תנ"ך - ארץ
אשר־ה'
אלהיך
דרש
אתה
תמיד
עיני
ה'
אלהיך
בה
מרשית
השנה
ועד
אחרית
שנה:
ס
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אֶ֕רֶץ
אֲשֶׁר־יְהוָ֥ה
אֱלֹהֶ֖יךָ
דֹּרֵ֣שׁ
אֹתָ֑הּ
תָּמִ֗יד
עֵינֵ֨י
יְהוָ֤ה
אֱלֹהֶ֙יךָ֙
בָּ֔הּ
מֵֽרֵשִׁית֙
הַשָּׁנָ֔ה
וְעַ֖ד
אַחֲרִ֥ית
שָׁנָֽה:
ס
(דברים פרק יא פסוק יב)
אֶרֶץ
אֲשֶׁר־יְהוָה
אֱלֹהֶיךָ
דֹּרֵשׁ
אֹתָהּ
תָּמִיד
עֵינֵי
יְהוָה
אֱלֹהֶיךָ
בָּהּ
מֵרֵשִׁית
הַשָּׁנָה
וְעַד
אַחֲרִית
שָׁנָה:
ס
(דברים פרק יא פסוק יב)
ארץ
אשר־ה'
אלהיך
דרש
אתה
תמיד
עיני
ה'
אלהיך
בה
מרשית
השנה
ועד
אחרית
שנה:
ס
(דברים פרק יא פסוק יב)
ארץ
אשר־יהוה
אלהיך
דרש
אתה
תמיד
עיני
יהוה
אלהיך
בה
מרשית
השנה
ועד
אחרית
שנה:
ס
(דברים פרק יא פסוק יב)
אַרעָא
דַּייָ
אֱלָהָך
תָּבַע
יָתַהּ
תְּדִירָא
עֵינֵי
יְיָ
אֱלָהָך
בַּהּ
מֵרֵישַׁהּ
דְּשַׁתָּא
וְעַד
סוֹפַהּ
דְּשַׁתָּא
:
מרשית
-
ה'
(אחד
חסר
אל"ף):
*במ'
טו
,
כא;
דב'
יא
,
יב;
כו
,
ב;
ש"א
ב
,
כט;
יש'
מו
,
י.
מרשית
-
ט'
מלים
חסר
אל"ף
בתורה:
בר'
כ
,
ו;
וי'
יא
,
מג;
*במ'
יא
,
יא;
טו
,
כד;
דב'
יא
,
יב;
כח
,
נז
,
נט;
לב
,
לב;
לד
,
ו.
מרשית
-
ל'
חס'
א';
אחרית
שנה
-
ל'.
אשר
יי'
[אלהיך]
דורש
אותה
-
והלא
אף
כל
הארצות
הוא
דורש
,
שנאמר
"להמטיר
על
ארץ
לא
איש"
(איוב
לח
,
כו)?
אלא
כביכול
אינו
דורש
אלא
אותה
,
ועל
ידי
אותה
דרישה
שדורשה
דורש
כל
הארצות
עמה
(ראה
ספ"ד
מ).
תמיד
עיני
יי'
אלהיך
בה
-
לראות
מה
היא
צריכה
ולחדש
לה
גזירות
,
עתים
לטובה
,
עתים
לרעה
וכו';
כדאיתה
בראש
השנה
(יז
,
ב).
מרשית
השנה
וגו'
-
מראש
השנה
נדון
מה
יהא
בסופה
(ראה
ר"ה
ח
,
א).
כי
הארץ
אשר
אתה
בא
שמה
לרשתה
לא
כארץ
מצרים
-
כן
שיטת
פרשיות
הללו:
צריכים
אתם
לשמור
את
מצות
יי'
,
כי
הארץ
הזאת
טובה
מכל
הארצות
לשומרי
מצותיו
,
ורעה
מכל
ארצות
ללא
שומרם;
כי
הארץ
אשר
אתה
בא
שמה
אינה
כארץ
מצרים
,
שאין
צריכים
למטר
,
ובין
טובים
ובין
חטאים
-
בטורח
השקאת
שדותיהם
יש
להם
לחם;
אבל
ארץ
ישראל
,
אם
אתם
שומרים
מצוות
-
עיני
יי'
אלהיך
בה
―
להשקותה
במטר
השמים
―
מרשית
השנה
ועד
אחרית
השנה
(בנוסחנו:
שנה)
,
לתת
מטר
בעת
הצורך;
והיה
אם
שמע
תשמע
(בנוסחנו:
תשמעו)...
ונתתי
מטר
,
ותאכלו
לשובע
בלא
טורח
,
ואם
לאו
-
ועצר
את
השמים
ולא
יהיה
מטר.
מרשית
-
בלא
אל"ף
,
ורבים
כן.
על
כן
כתוב
"והיה
אם
שמוע
תשמעו...
ונתתי
מטר
ארצכם"
(להלן
,
יג
-
יד);
וזהו
עיני
יי'
אלהיך
בה.
ארץ
אשר
יי'
אלהיך
דורש
אותה
-
לפקוד
אותה
ואת
יושביה
ולדקדק
במעשיהם.
תמיד
עיני
יי'
אלהיך
בה
-
לבדקם;
שאינם
ניזונים
אלא
על
פי
מעשיהם.
