―
מרשית
השנה
ועד
אחרית
השנה
(בנוסחנו:
שנה)
,
לתת
מטר
בעת
הצורך;
והיה
אם
שמע
תשמע
(בנוסחנו:
תשמעו)...
ונתתי
מטר
,
ותאכלו
לשובע
בלא
טורח
,
ואם
לאו
-
ועצר
את
השמים
ולא
יהיה
מטר.
כי
הארץ
-
הנה
טעם
אחֵר
שאתם
חייבים
לשמור
מצותיו:
כי
הארץ
איננה
כמצרים
,
רק
יש
לה
צורך
כל
השנה
לשום
השם
עיניו
עליה.
והטעם
כדרך
משל
,
כאדם
שיראה
כל
מה
שהיא
צריכה
ויתן
הכל
בעתו.
לא
כארץ
מצרים
היא
-
שהיא
ארץ
המישור
ואין
בה
הרים
,
אלא
כמו
בקעה
אחת
והנילוס
עובר
על
פניה;
וכשאדם
רוצה
להשקות
שדיהו
-
בא
אל
שפת
הנהר
ופתח
גידודי
הנהר
שכנגד
שדהו
ברגלו
,
והמים
נמשכים
מן
הנהר
על
פני
השדה
ומשקהו
,
וחוזר
וסותם
פתח
הגידוד
שלא
ישטפו
מים
את
הזרע;
כמו
שעושין
בגני
הירק
שעושין
על
שפת
הנהר.
לא
כארץ
מצרים
היא
-
אלא
טובה
ממנה;
ונאמרה
הבטחה
זו
לישראל
ביציאתם
ממצרים
,
שהיו
אומרים:
שמא
לא
נבוא
אל
ארץ
טובה
ויפה
כזאת.
יכול
בגנותה
הכתוב
מדבר
,
וכך
אמר
להם:
לא
כארץ
מצרים
היא
,
אלא
רעה
ממנה?
תלמוד
לומר:
"וחברון
שבע
שנים
נבנתה"
(במ'
יג
,
כב)
-
אדם
אחד
בנאן;
דרך
ארץ
,
אדם
בונה
את
הנאה
ואחר
כך
את
הגרוע;
לשון
רבנו
שלמה
מספרי
(ראה
ספ"ד
לז).
ועוד
הביא
מה
שדרשו
בגמרא
במסכת
כתובות
(קיב
,
א)
בענין
אחר:
איפשר
אדם
בונה
בית
לבנו
קטן
ואחר
כך
לבנו
גדול?
אלא
שמְבונה
אחד
משבעה
בצוען.
ופשוטו
של
מקרא:
בדרך
האזהרות
נאמר;
שאמר
להם:
"ושמרתם
את
כל
המצוה...
וירשתם...
ארץ
זבת
חלב
ודבש"
(לעיל
,
ח
-
ט)
,
כי
השם
יתן
מטר
ארצכם
בעתו
והארץ
תתן
יבולה
(ראה
להלן
,
יד);
אבל
דעו
לכם
שאינה
כארץ
מצרים
להשקות
אותה
ברגל
מן
היאורים
ומן
האגמים
(ע"פ
שמ'
ח
,
א)
כגן
הירק
,
רק
היא
ארץ
הרים
ובקעות
ולמטר
השמים
תשתה
מים
,
לא
בענין
אחר;
וצריכה
שידרוש
השם
אותה
תמיד
במטר
,
כי
היא
צמאה
מאד
,
צריכה
מטר
כל
השנה.
ואם
תעברו
על
רצון
השם
ולא
ידרוש
אותה
בגשמי
רצון
-
הנה
היא
רעה
מאד
,
לא
תזרע
ולא
תצמיח
ולא
יעלה
בה
כל
עשב
(ע"פ
דב'
כט
,
כב)
בהריה.
ויחזור
ויפרש
כל
זה
ב'פרשה
השניה':
כי
"אם
שמוע
תשמעו
אל
מצותי...
ונתתי
מטר
ארצכם
בעתו"
תמיד
,
ואם
לא
תשמעו
-
"ועצר
את
השמים"
,
"ואבדתם
מהרה"
ברעב
"מעל
הארץ
הטובה"
,
שלא
תוכלו
לחיות
בה
בלא
מטר
(ראה
להלן
,
יג
-
יז).
והנה
הפרשה
הזו
תזהיר
במנהגו
של
עולם;
וממנה
נלמד
,
כי
אע"פ
שהכל
ברשותו
,
ונקל
בעיני
השם
(ע"פ
מ"ב
ג
,
יח)
יתברך
להאביד
יושבי
ארץ
מצרים
ולהוביש
נהרותם
ויאוריהם
,
אבל
ארץ
כנען
תאבד
מהרה
יותר
,
שלא
יתן
בה
מטרות
עזו
(ע"פ
איוב
לז
,
ו):
החולה
צריך
זכות
ותפלה
שירפאהו
השם
,
יותר
מן
הבריא
שלא
יביא
עליו
החולי;
וכך
המדה
בעשיר
ובעני;
ומאיר
עיני
שניהם
יי'
(ע"פ
מש'
כט
,
יג).
ומפני
שאמר:
ארץ
אשר
יי'
אלהיך
דורש
אותה
תמיד
,
וראוי
שיאמר:
'למטר
השמים
תשתה
מים
כאשר
יי'
אלהיך
ידרוש
אותה'
,
יהיה
מדרש
רבותינו
(ראה
ספ"ד
מ)
נרמז
בכתוב:
והלא
כל
הארצות
הוא
דורש
,
שנאמר
"להמטיר
על
ארץ
לא
איש"
(איוב
לח
,
כו)!?
כביכול
אינו
דורש
אלא
אותה
,
ועל
ידי
אותה
דרישה
שדורש
אותה
-
דורש
כל
הארצות.
תמיד
עיני
יי'
אלהיך
בה
-
לראות
מה
היא
צריכה
,
ולחדש
בה
גזרות
,
עתים
לטובה
ועתים
לרעה
וכו'
,
כדאיתה
במסכת
ראש
השנה
(יז
,
ב).
ויש
בו
סוד
עמוק
,
כי
הארץ
הזאת
נדרשת
בכל
והיא
הכל
,
וכל
הארצות
מתפרנסות
ממנה
באמת.
לא
כארץ
מצרים
היא
-
ידוע
שאין
מטר
יורד
במצרים
,
ולזה
יצטרכו
להשקות
הארץ
הנעבדת
והנזרעת
ברגליהם
כגן
הירק
-
להוליך
מי
היאור
אל
התעלות
אשר
בהם
ישקו
השדה
ההוא.
אך
ארץ
ישראל
אינו
כן
,
כי
למטר
השמים
תשתה
מים.