לא
כארץ
מצרים
היא
-
אלא
טובה
ממנה;
ונאמרה
הבטחה
זו
לישראל
ביציאתם
ממצרים
,
שהיו
אומרים:
שמא
לא
נבוא
אל
ארץ
טובה
ויפה
כזאת.
יכול
בגנותה
הכתוב
מדבר
,
וכך
אמר
להם:
לא
כארץ
מצרים
היא
,
אלא
רעה
ממנה?
תלמוד
לומר:
"וחברון
שבע
שנים
נבנתה"
(במ'
יג
,
כב)
-
אדם
אחד
בנאן;
דרך
ארץ
,
אדם
בונה
את
הנאה
ואחר
כך
את
הגרוע;
לשון
רבנו
שלמה
מספרי
(ראה
ספ"ד
לז).
ועוד
הביא
מה
שדרשו
בגמרא
במסכת
כתובות
(קיב
,
א)
בענין
אחר:
איפשר
אדם
בונה
בית
לבנו
קטן
ואחר
כך
לבנו
גדול?
אלא
שמְבונה
אחד
משבעה
בצוען.
ופשוטו
של
מקרא:
בדרך
האזהרות
נאמר;
שאמר
להם:
"ושמרתם
את
כל
המצוה...
וירשתם...
ארץ
זבת
חלב
ודבש"
(לעיל
,
ח
-
ט)
,
כי
השם
יתן
מטר
ארצכם
בעתו
והארץ
תתן
יבולה
(ראה
להלן
,
יד);
אבל
דעו
לכם
שאינה
כארץ
מצרים
להשקות
אותה
ברגל
מן
היאורים
ומן
האגמים
(ע"פ
שמ'
ח
,
א)
כגן
הירק
,
רק
היא
ארץ
הרים
ובקעות
ולמטר
השמים
תשתה
מים
,
לא
בענין
אחר;
וצריכה
שידרוש
השם
אותה
תמיד
במטר
,
כי
היא
צמאה
מאד
,
צריכה
מטר
כל
השנה.
ואם
תעברו
על
רצון
השם
ולא
ידרוש
אותה
בגשמי
רצון
-
הנה
היא
רעה
מאד
,
לא
תזרע
ולא
תצמיח
ולא
יעלה
בה
כל
עשב
(ע"פ
דב'
כט
,
כב)
בהריה.
ויחזור
ויפרש
כל
זה
ב'פרשה
השניה':
כי
"אם
שמוע
תשמעו
אל
מצותי...
ונתתי
מטר
ארצכם
בעתו"
תמיד
,
ואם
לא
תשמעו
-
"ועצר
את
השמים"
,
"ואבדתם
מהרה"
ברעב
"מעל
הארץ
הטובה"
,
שלא
תוכלו
לחיות
בה
בלא
מטר
(ראה
להלן
,
יג
-
יז).
והנה
הפרשה
הזו
תזהיר
במנהגו
של
עולם;
וממנה
נלמד
,
כי
אע"פ
שהכל
ברשותו
,
ונקל
בעיני
השם
(ע"פ
מ"ב
ג
,
יח)
יתברך
להאביד
יושבי
ארץ
מצרים
ולהוביש
נהרותם
ויאוריהם
,
אבל
ארץ
כנען
תאבד
מהרה
יותר
,
שלא
יתן
בה
מטרות
עזו
(ע"פ
איוב
לז
,
ו):
החולה
צריך
זכות
ותפלה
שירפאהו
השם
,
יותר
מן
הבריא
שלא
יביא
עליו
החולי;
וכך
המדה
בעשיר
ובעני;
ומאיר
עיני
שניהם
יי'
(ע"פ
מש'
כט
,
יג).
ומפני
שאמר:
ארץ
אשר
יי'
אלהיך
דורש
אותה
תמיד
,
וראוי
שיאמר:
'למטר
השמים
תשתה
מים
כאשר
יי'
אלהיך
ידרוש
אותה'
,
יהיה
מדרש
רבותינו
(ראה
ספ"ד
מ)
נרמז
בכתוב:
והלא
כל
הארצות
הוא
דורש
,
שנאמר
"להמטיר
על
ארץ
לא
איש"
(איוב
לח
,
כו)!?
כביכול
אינו
דורש
אלא
אותה
,
ועל
ידי
אותה
דרישה
שדורש
אותה
-
דורש
כל
הארצות.
תמיד
עיני
יי'
אלהיך
בה
-
לראות
מה
היא
צריכה
,
ולחדש
בה
גזרות
,
עתים
לטובה
ועתים
לרעה
וכו'
,
כדאיתה
במסכת
ראש
השנה
(יז
,
ב).
ויש
בו
סוד
עמוק
,
כי
הארץ
הזאת
נדרשת
בכל
והיא
הכל
,
וכל
הארצות
מתפרנסות
ממנה
באמת.
ואם
תחשבו
שהמטר
ירד
שם
מעט
,
וימעטו
מפני
זה
פירות
הארץ
ההיא
,
הנה
תדעו
כי
ליושר
סדור
ירידת
המטר
שם
,
ידמה
שהשגחת
השם
יתעלה
תהיה
תמיד
בה
,
מראשית
השנה
ועד
אחרית
השנה
,
לתת
בכל
עת
מה
שיאות
לצמחים;
כאלו
תאמר
,
שינשבו
שם
הרוחות
בעת
הצורך
אל
הרוחות
,
וירד
שם
המטר
בעת
הצורך
אל
המטר.